fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ojakangas, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Touko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-13T12:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-13T12:11:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tulosperusteisen rahoitussopimuksen (social impact bond, SIB) taustalla olevaa ajattelua ja toimintamallin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa Suomessa. Tutkimuskysymykseni on, mill\u00e4 tavoin tulosperusteinen rahoitussopimus vaikuttaa hallinnan tapoihin ja demokraattiseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.\n\nSIB-toimintamalli ja sen taustalla olevan ajattelun soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n on verrattain uusi ilmi\u00f6. \nSuomeen ajattelu saapui 2010-luvun alussa Suomen itsen\u00e4isyyden juhlarahaston SITRAn kautta. Kuvaan tutkielmassa SIB-toimintamallin ja sen taustalla olevan vaikuttavuusajattelun perusteet, SIB-hankkeen osapuolet ja sen toteutusvaiheet, hy\u00f6tyjen mittaamisen periaatteet sek\u00e4 mittarit ja hankeen elinkaaren hyv\u00e4ksymisest\u00e4 toteutukseen. Luon katsauksen Suomessa toteutettuihin, k\u00e4ynnistettyihin ja suunniteltuihin SIB-hankkeisiin ja tarkastelen konkreettisena esimerkkin\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin osallisuutta Lapset SIB II -hankkeessa, jossa pyrit\u00e4\u00e4n ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n lasten ja nuorten syrj\u00e4ytymist\u00e4.\n\nLaajennan SIB-toimintamallin k\u00e4sittely\u00e4 esittelem\u00e4ll\u00e4 maailman ensimm\u00e4isen SIB-hankkeen Iso-Britanniasta, Peterborughin vankilasta. Lis\u00e4ksi teen katsauksen aikaisempaan kansainv\u00e4liseen tutkimukseen SIB-\ntoimintamallista. Kansainv\u00e4linen tutkimuskatsaus toimii my\u00f6s v\u00e4lineen\u00e4 arvioida SIB-toimintamallia Suomessa, sill\u00e4 aihepiiri\u00e4 on tutkittu Suomessa verrattain v\u00e4h\u00e4n ja julkinen keskustelu aihepiirin ymp\u00e4rilt\u00e4 ei ole varsinaisesti\nedes k\u00e4ynnistynyt. \n\nValtaosa kaikista suomalaisista SIB-toimintamallia k\u00e4sittelevist\u00e4 l\u00e4hteist\u00e4 on toimintamallin\nesittely\u00e4 ja hankekuvauksia.\n\nKun vakiintuneita palveluiden rahoitustapoja uudistetaan, tuo se mukanaan muutoksia my\u00f6s hallinnan ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen-\nteon tapoihin. SIB-toimintamallin tulkitsemiseen, analysointiin ja kuvaamiseen hy\u00f6dynn\u00e4n Michel Foucault \u0301n k\u00e4sityst\u00e4 hallinnasta ja hallinnallisuudesta sek\u00e4 biopolitiikasta, ja niiden suhteesta demokratiaan.\n\nTutkielman varsinainen aineisto koostuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupunginhallitukselle tekem\u00e4st\u00e4ni puolistrukturoidusta kyseytutkimuksesta, jota analysoin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Aineistosta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 suurin osa kyselyyn vastaajista n\u00e4ki SIB-toimintamallin sille asetettujen tavoitteiden ja odotusten kautta, ja vastaajien suhtautuminen tse toimintamalliin oli ehdollista sen kautta saavutetuille taloudellisille ja toiminnallisille hy\u00f6dyille Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungille.\n\nTutkimuskysymykseni kannalta olennaista ei ollut pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n se, mink\u00e4laisia vastauksia aineistosta oli saatavilla vaan my\u00f6s se, mink\u00e4laiset n\u00e4k\u00f6kulmat ja huomiot aineistosta puuttuvat suhteessa aikaisempaan kansainv\u00e4liseen tutkimukseen aiheesta. \n\nTulosperusteisten rahoitussopimusten vaikutus hallinnan paradigman muutokseen ei liity\nniink\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4isiin hankekokeiluihin vaan siihen, mink\u00e4laisia vaikutuksia niill\u00e4 on hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. SIB-toimintamalli edustaa Suomessa kunnan budjetin ulkopuolisen rahoituksen hy\u00f6dynt\u00e4misen ja tulosperusteisen sopimusmallin osalta ennakkotapausta.\n\nTutkimustuloksenani on, ett\u00e4 SIB-toimintamallin merkitt\u00e4vin vaikutus kuntap\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n asemaan p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja kuntademokratiaan yleisesti nousee SIB-toimintamallin pitk\u00e4st\u00e4 vaalikaudet ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 ajallisesti j\u00e4nteest\u00e4 sek\u00e4 kunnan budjetin ulkopuolisen rahan ja siihen sidotun toiminnan soveltamisesta suomalaiseen palveluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Kuntavaalien j\u00e4lkeen kaupunginhallituksen kokoonpano muuttuu v\u00e4hint\u00e4\u00e4n osin, joten eri ihmiset ovat p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 SIB-\nhankekokeilun toteuttamisesta kuin sen mahdollisesta jatkosta. SIB-toimintamalliin liittyv\u00e4t ajatukset vaikuttavuudesta, tulosmittareista ja eri sektorirajat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 ja budjetin ulkopuolisen rahan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 voivat j\u00e4\u00e4d\u00e4 osaksi hallinnon toimintatapoja, vaikka SIB-toimintamalli ei itsess\u00e4\u00e4n jatkuisikaan. SIB-toimintamallin suurin vaikutus hallinnan tapojen muutokseen ja demokratiaan on sen edustaman ajattelun/toimintatapojen omaksumisessa osaksi hallintoa, jonka SIB-toimintamalli osaltaan mahdollistaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-13T12:11:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-13T12:11:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulosperusteinen rahoitussopimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SIB", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Foucault", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hallinnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tulosperusteisten rahoitussopimusten (SIB) merkitys hallinnan paradigman muutoksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206133281", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Valtio-oppi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Political Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "208", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biopolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnallishallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|