Summary: | TikTok on Covid-pandemian aikana suosituksi noussut sosiaalisen median kanava, jossa käyttäjät voivat jakaa lyhyitä, korkeintaan muutaman minuutin pituisia videoita. Alustaa on tutkittu vasta vähän, erityisesti suomalaisessa tutkimuksen kentässä. Myös suomalaisuudesta ja sen esittämisestä on vain vähän tuoretta tutkimustietoa. Tässä tutkielmassa yhdistyvät nämä kaksi tutkimusaukkoa. Tutkielmassa käsitellään, kuinka suomalaisuutta kuvataan kahden amerikkalaisen sisällöntuottajan TikTok-videoissa, sekä millä tavoin stereotypiat ja TikTok-alustan käyttömahdollisuudet tukevat videoiden humoristisia piirteitä. Tutkielma auttaa paremmin ymmärtämään paitsi modernia sosiaalisessa mediassa esitettyä suomi-kuvaa, myös TikTokia alustana. Analyysin viitekehyksenä toimii kokoelma laadullisia ja kuvailevia menetelmiä. Metodeissa näkyy niin multimodaalinen diskurssianalyysi ja sosiosemioottinen teoria, kuin sisällön analyysikin.
Lyhyissä TikTok-videoissa suomalaisuutta kuvataan pääasiassa positiivisella tavalla. Esille tuodaan kevyitä ja hauskoja stereotypioita sekä kulttuurieroja suomalaisten ja amerikkalaisten välillä. Tämä eroaa osittain muista nykyaikaisista sosiaalisen median ilmiöistä, kuten meemeistä, joissa kuvataan suomalaisuutta välillä hieman negatiivisessakin valossa. Yksittäisinä suomalaisuuden piirteinä esiin nostetaan ujous, hiljaisuus, synkkämielisyys, isänmaallisuus, pihiys, sekä jääkiekkoinnostus. Huumorin keinoina käytetään muun muassa tunteiden ylitulkitsemista, toisaalta ilmeettömyyttä, dramaattista taustamusiikkia, voimasanoja, stereotypioita, sekä absurdiutta. Videoissa ei välttämättä hyödynnetä TikTokin uniikkeja piirteitä, jotka erottaisivat videot selkeästi alustalle kuuluviksi. Näkyvin piirre on viraalien TikTok-ilmiöiden toisintaminen ja suosittujen taustamusiikkien käyttäminen.
|