Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintoihin liittyviä tekijöitä yrityksen lähtiessä kehittämään liiketoimintaansa niiden avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta johtajaa eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lohimäki, Tero
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81613
_version_ 1826225733376147456
author Lohimäki, Tero
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lohimäki, Tero Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lohimäki, Tero Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lohimäki, Tero
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintoihin liittyviä tekijöitä yrityksen lähtiessä kehittämään liiketoimintaansa niiden avulla. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta johtajaa eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä heidän työpaikoillaan. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä analyysia. Asiakkaan tarpeiden tarkat määrittelyt näyttelivät tärkeää osaa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintojen onnistumisessa. Merkittävin tekijä tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankinnoissa asiakkaan näkökulmasta oli palveluntarjoajan arvoehdotus, josta selvisivät palvelun tarjoamat liiketoiminnalliset hyödyt. Päästäkseen mukaan kilpailutukseen palveluntarjoajan tuli osoittaa asiakkaan toimialan ja liiketoiminnan tuntemusta. Asiakkaat edellyttivät palveluntarjoajan henkilöstöltä vankkaa kokemusta aiemmista projekteista, jolla varmistettiin omien liiketoimintaongelmien ratkaiseminen. Strategisissa palvelun hankinnoissa luottamus oli hintaa kriittisempi tekijä toimittajaa valittaessa, siksi luottamus on toimivan asiakassuhteen kulmakivi. Ilman luottamusta ei liiketoiminnan kehittämisessä tarvittavia luottamuksellisia tietoja pystytä jakamaan palveluntarjoajalle. Tutkimuksen löydökset täydensivät alan kirjallisuutta nostamalla esiin uutta tietoa asiakkaaseen liittyvistä tekijöistä tietointensiivisten asiantuntijapalveluiden hankintapäätöksissä. Asiakkaaseen liittyviä tekijöitä olivat yrityksen toimiala ja koko sekä johtajien koulutustausta ja asema. Toimiala vaikutti yrityksen tiedonhakuun ja markkinointiin. Yritysten koolla oli vaikutusta mm. siihen, miten laajasti laatua arvioitiin. Johtajien suorittamilla jatkotutkinnoilla näytti olevan vaikutusta siihen, miten he arvostivat palveluntarjoajilla käytössä olevien tieteellisten menetelmien hyödyntämistä menetelmien soveltamisessa. Jatkotutkinnon suorittaneet pitivät sisältömarkkinoinnin keinoja keskeisinä nykyaikaisina menetelminä niin tiedonhaussa kuin oman yrityksen markkinoinnissa. Tutkimuksen toimitusjohtajilla oli toimialojen toimitusjohtajien kesken hyvin kiinteät verkostot, joissa vaihdettiin tietoa alan toimijoista ja heidän toteuttamistaan palveluista. Toimitusjohtajat luottivat tiedonhaussa enemmän kollegoihinsa kuin oman yrityksensä johtoon ja työntekijöihin, kun yritys hankki tietoa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen tarjonnasta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lohim\u00e4ki, Tero", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-10T07:34:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-10T07:34:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81613", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintoihin liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 yrityksen l\u00e4htiess\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n liiketoimintaansa niiden avulla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta johtajaa eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksist\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6paikoillaan. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja yksil\u00f6haastatteluja. Tutkimusaineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 analyysia. \nAsiakkaan tarpeiden tarkat m\u00e4\u00e4rittelyt n\u00e4ytteliv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4\u00e4 osaa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintojen onnistumisessa. Merkitt\u00e4vin tekij\u00e4 tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankinnoissa asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta oli palveluntarjoajan arvoehdotus, josta selvisiv\u00e4t palvelun tarjoamat liiketoiminnalliset hy\u00f6dyt. P\u00e4\u00e4st\u00e4kseen mukaan kilpailutukseen palveluntarjoajan tuli osoittaa asiakkaan toimialan ja liiketoiminnan tuntemusta. Asiakkaat edellyttiv\u00e4t palveluntarjoajan henkil\u00f6st\u00f6lt\u00e4 vankkaa kokemusta aiemmista projekteista, jolla varmistettiin omien liiketoimintaongelmien ratkaiseminen. Strategisissa palvelun hankinnoissa luottamus oli hintaa kriittisempi tekij\u00e4 toimittajaa valittaessa, siksi luottamus on toimivan asiakassuhteen kulmakivi. Ilman luottamusta ei liiketoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 tarvittavia luottamuksellisia tietoja pystyt\u00e4 jakamaan palveluntarjoajalle. \nTutkimuksen l\u00f6yd\u00f6kset t\u00e4ydensiv\u00e4t alan kirjallisuutta nostamalla esiin uutta tietoa asiakkaaseen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 tietointensiivisten asiantuntijapalveluiden hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4. Asiakkaaseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat yrityksen toimiala ja koko sek\u00e4 johtajien koulutustausta ja asema. Toimiala vaikutti yrityksen tiedonhakuun ja markkinointiin. Yritysten koolla oli vaikutusta mm. siihen, miten laajasti laatua arvioitiin. Johtajien suorittamilla jatkotutkinnoilla n\u00e4ytti olevan vaikutusta siihen, miten he arvostivat palveluntarjoajilla k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevien tieteellisten menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 menetelmien soveltamisessa. Jatkotutkinnon suorittaneet pitiv\u00e4t sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin keinoja keskeisin\u00e4 nykyaikaisina menetelmin\u00e4 niin tiedonhaussa kuin oman yrityksen markkinoinnissa. \nTutkimuksen toimitusjohtajilla oli toimialojen toimitusjohtajien kesken hyvin kiinte\u00e4t verkostot, joissa vaihdettiin tietoa alan toimijoista ja heid\u00e4n toteuttamistaan palveluista. Toimitusjohtajat luottivat tiedonhaussa enemm\u00e4n kollegoihinsa kuin oman yrityksens\u00e4 johtoon ja ty\u00f6ntekij\u00f6ihin, kun yritys hankki tietoa tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen tarjonnasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-10T07:34:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-10T07:34:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietointensiiviset asiantuntijapalvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KIBS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvoehdotus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KIBS-palveluntarjoaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KIBS-konsultti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206103221", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palveluyritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijapalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81613
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92fc48d0-5fac-4e7e-8246-26b86ec40a4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206103221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lohimäki, Tero Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät tietointensiiviset asiantuntijapalvelut KIBS arvoehdotus hankintapäätös KIBS-palveluntarjoaja KIBS-konsultti Markkinointi Marketing 20423 palveluyritykset asiantuntijapalvelut asiantuntijuus
title Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_full Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_fullStr Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_short Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_sort tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
title_txtP Tietointensiivisten asiantuntijapalvelujen hankintapäätökseen vaikuttavat tekijät
topic tietointensiiviset asiantuntijapalvelut KIBS arvoehdotus hankintapäätös KIBS-palveluntarjoaja KIBS-konsultti Markkinointi Marketing 20423 palveluyritykset asiantuntijapalvelut asiantuntijuus
topic_facet 20423 KIBS KIBS-konsultti KIBS-palveluntarjoaja Marketing Markkinointi arvoehdotus asiantuntijapalvelut asiantuntijuus hankintapäätös palveluyritykset tietointensiiviset asiantuntijapalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81613 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206103221
work_keys_str_mv AT lohimäkitero tietointensiivistenasiantuntijapalvelujenhankintapäätökseenvaikuttavattekijät