Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Poltettu oranssi – Balladi sanan ja veren ansoista (1968), ja sen keskiössä ovat henkilöhahmojen tulkinnat päähenkilö Marina Kleinin hulluudesta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin päähenkilön toiminta näyttäytyy poikkeavana ja miten tulkinnat hulluudesta rakentuvat näytelmän parenteesien sekä puheenvuorojen kautta. Tutkimuksen teoriataustana käytetään kulttuurista mielenterveystutkimusta, joka käsittelee mielenterveyttä yhteiskunnallisesta näkökulmasta sekä psykoanalyyttista kirjallisuudentutkimusta, jonka avulla keskitytään tarkastelemaan käyttäytymisen taustatekijöitä. Tutkielmassa osoitetaan, että päähenkilön toiminta on tilannesidonnaista ja yksilöllinen kokemus sekä kulttuurinen konteksti ohjaavat sen tulkintaa.
|