Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa

Tarkastelen tässä tutkielmassa tulosperusteisen rahoitussopimuksen (social impact bond, SIB) taustalla olevaa ajattelua ja toimintamallin käyttöönottoa Suomessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavoin tulosperusteinen rahoitussopimus vaikuttaa hallinnan tapoihin ja demokraattiseen päätöksentekoon. SI...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Touko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81672
_version_ 1826225508058136576
author Aalto, Touko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aalto, Touko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aalto, Touko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aalto, Touko
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tässä tutkielmassa tulosperusteisen rahoitussopimuksen (social impact bond, SIB) taustalla olevaa ajattelua ja toimintamallin käyttöönottoa Suomessa. Tutkimuskysymykseni on, millä tavoin tulosperusteinen rahoitussopimus vaikuttaa hallinnan tapoihin ja demokraattiseen päätöksentekoon. SIB-toimintamalli ja sen taustalla olevan ajattelun soveltaminen käytäntöön on verrattain uusi ilmiö. Suomeen ajattelu saapui 2010-luvun alussa Suomen itsenäisyyden juhlarahaston SITRAn kautta. Kuvaan tutkielmassa SIB-toimintamallin ja sen taustalla olevan vaikuttavuusajattelun perusteet, SIB-hankkeen osapuolet ja sen toteutusvaiheet, hyötyjen mittaamisen periaatteet sekä mittarit ja hankeen elinkaaren hyväksymisestä toteutukseen. Luon katsauksen Suomessa toteutettuihin, käynnistettyihin ja suunniteltuihin SIB-hankkeisiin ja tarkastelen konkreettisena esimerkkinä Jyväskylän kaupungin osallisuutta Lapset SIB II -hankkeessa, jossa pyritään ehkäisemään lasten ja nuorten syrjäytymistä. Laajennan SIB-toimintamallin käsittelyä esittelemällä maailman ensimmäisen SIB-hankkeen Iso-Britanniasta, Peterborughin vankilasta. Lisäksi teen katsauksen aikaisempaan kansainväliseen tutkimukseen SIB- toimintamallista. Kansainvälinen tutkimuskatsaus toimii myös välineenä arvioida SIB-toimintamallia Suomessa, sillä aihepiiriä on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja julkinen keskustelu aihepiirin ympäriltä ei ole varsinaisesti edes käynnistynyt. Valtaosa kaikista suomalaisista SIB-toimintamallia käsittelevistä lähteistä on toimintamallin esittelyä ja hankekuvauksia. Kun vakiintuneita palveluiden rahoitustapoja uudistetaan, tuo se mukanaan muutoksia myös hallinnan ja päätöksen- teon tapoihin. SIB-toimintamallin tulkitsemiseen, analysointiin ja kuvaamiseen hyödynnän Michel Foucault ́n käsitystä hallinnasta ja hallinnallisuudesta sekä biopolitiikasta, ja niiden suhteesta demokratiaan. Tutkielman varsinainen aineisto koostuu Jyväskylän kaupunginhallitukselle tekemästäni puolistrukturoidusta kyseytutkimuksesta, jota analysoin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta käy ilmi, että suurin osa kyselyyn vastaajista näki SIB-toimintamallin sille asetettujen tavoitteiden ja odotusten kautta, ja vastaajien suhtautuminen tse toimintamalliin oli ehdollista sen kautta saavutetuille taloudellisille ja toiminnallisille hyödyille Jyväskylän kaupungille. Tutkimuskysymykseni kannalta olennaista ei ollut pelkästään se, minkälaisia vastauksia aineistosta oli saatavilla vaan myös se, minkälaiset näkökulmat ja huomiot aineistosta puuttuvat suhteessa aikaisempaan kansainväliseen tutkimukseen aiheesta. Tulosperusteisten rahoitussopimusten vaikutus hallinnan paradigman muutokseen ei liity niinkään yksittäisiin hankekokeiluihin vaan siihen, minkälaisia vaikutuksia niillä on hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan pidemmällä aikavälillä. SIB-toimintamalli edustaa Suomessa kunnan budjetin ulkopuolisen rahoituksen hyödyntämisen ja tulosperusteisen sopimusmallin osalta ennakkotapausta. Tutkimustuloksenani on, että SIB-toimintamallin merkittävin vaikutus kuntapäättäjän asemaan päättäjänä ja kuntademokratiaan yleisesti nousee SIB-toimintamallin pitkästä vaalikaudet ylittävästä ajallisesti jänteestä sekä kunnan budjetin ulkopuolisen rahan ja siihen sidotun toiminnan soveltamisesta suomalaiseen palvelujärjestelmään. Kuntavaalien jälkeen kaupunginhallituksen kokoonpano muuttuu vähintään osin, joten eri ihmiset ovat päättämässä SIB- hankekokeilun toteuttamisesta kuin sen mahdollisesta jatkosta. SIB-toimintamalliin liittyvät ajatukset vaikuttavuudesta, tulosmittareista ja eri sektorirajat ylittävästä yhteistyöstä ja budjetin ulkopuolisen rahan hyödyntämisestä voivat jäädä osaksi hallinnon toimintatapoja, vaikka SIB-toimintamalli ei itsessään jatkuisikaan. SIB-toimintamallin suurin vaikutus hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan on sen edustaman ajattelun/toimintatapojen omaksumisessa osaksi hallintoa, jonka SIB-toimintamalli osaltaan mahdollistaa.
first_indexed 2022-06-13T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ojakangas, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Touko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-13T12:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-13T12:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tulosperusteisen rahoitussopimuksen (social impact bond, SIB) taustalla olevaa ajattelua ja toimintamallin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa Suomessa. Tutkimuskysymykseni on, mill\u00e4 tavoin tulosperusteinen rahoitussopimus vaikuttaa hallinnan tapoihin ja demokraattiseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.\n\nSIB-toimintamalli ja sen taustalla olevan ajattelun soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n on verrattain uusi ilmi\u00f6. \nSuomeen ajattelu saapui 2010-luvun alussa Suomen itsen\u00e4isyyden juhlarahaston SITRAn kautta. Kuvaan tutkielmassa SIB-toimintamallin ja sen taustalla olevan vaikuttavuusajattelun perusteet, SIB-hankkeen osapuolet ja sen toteutusvaiheet, hy\u00f6tyjen mittaamisen periaatteet sek\u00e4 mittarit ja hankeen elinkaaren hyv\u00e4ksymisest\u00e4 toteutukseen. Luon katsauksen Suomessa toteutettuihin, k\u00e4ynnistettyihin ja suunniteltuihin SIB-hankkeisiin ja tarkastelen konkreettisena esimerkkin\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin osallisuutta Lapset SIB II -hankkeessa, jossa pyrit\u00e4\u00e4n ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n lasten ja nuorten syrj\u00e4ytymist\u00e4.\n\nLaajennan SIB-toimintamallin k\u00e4sittely\u00e4 esittelem\u00e4ll\u00e4 maailman ensimm\u00e4isen SIB-hankkeen Iso-Britanniasta, Peterborughin vankilasta. Lis\u00e4ksi teen katsauksen aikaisempaan kansainv\u00e4liseen tutkimukseen SIB-\ntoimintamallista. Kansainv\u00e4linen tutkimuskatsaus toimii my\u00f6s v\u00e4lineen\u00e4 arvioida SIB-toimintamallia Suomessa, sill\u00e4 aihepiiri\u00e4 on tutkittu Suomessa verrattain v\u00e4h\u00e4n ja julkinen keskustelu aihepiirin ymp\u00e4rilt\u00e4 ei ole varsinaisesti\nedes k\u00e4ynnistynyt. \n\nValtaosa kaikista suomalaisista SIB-toimintamallia k\u00e4sittelevist\u00e4 l\u00e4hteist\u00e4 on toimintamallin\nesittely\u00e4 ja hankekuvauksia.\n\nKun vakiintuneita palveluiden rahoitustapoja uudistetaan, tuo se mukanaan muutoksia my\u00f6s hallinnan ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen-\nteon tapoihin. SIB-toimintamallin tulkitsemiseen, analysointiin ja kuvaamiseen hy\u00f6dynn\u00e4n Michel Foucault \u0301n k\u00e4sityst\u00e4 hallinnasta ja hallinnallisuudesta sek\u00e4 biopolitiikasta, ja niiden suhteesta demokratiaan.\n\nTutkielman varsinainen aineisto koostuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupunginhallitukselle tekem\u00e4st\u00e4ni puolistrukturoidusta kyseytutkimuksesta, jota analysoin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Aineistosta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 suurin osa kyselyyn vastaajista n\u00e4ki SIB-toimintamallin sille asetettujen tavoitteiden ja odotusten kautta, ja vastaajien suhtautuminen tse toimintamalliin oli ehdollista sen kautta saavutetuille taloudellisille ja toiminnallisille hy\u00f6dyille Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungille.\n\nTutkimuskysymykseni kannalta olennaista ei ollut pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n se, mink\u00e4laisia vastauksia aineistosta oli saatavilla vaan my\u00f6s se, mink\u00e4laiset n\u00e4k\u00f6kulmat ja huomiot aineistosta puuttuvat suhteessa aikaisempaan kansainv\u00e4liseen tutkimukseen aiheesta. \n\nTulosperusteisten rahoitussopimusten vaikutus hallinnan paradigman muutokseen ei liity\nniink\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4isiin hankekokeiluihin vaan siihen, mink\u00e4laisia vaikutuksia niill\u00e4 on hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. SIB-toimintamalli edustaa Suomessa kunnan budjetin ulkopuolisen rahoituksen hy\u00f6dynt\u00e4misen ja tulosperusteisen sopimusmallin osalta ennakkotapausta.\n\nTutkimustuloksenani on, ett\u00e4 SIB-toimintamallin merkitt\u00e4vin vaikutus kuntap\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n asemaan p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja kuntademokratiaan yleisesti nousee SIB-toimintamallin pitk\u00e4st\u00e4 vaalikaudet ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 ajallisesti j\u00e4nteest\u00e4 sek\u00e4 kunnan budjetin ulkopuolisen rahan ja siihen sidotun toiminnan soveltamisesta suomalaiseen palveluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Kuntavaalien j\u00e4lkeen kaupunginhallituksen kokoonpano muuttuu v\u00e4hint\u00e4\u00e4n osin, joten eri ihmiset ovat p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 SIB-\nhankekokeilun toteuttamisesta kuin sen mahdollisesta jatkosta. SIB-toimintamalliin liittyv\u00e4t ajatukset vaikuttavuudesta, tulosmittareista ja eri sektorirajat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 ja budjetin ulkopuolisen rahan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 voivat j\u00e4\u00e4d\u00e4 osaksi hallinnon toimintatapoja, vaikka SIB-toimintamalli ei itsess\u00e4\u00e4n jatkuisikaan. SIB-toimintamallin suurin vaikutus hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan on sen edustaman ajattelun/toimintatapojen omaksumisessa osaksi hallintoa, jonka SIB-toimintamalli osaltaan mahdollistaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-13T12:11:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-13T12:11:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulosperusteinen rahoitussopimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SIB", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Foucault", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hallinnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206133281", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Valtio-oppi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Political Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "208", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biopolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnallishallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81672
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/752b27f4-5ef1-43e4-904d-4e756da34a0e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206133281.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Touko Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa tulosperusteinen rahoitussopimus SIB Foucault hallinnallisuus Valtio-oppi Political Science 208 biopolitiikka demokratia Jyväskylä toimintamallit vaikutukset kunnat projektit kunnallishallinto rahoitus vaikuttavuus hallinta päätöksenteko
title Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_full Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_fullStr Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_full_unstemmed Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_short Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_sort tulosperusteisten rahoitussopimusten sib merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
title_txtP Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa
topic tulosperusteinen rahoitussopimus SIB Foucault hallinnallisuus Valtio-oppi Political Science 208 biopolitiikka demokratia Jyväskylä toimintamallit vaikutukset kunnat projektit kunnallishallinto rahoitus vaikuttavuus hallinta päätöksenteko
topic_facet 208 Foucault Jyväskylä Political Science SIB Valtio-oppi biopolitiikka demokratia hallinnallisuus hallinta kunnallishallinto kunnat projektit päätöksenteko rahoitus toimintamallit tulosperusteinen rahoitussopimus vaikuttavuus vaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206133281
work_keys_str_mv AT aaltotouko tulosperusteistenrahoitussopimustensibmerkityshallinnanparadigmanmuutoksessa