Tunteet ja tunnetoimijuus väkivaltatyön asiakaskohtaamisissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ja laajentaa ymmärrystä tunteista ja tunnetoimijuudesta sekä niiden merkityksestä väkivaltatyön asiakaskohtaamisten kontekstissa. Tunteita on tutkittu kyseisellä työelämäkentällä toistaiseksi vasta vähän ja tunnetoimijuutta ei vielä lainkaan. Tässä tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hirvi, Karoliina, Leppo, Maijaliisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81609
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ja laajentaa ymmärrystä tunteista ja tunnetoimijuudesta sekä niiden merkityksestä väkivaltatyön asiakaskohtaamisten kontekstissa. Tunteita on tutkittu kyseisellä työelämäkentällä toistaiseksi vasta vähän ja tunnetoimijuutta ei vielä lainkaan. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia tunteita väkivaltatyöntekijät kokevat ja millaista tunnetoimijuutta heillä ilmenee väkivaltatyön asiakaskohtaamisissa sekä millaisen merkityksen työntekijät kokevat niillä olevan asiakaskohtaamisten onnistumisen kannalta. Lisäksi selvitettiin, millainen yhteys asiakaskohtaamisissa koetuilla tunteilla on työntekijöiden raportoimaan tunnetoimijuuden tasoon. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä keväällä 2022, ja kyselyyn vastasi 27 väkivaltatyön avopalveluiden työntekijää. Tutkimus toteutettiin triangulaatiotutkimuksena. Avovastauksista koostuva laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Määrällisen kyselyaineiston analyysissa hyödynnettiin lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat väkivaltatyön herättävän työntekijöissä runsaasti erilaisia tunteita ja tunteilla koettiin olevan myös merkitystä asiakaskohtaamisten onnistumisen kannalta. Myönteisiä tunteita koettiin asiakaskohtaamisissa selvästi useammin kuin kielteisiä tunteita. Työntekijöillä ilmeni asiakaskohtaamisissa hyvin vahvaa tunnetoimijuutta, ja se koettiin myös erittäin merkitykselliseksi asiakaskohtaamisten onnistumisen kannalta. Myönteiset ja kielteiset tunteet selittivät yhdessä 38 % työntekijöiden tunnetoimijuuden tason vaihtelusta. Tutkimus osoitti väkivaltatyön olevan hyvin tunnepitoista työtä, missä erittäin keskeisessä roolissa näyttäytyy tunnetoimijuus sen kaikkine osatekijöineen. Tutkimuksen perusteella tunnetoimijuus voi myös toimia yhtenä mahdollisena asiakaskohtaamisten onnistumista edistävänä tekijänä.