Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen

Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian tason muutosta pitkittäisasetelmassa lapsuudesta aikuisuuteen. Lisäksi tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hietala, Miina, Tikkanen, Inka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81724
_version_ 1828193050333020160
author Hietala, Miina Tikkanen, Inka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hietala, Miina Tikkanen, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hietala, Miina Tikkanen, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hietala, Miina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian tason muutosta pitkittäisasetelmassa lapsuudesta aikuisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään toiminnanohjauksen yhteyttä dysleksian tasoon ja sen mahdolliseen muutokseen. Tarkastelu keskittyy toiminnanohjauksen osa-alueista inhibitioon, toiminnasta toiseen vaihtamiseen sekä kognitiiviseen kontrolliin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet näillä taidoilla olevan mahdollisesti yhteyttä dysleksian tasoon. Tutkimukseen osallistui 30 tutkittavaa, joiden lapsuudessa todetun dysleksian muutosta seurattiin pitkittäisasetelmassa, sekä 20 aikuisuuden mittapisteessä tutkittua kontrollia. Lapsuusajan dysleksiaryhmän lukutaidon muutosta tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja 𝞆² -testillä. Lapsuusajan dysleksiaryhmän ja kontrollien, sekä dysleksiaryhmästä muodostettujen Säilynyt dysleksia- ja Helpottanut dysleksia -ryhmien välisiä eroja kognitiivisessa kontrollissa, inhibitiossa ja toiminnasta toiseen vaihtamisessa tarkasteltiin Mann-Whitneyn U-testillä. Lapsuusajan dysleksiaryhmään kuuluneista yli kolmasosalla (36,7 %) dysleksia oli helpottunut niin, että he eivät aikuisuudessa täyttäneet enää dysleksialle asetettuja kriteerejä. Vastaavasti yli puolella (63,3 %) dysleksia oli säilynyt. Lapsuuden dysleksian taso ei vaikuttanut sen helpottamiseen tai säilymiseen aikuisuudessa. Tutkittavien ja kontrollien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa toiminnanohjauksen osataidoissa. Sen sijaan kognitiivinen kontrolli näytti olevan yhteydessä dysleksian säilymiseen tai helpottamiseen lapsuusajan dysleksiaryhmän sisällä. Vastaavaa eroa ei ollut inhibitiossa tai vaihtamisessa. Tutkimuksemme perusteella vaikuttaisi siltä, että toiminnanohjauksen korkeamman tason toiminnoista kognitiivinen kontrolli on yhteydessä dysleksian helpottamiseen, mutta samanlaista yhteyttä ei voida tämän tutkimuksen mukaan tunnistaa alemman tason toiminnanohjauksen taidoista, kuten inhibitiosta ja vaihtamisesta. Dysleksian helpottamisen taustalla vaikuttaa myös muita tekijöitä, joiden yhteys dysleksian tasoon voi olla suurempi.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Miina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T07:58:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T07:58:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus on toteutettu osana Niilo M\u00e4ki Instituutin ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen \u2013 taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian tason muutosta pitkitt\u00e4isasetelmassa lapsuudesta aikuisuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n toiminnanohjauksen yhteytt\u00e4 dysleksian tasoon ja sen mahdolliseen muutokseen. Tarkastelu keskittyy toiminnanohjauksen osa-alueista inhibitioon, toiminnasta toiseen vaihtamiseen sek\u00e4 kognitiiviseen kontrolliin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet n\u00e4ill\u00e4 taidoilla olevan mahdollisesti yhteytt\u00e4 dysleksian tasoon. \nTutkimukseen osallistui 30 tutkittavaa, joiden lapsuudessa todetun dysleksian muutosta seurattiin pitkitt\u00e4isasetelmassa, sek\u00e4 20 aikuisuuden mittapisteess\u00e4 tutkittua kontrollia. Lapsuusajan dysleksiaryhm\u00e4n lukutaidon muutosta tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja \ud835\udf86\u00b2 -testill\u00e4. Lapsuusajan dysleksiaryhm\u00e4n ja kontrollien, sek\u00e4 dysleksiaryhm\u00e4st\u00e4 muodostettujen S\u00e4ilynyt dysleksia- ja Helpottanut dysleksia -ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja kognitiivisessa kontrollissa, inhibitiossa ja toiminnasta toiseen vaihtamisessa tarkasteltiin Mann-Whitneyn U-testill\u00e4.\nLapsuusajan dysleksiaryhm\u00e4\u00e4n kuuluneista yli kolmasosalla (36,7 %) dysleksia oli helpottunut niin, ett\u00e4 he eiv\u00e4t aikuisuudessa t\u00e4ytt\u00e4neet en\u00e4\u00e4 dysleksialle asetettuja kriteerej\u00e4. Vastaavasti yli puolella (63,3 %) dysleksia oli s\u00e4ilynyt. Lapsuuden dysleksian taso ei vaikuttanut sen helpottamiseen tai s\u00e4ilymiseen aikuisuudessa. Tutkittavien ja kontrollien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa toiminnanohjauksen osataidoissa. Sen sijaan kognitiivinen kontrolli n\u00e4ytti olevan yhteydess\u00e4 dysleksian s\u00e4ilymiseen tai helpottamiseen lapsuusajan dysleksiaryhm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4. Vastaavaa eroa ei ollut inhibitiossa tai vaihtamisessa.\nTutkimuksemme perusteella vaikuttaisi silt\u00e4, ett\u00e4 toiminnanohjauksen korkeamman tason toiminnoista kognitiivinen kontrolli on yhteydess\u00e4 dysleksian helpottamiseen, mutta samanlaista yhteytt\u00e4 ei voida t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tunnistaa alemman tason toiminnanohjauksen taidoista, kuten inhibitiosta ja vaihtamisesta. Dysleksian helpottamisen taustalla vaikuttaa my\u00f6s muita tekij\u00f6it\u00e4, joiden yhteys dysleksian tasoon voi olla suurempi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T07:58:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T07:58:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen vaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhibitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen kontrolli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnasta toiseen vaihtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153334", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81724
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50ea4c4e-6ef9-486b-b394-f7a41fa0286b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153334.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Miina Tikkanen, Inka Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen lukemisen vaikeus inhibitio kognitiivinen kontrolli toiminnasta toiseen vaihtaminen Psykologia Psychology 202 dysleksia lukihäiriöt aikuiset toiminnanohjaus (psykologia) lukutaito kognitiiviset taidot oppimisvaikeudet
title Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_full Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_fullStr Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_full_unstemmed Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_short Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_sort toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
title_txtP Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen
topic lukemisen vaikeus inhibitio kognitiivinen kontrolli toiminnasta toiseen vaihtaminen Psykologia Psychology 202 dysleksia lukihäiriöt aikuiset toiminnanohjaus (psykologia) lukutaito kognitiiviset taidot oppimisvaikeudet
topic_facet 202 Psychology Psykologia aikuiset dysleksia inhibitio kognitiivinen kontrolli kognitiiviset taidot lukemisen vaikeus lukihäiriöt lukutaito oppimisvaikeudet toiminnanohjaus (psykologia) toiminnasta toiseen vaihtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81724 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153334
work_keys_str_mv AT hietalamiina toiminnanohjauksenyhteysdysleksiaanaikuisillajadysleksianmuutoksiinlapsuudestaaikui