Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset

Tutkimuksessa tarkastellaan dosenttien minäpystyvyyskäsityksiä. Dosentti on nykyisin arvo ja dosentuuri yliopiston sivutoiminen opetus- ja tutkimustehtävä, joka ei edellytä palvelusuhdetta yliopistoon. Dosenttien opetustaito perustuu tutkimustyön myötä muodostuneeseen asiantuntemukseen. Mielenkiinn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoffrén, Jukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81716
_version_ 1826225697429913600
author Hoffrén, Jukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hoffrén, Jukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hoffrén, Jukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hoffrén, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan dosenttien minäpystyvyyskäsityksiä. Dosentti on nykyisin arvo ja dosentuuri yliopiston sivutoiminen opetus- ja tutkimustehtävä, joka ei edellytä palvelusuhdetta yliopistoon. Dosenttien opetustaito perustuu tutkimustyön myötä muodostuneeseen asiantuntemukseen. Mielenkiinnon kohteena tässä tutkimuksessa ovat pedagogisen koulutuksen, opetuskokemuksen ja opetuksellisen lähestymistavan yhteydet dosenttien minäpystyvyyskäsityksiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää dosenttiopetusta ja dosenttien pedagogista koulutusta kehitettäessä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisenä kyselytutkimuksena joulukuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana. Kysely kohdennettiin 200 dosenteille, joiden sähköpostiosoite oli ajankohtana Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen jäsenrekistereissä. Kyselyyn vastasi yhteensä 80 henkilöä. Aineiston analysointiin käytettiin riippumattomien otosten keskiarvotestiä ja korrelaatiotarkastelua. Tulosten mukaan dosenteilla, joilla oli pedagogista koulutusta, oli vahvemmat käsitykset omasta minäpystyvyydestään kuin vailla pedagogista koulutusta olevilla. Dosenttien opetuskokemus vähensi käsityksiä minäpystyvyydestä, vaikka yleisesti kokemuksen katsotaan lisäävän minäpystyvyyttä. Lisäksi vahva minäpystyvyyskäsitys näytti olevan yhteydessä opiskelijakeskeisiin opetustapoihin, joilla on myönteinen yhteys opiskelijoiden oppimiseen. Jatkotutkimuksen kohteita ovat dosenttien minäpystyvyyden ja laajemman opettajapystyvyyden rakentuminen.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoffr\u00e9n, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T07:17:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T07:17:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan dosenttien min\u00e4pystyvyysk\u00e4sityksi\u00e4. Dosentti on nykyisin arvo ja dosentuuri yliopiston sivutoiminen opetus- ja tutkimusteht\u00e4v\u00e4, joka ei edellyt\u00e4 palvelusuhdetta yliopistoon. Dosenttien opetustaito perustuu tutkimusty\u00f6n my\u00f6t\u00e4 muodostuneeseen asiantuntemukseen. Mielenkiinnon kohteena t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat pedagogisen koulutuksen, opetuskokemuksen ja opetuksellisen l\u00e4hestymistavan yhteydet dosenttien min\u00e4pystyvyysk\u00e4sityksiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 dosenttiopetusta ja dosenttien pedagogista koulutusta kehitett\u00e4ess\u00e4. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena joulukuun 2016 ja tammikuun 2017 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Kysely kohdennettiin 200 dosenteille, joiden s\u00e4hk\u00f6postiosoite oli ajankohtana Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen j\u00e4senrekistereiss\u00e4. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 80 henkil\u00f6\u00e4. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin riippumattomien otosten keskiarvotesti\u00e4 ja korrelaatiotarkastelua. \n Tulosten mukaan dosenteilla, joilla oli pedagogista koulutusta, oli vahvemmat k\u00e4sitykset omasta min\u00e4pystyvyydest\u00e4\u00e4n kuin vailla pedagogista koulutusta olevilla. Dosenttien opetuskokemus v\u00e4hensi k\u00e4sityksi\u00e4 min\u00e4pystyvyydest\u00e4, vaikka yleisesti kokemuksen katsotaan lis\u00e4\u00e4v\u00e4n min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi vahva min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitys n\u00e4ytti olevan yhteydess\u00e4 opiskelijakeskeisiin opetustapoihin, joilla on my\u00f6nteinen yhteys opiskelijoiden oppimiseen. Jatkotutkimuksen kohteita ovat dosenttien min\u00e4pystyvyyden ja laajemman opettajapystyvyyden rakentuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T07:17:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T07:17:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijakeskeinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dosenttien min\u00e4pystyvyysk\u00e4sitykset", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153326", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dosentit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81716
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7c3997e-4e02-4466-964e-c643e2ae7479\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoffrén, Jukka Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset pedagoginen pätevyys opetuskokemus opiskelijakeskeinen Aikuiskasvatus Adult Education 102 minäpystyvyys opetus korkeakouluopetus opettajat dosentit yliopistot oppiminen käsitykset
title Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_full Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_fullStr Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_full_unstemmed Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_short Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_sort dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
title_txtP Dosenttien minäpystyvyyskäsitykset
topic pedagoginen pätevyys opetuskokemus opiskelijakeskeinen Aikuiskasvatus Adult Education 102 minäpystyvyys opetus korkeakouluopetus opettajat dosentit yliopistot oppiminen käsitykset
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus dosentit korkeakouluopetus käsitykset minäpystyvyys opettajat opetus opetuskokemus opiskelijakeskeinen oppiminen pedagoginen pätevyys yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81716 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153326
work_keys_str_mv AT hoffrenjukka dosenttienminäpystyvyyskäsitykset