Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien liikunnallisen tuen yhteyttä 6–11- vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja vanhempien käsityksiä vanhempien liikunnallisesta tuesta ja selvitettiin, miten yhdenmukaiset tai er...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jämsä, Anni, Möttönen, Veera
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81665
_version_ 1828193050275348480
author Jämsä, Anni Möttönen, Veera
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jämsä, Anni Möttönen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jämsä, Anni Möttönen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jämsä, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien liikunnallisen tuen yhteyttä 6–11- vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja vanhempien käsityksiä vanhempien liikunnallisesta tuesta ja selvitettiin, miten yhdenmukaiset tai eriävät käsitykset vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Fyysinen aktiivisuus tarkoitti tässä tutkimuksessa liikuntaa, joka kuormittaa lasta reippaasti tai raskaasti. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuosina 2018–2020 ja se on osa Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan toteuttamaa Liikkuva perhe -hanketta. Aineisto on kerätty yhteensä 97:stä koulusta eri puolilta Suomea ja tässä tutkimuksessa käytetyn aineiston osallistujajoukko vaihteli tutkimuskysymyksestä riippuen 552:n ja 679:n välillä. Tutkittavat olivat 1.–4.-luokkalaisia lapsia ja heidän vanhempiaan, jotka vastasivat liikunnallista tukea mittaaviin kyselylomakkeisiin. Lisäksi lasten fyysistä aktiivisuutta mitattiin kiihtyvyysmittarilla. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin IBM SPSS Statistics - ohjelmaa (versio 26). Lasten ja vanhempien käsityksiä vanhempien liikunnallisesta tuesta kuvailtiin muodostamalla frekvenssianalyysit, keskiarvot ja keskihajonnat. Aineiston analysoinnissa keskeiset tilastolliset menetelmät olivat Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin (PPMCC) ja kovarianssianalyysi (ANCOVA), joilla selvitettiin tutkittavien muuttujien välisiä yhteyksiä sekä lasten fyysisen aktiivisuuden eroja tuen käsityksistä muodostettujen yhdenmukaisuusryhmien välillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisesti lapset, mutta myös vanhemmat raportoivat liikunnallisen tuen olevan vahvaa. Vanhemmat myös arvioivat oman tukensa jokaisella osa- alueella vahvemmaksi, kuin puolison tarjoaman tuen. Lasten ja vanhempien arvioiman liikunnallisen tuen väliltä löytyi tilastollisesti merkitsevä yhteys, ja tuen eri osa-alueiden vertailu osoitti, että lasten ja vanhempien näkemykset kohtaavat parhaiten rakenteellisessa tuessa. Yhteys liikunnallisen tuen yhdenmukaisten käsitysten ja lasten fyysisen aktiivisuuden välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevä, vaikka yhtäläisesti vanhempiensa kanssa korkeaa tukea raportoineet lapset liikkuivatkin päivittäin keskimäärin hieman enemmän muihin tutkittaviin lapsiin verrattuna. Objektiivisesti mitatun fyysisen aktiivisuuden määrä oli, joskaan ei tilastollisesti merkitsevästi, sitä korkeampi, mitä vahvemmaksi lapset ja vanhemmat olivat arvioineet vanhempien tarjoaman liikunnallisen tuen. Tämän vuoksi olisikin tärkeää ohjata vanhempia tukemaan lasten fyysistä aktiivisuutta ja pyrkiä lisäämään vanhempien liikkumista yhdessä lasten kanssa. The purpose of this study was to examine how parental support for physical activity affects 6– 11-year-old children’s objectively measured physical activity. The aim was to research children’s and parents’ perceptions of parental support and investigate the relationship between parent-child congruence in perspections of parental support, and the association of children’s physical activity with the congruence of perspections. In this study, physical activity was defined as any kind of moderate to vigorous motion participants engaged in during daytime hours. Data used in this study is a part of the Active Family -research project, which was conducted in the Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyväskylä. The data was collected between the years of 2018 and 2020 from 97 different schools around Finland. The participants consisted of 6–11-year-old elementary school children and their parents, and the amount of participants in this study varied between 552 and 679 depending on the research question. Two separate questionnaires and accelerometers were utilized during the data collection. To analyze the research data, we used IBM SPSS Statistics 26 software. Children’s and parents’ perceptions of the parental support were described by using frequency analyzes, means, and standard deviations. Pearson’s product-moment correlation coefficient (PPMCC) and analysis of covariance (ANCOVA) were used to examine the correlations between the study variables, and differences in children’s physical activity between the congruence subgroups, respectively. The results of this study indicated that particularly children, but also parents reported high levels of parental support for physical activity. Furthermore, parents evaluated their own support in all areas of the social support questionnaire as higher than the support provided by their spouse. In addition, statistically significant correlation was found between parental support assessed by children and parents. When different aspects of support were compared, it was found that the perceptions between children and parents best met in terms of parental structure for physical activity. The difference in children ́s physical activity between the parent-child congruence subgroups was not statistically significant, although the results indicated that children who reported high levels of support similarly with their parents tended to be more physically active compared to other participants. Thus, the higher amount of objectively measured physical activity, the stronger, though not statistically significantly, the social support evaluated by children and parents. Therefore, it would be important to guide parents to increase their support and emphasize the importance of parents’ co-participation in children’s physical activity. Key words: parent-child congruence, physical activity, children, parents, parental support for physical activity
first_indexed 2022-06-13T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ms\u00e4, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6tt\u00f6nen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-13T10:20:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-13T10:20:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhempien liikunnallisen tuen yhteytt\u00e4 6\u201311-\nvuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin\nlasten ja vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 vanhempien liikunnallisesta tuesta ja selvitettiin, miten\nyhdenmukaiset tai eri\u00e4v\u00e4t k\u00e4sitykset vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Fyysinen\naktiivisuus tarkoitti t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa liikuntaa, joka kuormittaa lasta reippaasti tai raskaasti.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2018\u20132020 ja se on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\nLiikuntatieteellisen tiedekunnan toteuttamaa Liikkuva perhe -hanketta. Aineisto on ker\u00e4tty\nyhteens\u00e4 97:st\u00e4 koulusta eri puolilta Suomea ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetyn aineiston\nosallistujajoukko vaihteli tutkimuskysymyksest\u00e4 riippuen 552:n ja 679:n v\u00e4lill\u00e4. Tutkittavat\nolivat 1.\u20134.-luokkalaisia lapsia ja heid\u00e4n vanhempiaan, jotka vastasivat liikunnallista tukea\nmittaaviin kyselylomakkeisiin. Lis\u00e4ksi lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta mitattiin\nkiihtyvyysmittarilla. Tutkimusaineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin IBM SPSS Statistics -\nohjelmaa (versio 26). Lasten ja vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 vanhempien liikunnallisesta tuesta\nkuvailtiin muodostamalla frekvenssianalyysit, keskiarvot ja keskihajonnat. Aineiston\nanalysoinnissa keskeiset tilastolliset menetelm\u00e4t olivat Pearsonin\ntulomomenttikorrelaatiokerroin (PPMCC) ja kovarianssianalyysi (ANCOVA), joilla\nselvitettiin tutkittavien muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 lasten fyysisen aktiivisuuden eroja\ntuen k\u00e4sityksist\u00e4 muodostettujen yhdenmukaisuusryhmien v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 erityisesti lapset, mutta my\u00f6s vanhemmat raportoivat\n\nliikunnallisen tuen olevan vahvaa. Vanhemmat my\u00f6s arvioivat oman tukensa jokaisella osa-\nalueella vahvemmaksi, kuin puolison tarjoaman tuen. Lasten ja vanhempien arvioiman\n\nliikunnallisen tuen v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys, ja tuen eri osa-alueiden\nvertailu osoitti, ett\u00e4 lasten ja vanhempien n\u00e4kemykset kohtaavat parhaiten rakenteellisessa\ntuessa. Yhteys liikunnallisen tuen yhdenmukaisten k\u00e4sitysten ja lasten fyysisen aktiivisuuden\nv\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4, vaikka yht\u00e4l\u00e4isesti vanhempiensa kanssa korkeaa tukea\nraportoineet lapset liikkuivatkin p\u00e4ivitt\u00e4in keskim\u00e4\u00e4rin hieman enemm\u00e4n muihin tutkittaviin\nlapsiin verrattuna. Objektiivisesti mitatun fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli, joskaan ei\ntilastollisesti merkitsev\u00e4sti, sit\u00e4 korkeampi, mit\u00e4 vahvemmaksi lapset ja vanhemmat olivat\narvioineet vanhempien tarjoaman liikunnallisen tuen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ohjata\nvanhempia tukemaan lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja pyrki\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n vanhempien liikkumista\nyhdess\u00e4 lasten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to examine how parental support for physical activity affects 6\u2013\n11-year-old children\u2019s objectively measured physical activity. The aim was to research\nchildren\u2019s and parents\u2019 perceptions of parental support and investigate the relationship between\nparent-child congruence in perspections of parental support, and the association of children\u2019s\nphysical activity with the congruence of perspections. In this study, physical activity was\ndefined as any kind of moderate to vigorous motion participants engaged in during daytime\nhours.\n\nData used in this study is a part of the Active Family -research project, which was conducted in\nthe Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The data was collected\nbetween the years of 2018 and 2020 from 97 different schools around Finland. The participants\nconsisted of 6\u201311-year-old elementary school children and their parents, and the amount of\nparticipants in this study varied between 552 and 679 depending on the research question. Two\nseparate questionnaires and accelerometers were utilized during the data collection. To analyze\nthe research data, we used IBM SPSS Statistics 26 software. Children\u2019s and parents\u2019\nperceptions of the parental support were described by using frequency analyzes, means, and\nstandard deviations. Pearson\u2019s product-moment correlation coefficient (PPMCC) and analysis\nof covariance (ANCOVA) were used to examine the correlations between the study variables,\nand differences in children\u2019s physical activity between the congruence subgroups, respectively.\nThe results of this study indicated that particularly children, but also parents reported high levels\nof parental support for physical activity. Furthermore, parents evaluated their own support in\nall areas of the social support questionnaire as higher than the support provided by their spouse.\nIn addition, statistically significant correlation was found between parental support assessed by\nchildren and parents. When different aspects of support were compared, it was found that the\nperceptions between children and parents best met in terms of parental structure for physical\nactivity. The difference in children \u0301s physical activity between the parent-child congruence\nsubgroups was not statistically significant, although the results indicated that children who\nreported high levels of support similarly with their parents tended to be more physically active\ncompared to other participants. Thus, the higher amount of objectively measured physical\nactivity, the stronger, though not statistically significantly, the social support evaluated by\nchildren and parents. Therefore, it would be important to guide parents to increase their support\nand emphasize the importance of parents\u2019 co-participation in children\u2019s physical activity.\nKey words: parent-child congruence, physical activity, children, parents, parental support for\nphysical activity", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-13T10:20:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-13T10:20:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten ja vanhempien n\u00e4kemysten yhdenmukaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6\u201311-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206133274", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81665
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6ae34d4-f0d3-4260-9495-94a461ea50e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206133274.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsä, Anni Möttönen, Veera Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen liikunnallinen tuki lasten ja vanhempien näkemysten yhdenmukaisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) vanhemmat käsitykset aktiivisuus
title Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_full Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_fullStr Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_full_unstemmed Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_short Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_sort vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6 11 vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
title_txtP Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
topic liikunnallinen tuki lasten ja vanhempien näkemysten yhdenmukaisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) vanhemmat käsitykset aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aktiivisuus fyysinen aktiivisuus käsitykset lapset (ikäryhmät) lasten ja vanhempien näkemysten yhdenmukaisuus liikunnallinen tuki liikunta vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81665 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206133274
work_keys_str_mv AT jämsäanni vanhempienliikunnallisentuenyhteys611vuotiaidenlastenfyysiseenaktiivisuuteen