Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista koulutuksen jälkeen työelämään siirr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mutanen, Neea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81611
_version_ 1828193050240745472
author Mutanen, Neea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mutanen, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mutanen, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mutanen, Neea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista koulutuksen jälkeen työelämään siirryttäessä. Tämä laadullinen tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa, joita haastateltiin hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista osaamista ja asiantuntijuutta edistivät yksilön oma toiminta, kuten reflektointi ja työkokemus sekä työyhteisön antama tuki ja pedagoginen keskustelu. Lisäksi edistäviä tekijöitä olivat laaja koulutus, perehdytys, mentorointi sekä täydennyskouluttautuminen. Osaamista ja asiantuntijuutta haastoivat puuttuvat resurssit, kuten pula henkilökunnasta ja vaihtelevasti toteutuva sak-aika. Lisäksi haasteita aiheutti ajan puute, vaihtelevasti toteutuva perehdytys ja mentorointi sekä koulutuksen teoriapainotteisuus. Varhaiskasvatuksen opettajien osaamista ja asiantuntijuutta on syytä tukea induktiovaiheessa. Erityisesti yksilö on itse vastuussa omasta kehittymisestään, mutta myös työyhteisön tuki sekä työnaloitusta tukevat tekijät, kuten perehdytys ja mentorointi ovat olennaisia ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen tukemisessa. Hyvä työelämän aloitus ja kokemus oman osaamisen riittävyydestä tukevat myös sitoutumista työhön, joka tällä hetkellä on olennaista, sillä pula pätevistä varhaiskasvatuksen opettajista on paikoittain suuri.
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mutanen, Neea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-10T07:26:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-10T07:26:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t edistiv\u00e4t ja, mitk\u00e4 haastoivat osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista koulutuksen j\u00e4lkeen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirrytt\u00e4ess\u00e4.\n\tT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus oli l\u00e4hestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa, joita haastateltiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\nVarhaiskasvatuksen opettajan ammatillista osaamista ja asiantuntijuutta edistiv\u00e4t yksil\u00f6n oma toiminta, kuten reflektointi ja ty\u00f6kokemus sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n antama tuki ja pedagoginen keskustelu. Lis\u00e4ksi edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat laaja koulutus, perehdytys, mentorointi sek\u00e4 t\u00e4ydennyskouluttautuminen. Osaamista ja asiantuntijuutta haastoivat puuttuvat resurssit, kuten pula henkil\u00f6kunnasta ja vaihtelevasti toteutuva sak-aika. Lis\u00e4ksi haasteita aiheutti ajan puute, vaihtelevasti toteutuva perehdytys ja mentorointi sek\u00e4 koulutuksen teoriapainotteisuus.\nVarhaiskasvatuksen opettajien osaamista ja asiantuntijuutta on syyt\u00e4 tukea induktiovaiheessa. Erityisesti yksil\u00f6 on itse vastuussa omasta kehittymisest\u00e4\u00e4n, mutta my\u00f6s ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki sek\u00e4 ty\u00f6naloitusta tukevat tekij\u00e4t, kuten perehdytys ja mentorointi ovat olennaisia ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen tukemisessa. Hyv\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n aloitus ja kokemus oman osaamisen riitt\u00e4vyydest\u00e4 tukevat my\u00f6s sitoutumista ty\u00f6h\u00f6n, joka t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on olennaista, sill\u00e4 pula p\u00e4tevist\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajista on paikoittain suuri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-10T07:26:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-10T07:26:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206103219", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81611
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a224b5f4-506e-490f-8a91-b3549b57ac22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206103219.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mutanen, Neea Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa ammatillinen osaaminen induktiovaihe Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammattitaito asiantuntijuus varhaiskasvatus osaaminen
title Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_full Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_fullStr Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_full_unstemmed Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_short Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_sort työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
title_txtP Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
topic ammatillinen osaaminen induktiovaihe Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammattitaito asiantuntijuus varhaiskasvatus osaaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen osaaminen ammattitaito asiantuntijuus induktiovaihe osaaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81611 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206103219
work_keys_str_mv AT mutanenneea työelämäänsiirtyneidenvarhaiskasvatuksenopettajienammatillisenosaamisenjaasiantuntij