Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa lukioissa pakollisilla liikunnan kursseilla. Tarkoituksena on myös selvittää, miten luontoliikunnan opetus jakautuu eri luontoliikuntasisältöjen kesken. Tutkielmassa selvitetään, onko liikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylä-Soininmäki, Konsta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81607
_version_ 1826225754361298944
author Ylä-Soininmäki, Konsta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylä-Soininmäki, Konsta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylä-Soininmäki, Konsta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylä-Soininmäki, Konsta
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa lukioissa pakollisilla liikunnan kursseilla. Tarkoituksena on myös selvittää, miten luontoliikunnan opetus jakautuu eri luontoliikuntasisältöjen kesken. Tutkielmassa selvitetään, onko liikunnanopettajan iällä, työkokemuksella, sukupuolella, omalla luontoliikuntaharrastuneisuudella tai koulun sijainnilla vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään. Lisäksi tutkimus kartoittaa, onko koronatilanteella tai uudella LOPS (2019) vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään. Tässä tutkielmassa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Perusjoukko on kaikki Suomen liikunnanopettajat Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n jäsenrekisteristä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli mukana myös muiden graduntekijöiden kysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 78 liikunnanopettajaa, joista hyödynsin 35 lukiossa opettavien vastauksia. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelmiston versiolla 28.0. Aineistosta hyödynnettiin kuvailevia tietoja. Lisäksi taustatietoja sekä koulun sijaintia verrattiin liikunnanopetuksen määrään Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Luontoliikuntaa opetettiin keskimäärin 6.8 tuntia tänä lukuvuonna lukioiden pakollisilla kursseilla yhtä opetusryhmää kohti. Jokainen kyselyyn vastanneista liikunnanopettajista opetti luontoliikuntaa kuluvana lukuvuotena. Luontoliikunnan opetetuin sisältö lukioiden pakollisilla kursseilla oli lenkkeily luonnossa. Frisbeegolfia opetettiin toiseksi eniten ja kolmanneksi suosituin opetussisältö oli suunnistus. Maastohiihtoa opetettiin myös kohtalaisen paljon. Kiipeily luontoympäristössä, geokätköily, melonta ja retkiluistelu jäivät hyvin vähäiselle opetuksen määrälle. Mitä vanhempi tai enemmän työkokemusta omaava liikunnanopettaja oli, sitä enemmän hän opetti luontoliikuntaa. Poikkeuksena frisbeegolf, jossa vähemmän työkokemusta omaavat opettivat kyseistä sisältö enemmän. Opettajan sukupuolella ei ollut tässä tutkimuksessa merkitystä luontoliikunnan opetukseen. Liikunnanopettajan oma harrastuneisuus oli merkitsevästi yhteydessä luontoliikunnan opettamiseen hiihdon ja suunnistuksen harrastajilla. Maaseudulla sijaitsevissa lukioissa opetettiin enemmän luontoliikuntaa kuin kaupungissa sijaitsevissa lukioissa. Koronatilanteen aiheuttama etäopetus nosti liikunnanopettajien arvioiden mukaan hieman luontoliikunnan opetuksen määrää lukioissa. Uudella LOPS (2019) ei ollut merkittävää vaikutusta luontoliikunnan opetuksen määrään. Luontoliikunnan opetus lukioissa on kohtalaisen vähäistä ja opetuksen määrä on laskussa verrattuna aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tämä tutkimus antoi myös viitteitä siitä, kuinka ennen dominoivat luontoliikunnan sisällöt, kuten suunnistus ja maastohiihto ovat jäämässä vähemmälle opetuksen määrälle ja luonnossa lenkkeily sekä erityisesti frisbeegolf ovat nousseet paljon opetetuiksi sisällöiksi.
first_indexed 2022-06-10T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00e4-Soininm\u00e4ki, Konsta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-10T06:37:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-10T06:37:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon luontoliikuntaa opetetaan suomalaisissa lukioissa pakollisilla liikunnan kursseilla. Tarkoituksena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten luontoliikunnan opetus jakautuu eri luontoliikuntasis\u00e4lt\u00f6jen kesken. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, onko liikunnanopettajan i\u00e4ll\u00e4, ty\u00f6kokemuksella, sukupuolella, omalla luontoliikuntaharrastuneisuudella tai koulun sijainnilla vaikutusta luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimus kartoittaa, onko koronatilanteella tai uudella LOPS (2019) vaikutusta luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tutkimusotetta. Perusjoukko on kaikki Suomen liikunnanopettajat Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat ry:n j\u00e4senrekisterist\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jossa oli mukana my\u00f6s muiden graduntekij\u00f6iden kysymyksi\u00e4. Kyselylomakkeeseen vastasi 78 liikunnanopettajaa, joista hy\u00f6dynsin 35 lukiossa opettavien vastauksia. Aineisto k\u00e4siteltiin SPSS-ohjelmiston versiolla 28.0. Aineistosta hy\u00f6dynnettiin kuvailevia tietoja. Lis\u00e4ksi taustatietoja sek\u00e4 koulun sijaintia verrattiin liikunnanopetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testill\u00e4.\n\nLuontoliikuntaa opetettiin keskim\u00e4\u00e4rin 6.8 tuntia t\u00e4n\u00e4 lukuvuonna lukioiden pakollisilla kursseilla yht\u00e4 opetusryhm\u00e4\u00e4 kohti. Jokainen kyselyyn vastanneista liikunnanopettajista opetti luontoliikuntaa kuluvana lukuvuotena. Luontoliikunnan opetetuin sis\u00e4lt\u00f6 lukioiden pakollisilla kursseilla oli lenkkeily luonnossa. Frisbeegolfia opetettiin toiseksi eniten ja kolmanneksi suosituin opetussis\u00e4lt\u00f6 oli suunnistus. Maastohiihtoa opetettiin my\u00f6s kohtalaisen paljon. Kiipeily luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, geok\u00e4tk\u00f6ily, melonta ja retkiluistelu j\u00e4iv\u00e4t hyvin v\u00e4h\u00e4iselle opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4lle. Mit\u00e4 vanhempi tai enemm\u00e4n ty\u00f6kokemusta omaava liikunnanopettaja oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4n opetti luontoliikuntaa. Poikkeuksena frisbeegolf, jossa v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6kokemusta omaavat opettivat kyseist\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6 enemm\u00e4n. Opettajan sukupuolella ei ollut t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa merkityst\u00e4 luontoliikunnan opetukseen. Liikunnanopettajan oma harrastuneisuus oli merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 luontoliikunnan opettamiseen hiihdon ja suunnistuksen harrastajilla. Maaseudulla sijaitsevissa lukioissa opetettiin enemm\u00e4n luontoliikuntaa kuin kaupungissa sijaitsevissa lukioissa. Koronatilanteen aiheuttama et\u00e4opetus nosti liikunnanopettajien arvioiden mukaan hieman luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 lukioissa. Uudella LOPS (2019) ei ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. \n\nLuontoliikunnan opetus lukioissa on kohtalaisen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on laskussa verrattuna aiemmin tehtyihin tutkimuksiin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antoi my\u00f6s viitteit\u00e4 siit\u00e4, kuinka ennen dominoivat luontoliikunnan sis\u00e4ll\u00f6t, kuten suunnistus ja maastohiihto ovat j\u00e4\u00e4m\u00e4ss\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4lle ja luonnossa lenkkeily sek\u00e4 erityisesti frisbeegolf ovat nousseet paljon opetetuiksi sis\u00e4ll\u00f6iksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-10T06:37:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-10T06:37:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luontoliikunnan opetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6t lukion pakollisilla kursseilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206103215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81607
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/701c227d-0442-456c-9dac-8620f9d838b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206103215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylä-Soininmäki, Konsta Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla liikunnan opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 luonto liikunta opetus lukio luontoliikunta
title Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_full Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_fullStr Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_full_unstemmed Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_short Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_sort luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
title_txtP Luontoliikunnan opetuksen määrä ja sisällöt lukion pakollisilla kursseilla
topic liikunnan opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 luonto liikunta opetus lukio luontoliikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnan opetus liikunta lukio luonto luontoliikunta opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81607 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206103215
work_keys_str_mv AT yläsoininmäkikonsta luontoliikunnanopetuksenmääräjasisällötlukionpakollisillakursseilla