Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 150) koostuivat Suomalaisten koripalloseurojen harrastajista. Tutkimukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vähätörmä, Matias
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81605
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 150) koostuivat Suomalaisten koripalloseurojen harrastajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyssä sosiaalisia taitoja mitanneet mittarit muodostettiin Goldsteinin (1980) ja Croninin ja Allenin (2017) kehittelemiä kysymyspatteristoja hyödyntäen. Kysymyksiä jatkojalostettiin joukkueurheilukontekstiin sopivaksi. Aineiston analysointivaiheessa mittareiden kysymyksistä muodostettiin summamuuttuja, jolloin päämuuttujan yhtäläisyyksiä ja eroja harrastusvuosiin, sukupuoliin ja ikäluokkiin voitiin tutkia. Tarkasteluissa käytettiin apuna Pearsonin korrelaatiota, kahden riippumattoman otoksen t-testiä ja Kruskall-Wallis-testiä.