Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 150) koostuivat Suomalaisten koripalloseurojen harrastajista. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vähätörmä, Matias
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81605
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko (n= 150) koostuivat Suomalaisten koripalloseurojen harrastajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyssä sosiaalisia taitoja mitanneet mittarit muodostettiin Goldsteinin (1980) ja Croninin ja Allenin (2017) kehittelemiä kysymyspatteristoja hyödyntäen. Kysymyksiä jatkojalostettiin joukkueurheilukontekstiin sopivaksi. Aineiston analysointivaiheessa mittareiden kysymyksistä muodostettiin summamuuttuja, jolloin päämuuttujan yhtäläisyyksiä ja eroja harrastusvuosiin, sukupuoliin ja ikäluokkiin voitiin tutkia. Tarkasteluissa käytettiin apuna Pearsonin korrelaatiota, kahden riippumattoman otoksen t-testiä ja Kruskall-Wallis-testiä.