Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills

Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä harjoitella ja, että opettajan tulisi tukea oppilaita itsearvioinnissa. Lukiossa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suomalainen, Enni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81681
_version_ 1826225730913042432
author Suomalainen, Enni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomalainen, Enni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomalainen, Enni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomalainen, Enni
datasource_str_mv jyx
description Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä harjoitella ja, että opettajan tulisi tukea oppilaita itsearvioinnissa. Lukiossa itsearviointi on osa myös kielten opiskelua esimerkiksi kieliprofiilin muodossa (NCCGUSE 2020). Tämä maisterin tutkielma yhdistää itsearvioinnin ja englannin suullisen kielitaidon teemat tavoitteenaan selvittää lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnista ja siihen liittyvästä tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista tukea opiskelijat mahdollisesti toivoisivat saavansa enemmän englannin suullisen kielitaidon itsearviointiin. Tutkimus keskittyy nimenomaan englannin suulliseen kielitaitoon, koska suullisella kielitaidolla on nykyään huomattava rooli kielten opetuksessa Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 42 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa kahdesta lukiosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin määrään ja siihen saamaansa tukeen. Lisäksi tuloksista selviää, että osallistujien näkemykset vaihtelevat positiivisen ja negatiivisen välillä, mutta enemmistö kokee englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin olevan ainakin melko hyödyllistä ja helppoa. Tutkimuksella kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia, jotta opettajat voisivat mahdollisesti tukea opiskelijoita entistä paremmin. Opiskelijat eivät siis itse kokeneet tarvetta lisätuelle itsearviointiin liittyen, mutta opiskelijoiden vastaukset antoivat osittain kovin kapean kuvan itsearvioinnin hyödyistä, minkä vuoksi tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille mahdollinen tarve laajentaa opiskelijoiden ymmärrystä itsearvioinnista ja sen hyödyistä.
first_indexed 2022-06-14T20:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomalainen, Enni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-14T05:22:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-14T05:22:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearviointitaidot ja niiden kehitt\u00e4minen ovat nyky\u00e4\u00e4n selke\u00e4 osa sek\u00e4 perusopetuksen ett\u00e4 \nlukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on \ntodennut, ett\u00e4 itsearviointia on t\u00e4rke\u00e4 harjoitella ja, ett\u00e4 opettajan tulisi tukea oppilaita\nitsearvioinnissa. Lukiossa itsearviointi on osa my\u00f6s kielten opiskelua esimerkiksi kieliprofiilin \nmuodossa (NCCGUSE 2020).\nT\u00e4m\u00e4 maisterin tutkielma yhdist\u00e4\u00e4 itsearvioinnin ja englannin suullisen kielitaidon teemat \ntavoitteenaan selvitt\u00e4\u00e4 lukion ensimm\u00e4isen vuosikurssin opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja \nkokemuksia englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnista ja siihen liittyv\u00e4st\u00e4 tuesta.\nTutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, millaista tukea opiskelijat mahdollisesti toivoisivat \nsaavansa enemm\u00e4n englannin suullisen kielitaidon itsearviointiin. Tutkimus keskittyy \nnimenomaan englannin suulliseen kielitaitoon, koska suullisella kielitaidolla on nyky\u00e4\u00e4n \nhuomattava rooli kielten opetuksessa\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, johon vastasi yhteens\u00e4 42 lukion ensimm\u00e4isen \nvuosikurssin opiskelijaa kahdesta lukiosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijat ovat \np\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja siihen saamaansa \ntukeen. Lis\u00e4ksi tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 osallistujien n\u00e4kemykset vaihtelevat positiivisen ja \nnegatiivisen v\u00e4lill\u00e4, mutta enemmist\u00f6 kokee englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin \nolevan ainakin melko hy\u00f6dyllist\u00e4 ja helppoa.\nTutkimuksella kartoitettiin opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia, jotta opettajat voisivat \nmahdollisesti tukea opiskelijoita entist\u00e4 paremmin. Opiskelijat eiv\u00e4t siis itse kokeneet tarvetta \nlis\u00e4tuelle itsearviointiin liittyen, mutta opiskelijoiden vastaukset antoivat osittain kovin kapean \nkuvan itsearvioinnin hy\u00f6dyist\u00e4, mink\u00e4 vuoksi tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille \nmahdollinen tarve laajentaa opiskelijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 itsearvioinnista ja sen hy\u00f6dyist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-14T05:22:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-14T05:22:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students' views", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper secondary school students\u2019 perspectives on self-assessment of English oral skills", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206143290", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81681
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b0697da6-c178-4fad-b81c-6e0968410b9c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206143290.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomalainen, Enni Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills oral skills self-assessment students' views English as a foreign language Englannin kieli English 301 englannin kieli suullinen kielitaito kielitaito opiskelijat lukio itsearviointi English language oral language skills language skills students general upper secondary school self-evaluation
title Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
title_full Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
title_fullStr Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
title_full_unstemmed Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
title_short Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
title_sort finnish upper secondary school students perspectives on self assessment of english oral skills
title_txtP Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
topic oral skills self-assessment students' views English as a foreign language Englannin kieli English 301 englannin kieli suullinen kielitaito kielitaito opiskelijat lukio itsearviointi English language oral language skills language skills students general upper secondary school self-evaluation
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a foreign language English language englannin kieli general upper secondary school itsearviointi kielitaito language skills lukio opiskelijat oral language skills oral skills self-assessment self-evaluation students students' views suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206143290
work_keys_str_mv AT suomalainenenni finnishuppersecondaryschoolstudentsperspectivesonselfassessmentofenglishoralskil