Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan

Videopelien suosio kasvaa jatkuvasti, ja pelaajakunta on monimuotoistunut huomattavasti pelaajien ikä- ja sukupuolijakaumien tasoittuessa. Tämä on tehnyt videopeleistä potentiaalisen mainoskanavan laajan ja monipuolisen kohderyhmän tavoittamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saranen, Jesse
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81733
_version_ 1828193050342457344
author Saranen, Jesse
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saranen, Jesse Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saranen, Jesse Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saranen, Jesse
datasource_str_mv jyx
description Videopelien suosio kasvaa jatkuvasti, ja pelaajakunta on monimuotoistunut huomattavasti pelaajien ikä- ja sukupuolijakaumien tasoittuessa. Tämä on tehnyt videopeleistä potentiaalisen mainoskanavan laajan ja monipuolisen kohderyhmän tavoittamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista mainontaa videopeleissä esiintyy, mitä etuja ja haasteita pelinsisäiseen mainontaan liittyy ja kuinka pelaajat suhtautuvat pelinsisäiseen mainontaan. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Käytetty tutkimusaineisto koostui pääasiassa pelinsisäistä mainontaa käsittelevistä tutkimusartikkeleista. Mukana oli myös jonkin verran yleisemmin peleihin liittyvää kirjallisuutta. Tutkimus osoittaa, että mainontaa esiintyy niin tuotesijoittelun, kuin varta vasten markkinointitarkoituksessa kehitettyjen mainospelienkin muodossa. Pelinsisäisen mainonnan etuja ovat niin niistä saatavat mainostulot, kuin myös se, että mainosten avulla voidaan joissakin tapauksissa tehdä pelimaailmasta todentuntuisempi. Tutkimus osoittaa, että pelaajat pääsääntöisesti hyväksyvät pelinsisäiset mainokset. Pelaajat voivat kuitenkin joskus kokea pelimaailmasta irralliset mainokset pelikokemusta häiritsevinä. Pelinsisäistä mainontaa on esiintynyt useissa muodoissa lähestulkoon niin pitkään, kuin videopelejä on ollut olemassa. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan on yleisesti ottaen jokseenkin kielteistä. Pelaajat eivät näe mainontaa kovinkaan hyödyllisenä, ja se nähdään enemmänkin pelikokemusta häiritsevänä tekijänä. Mainostajat joutuvatkin mainoskanavan merkittävästä potentiaalista huolimatta painiskelemaan pelaajien hyväksynnän ja muiden haasteiden kanssa. Video games are getting more and more popular all the time. Player base has also become more diverse in terms of age and gender of gamers. This has increased the potential of video games as advertising medium, as it allows the advertisers to reach a wide and diverse group of recipients. In-game advertising has been around in many forms for nearly as long as video games have existed. In-game advertising comes in many forms such as product placements and advergames specifically built for advertisement purposes. In addition to being a potentially good source of revenue, in-game advertisements can be used to make the game world feel more realistic and alive. However, it seems that a significant amount of players find in-game advertising distracting and intrusive rather than a useful source of information and an immersion amplifying element, thus making advertisers struggle with the acceptance of players, among other challenges.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saranen, Jesse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T08:41:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T08:41:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81733", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien suosio kasvaa jatkuvasti, ja pelaajakunta on monimuotoistunut huomattavasti pelaajien ik\u00e4- ja sukupuolijakaumien tasoittuessa. T\u00e4m\u00e4 on tehnyt videopeleist\u00e4 potentiaalisen mainoskanavan laajan ja monipuolisen kohderyhm\u00e4n tavoittamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista mainontaa videopeleiss\u00e4 esiintyy, mit\u00e4 etuja ja haasteita pelinsis\u00e4iseen mainontaan liittyy ja kuinka pelaajat suhtautuvat pelinsis\u00e4iseen mainontaan.\nTutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. K\u00e4ytetty tutkimusaineisto koostui p\u00e4\u00e4asiassa pelinsis\u00e4ist\u00e4 mainontaa k\u00e4sittelevist\u00e4 tutkimusartikkeleista. Mukana oli my\u00f6s jonkin verran yleisemmin peleihin liittyv\u00e4\u00e4 kirjallisuutta.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 mainontaa esiintyy niin tuotesijoittelun, kuin varta vasten markkinointitarkoituksessa kehitettyjen mainospelienkin muodossa. Pelinsis\u00e4isen mainonnan etuja ovat niin niist\u00e4 saatavat mainostulot, kuin my\u00f6s se, ett\u00e4 mainosten avulla voidaan joissakin tapauksissa tehd\u00e4 pelimaailmasta todentuntuisempi. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 pelaajat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hyv\u00e4ksyv\u00e4t pelinsis\u00e4iset mainokset. Pelaajat voivat kuitenkin joskus kokea pelimaailmasta irralliset mainokset pelikokemusta h\u00e4iritsevin\u00e4.\nPelinsis\u00e4ist\u00e4 mainontaa on esiintynyt useissa muodoissa l\u00e4hestulkoon niin pitk\u00e4\u00e4n, kuin videopelej\u00e4 on ollut olemassa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 suhtautuminen pelinsis\u00e4iseen mainontaan on yleisesti ottaen jokseenkin kielteist\u00e4. Pelaajat eiv\u00e4t n\u00e4e mainontaa kovinkaan hy\u00f6dyllisen\u00e4, ja se n\u00e4hd\u00e4\u00e4n enemm\u00e4nkin pelikokemusta h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Mainostajat joutuvatkin mainoskanavan merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 potentiaalista huolimatta painiskelemaan pelaajien hyv\u00e4ksynn\u00e4n ja muiden haasteiden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Video games are getting more and more popular all the time. Player base has also become more diverse in terms of age and gender of gamers. This has increased the potential of video games as advertising medium, as it allows the advertisers to reach a wide and diverse group of recipients. In-game advertising has been around in many forms for nearly as long as video games have existed. In-game advertising comes in many forms such as product placements and advergames specifically built for advertisement purposes. In addition to being a potentially good source of revenue, in-game advertisements can be used to make the game world feel more realistic and alive. However, it seems that a significant amount of players find in-game advertising distracting and intrusive rather than a useful source of information and an immersion amplifying element, thus making advertisers struggle with the acceptance of players, among other challenges.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T08:41:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T08:41:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelaajien suhtautuminen pelinsis\u00e4iseen mainontaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153343", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81733
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37670fc9-7f64-4389-996f-18d77fb9ca03\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153343.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saranen, Jesse Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mainonta pelit mainokset tietokonepelit videopelit pelaajat asenteet
title Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_full Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_fullStr Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_full_unstemmed Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_short Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_sort pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
title_txtP Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mainonta pelit mainokset tietokonepelit videopelit pelaajat asenteet
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asenteet mainokset mainonta pelaajat pelit tietokonepelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81733 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153343
work_keys_str_mv AT saranenjesse pelaajiensuhtautuminenpelinsisäiseenmainontaan