Merkityksellinen siirtymävaihe 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa

Oppilaat kohtaavat koulupolullaan monia siirtymävaiheita. Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun tapahtuu samanaikaisesti oppilaiden kehitysmuutosten kanssa. Onnistunut siirtymävaihe auttaa oppilaita kiinnittymään kouluun, ehkäisee koulupudokkuutta ja vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa. Yläkouluun siir...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81583
_version_ 1826225713484660736
author Manninen, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Oppilaat kohtaavat koulupolullaan monia siirtymävaiheita. Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun tapahtuu samanaikaisesti oppilaiden kehitysmuutosten kanssa. Onnistunut siirtymävaihe auttaa oppilaita kiinnittymään kouluun, ehkäisee koulupudokkuutta ja vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa. Yläkouluun siirtyvillä oppilailla on takanaan alakouluaika yhtenäis- tai erilliskoulussa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä ja selvitettiin, eroavatko yhtenäis- ja erilliskoulun oppilaiden tulevaisuusorientaatiot toisistaan, ja jos eroavat, niin miten. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta keskisuomalaisesta koulusta, joista toinen oli yhtenäiskoulu ja toinen erilliskoulu. 46 tutkimukseen osallistunutta 6.-luokkalaista kirjoittivat tekstin aiheesta Minä yläkoululaisena. Tekstit analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin avulla. Oppilaiden tulevaisuusorientaatiot käsittelivät toisia ihmisiä, opiskelemista, ympäristöä ja toimintakulttuuria. Yhtenäis- ja erilliskoulujen oppilaiden tekstejä verratessa ilmeni sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Molempien koulujen oppilaat myös odottivat ja jännittivät yläkouluun siirtymistä. Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun toteutetaan usein samoin siirtymäkäytäntein ja tukitoimin. Oppilaiden mielipide, sananvalta ja yksilöllisyys näyttäytyvät vain vähäisessä roolissa. Oppilaiden osallisuus, siirtymäkäytänteiden päivittäminen ja käytänteiden aloitus jo 6. luokan syksyllä auttavat oppilaita kohtaamaan siirtymävaiheen haasteita ja huomaamaan sen myönteisiä puolia. Tämä tukee myös yhtenäisen perusopetuksen toteutumista.
first_indexed 2022-06-09T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-09T08:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-09T08:33:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaat kohtaavat koulupolullaan monia siirtym\u00e4vaiheita. Siirtym\u00e4vaihe alakoulusta yl\u00e4kouluun tapahtuu samanaikaisesti oppilaiden kehitysmuutosten kanssa. Onnistunut siirtym\u00e4vaihe auttaa oppilaita kiinnittym\u00e4\u00e4n kouluun, ehk\u00e4isee koulupudokkuutta ja vaikuttaa heid\u00e4n tulevaisuuteensa. Yl\u00e4kouluun siirtyvill\u00e4 oppilailla on takanaan alakouluaika yhten\u00e4is- tai erilliskoulussa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yl\u00e4kouluun siirtymisest\u00e4 ja selvitettiin, eroavatko yhten\u00e4is- ja erilliskoulun oppilaiden tulevaisuusorientaatiot toisistaan, ja jos eroavat, niin miten.\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus toteutettiin vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdesta keskisuomalaisesta koulusta, joista toinen oli yhten\u00e4iskoulu ja toinen erilliskoulu. 46 tutkimukseen osallistunutta 6.-luokkalaista kirjoittivat tekstin aiheesta Min\u00e4 yl\u00e4koululaisena. Tekstit analysoitiin aineistopohjaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja diskurssianalyysin avulla.\nOppilaiden tulevaisuusorientaatiot k\u00e4sitteliv\u00e4t toisia ihmisi\u00e4, opiskelemista, ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja toimintakulttuuria. Yhten\u00e4is- ja erilliskoulujen oppilaiden tekstej\u00e4 verratessa ilmeni sek\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ett\u00e4 eroja. Molempien koulujen oppilaat my\u00f6s odottivat ja j\u00e4nnittiv\u00e4t yl\u00e4kouluun siirtymist\u00e4.\nSiirtym\u00e4vaihe alakoulusta yl\u00e4kouluun toteutetaan usein samoin siirtym\u00e4k\u00e4yt\u00e4ntein ja tukitoimin. Oppilaiden mielipide, sananvalta ja yksil\u00f6llisyys n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t vain v\u00e4h\u00e4isess\u00e4 roolissa. Oppilaiden osallisuus, siirtym\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden p\u00e4ivitt\u00e4minen ja k\u00e4yt\u00e4nteiden aloitus jo 6. luokan syksyll\u00e4 auttavat oppilaita kohtaamaan siirtym\u00e4vaiheen haasteita ja huomaamaan sen my\u00f6nteisi\u00e4 puolia. T\u00e4m\u00e4 tukee my\u00f6s yhten\u00e4isen perusopetuksen toteutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-09T08:33:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-09T08:33:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "6.-luokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhten\u00e4iskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erilliskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Merkityksellinen siirtym\u00e4vaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yl\u00e4kouluun siirtymisest\u00e4 yhten\u00e4is- ja erilliskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206093196", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81583
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73eb7d9d-a5d2-4c43-a36d-ec7ae0cc23d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206093196.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Tiina Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa 6.-luokkalainen yhtenäiskoulu erilliskoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe yläkoulu koululaiset
title Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
title_full Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
title_fullStr Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
title_full_unstemmed Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
title_short Merkityksellinen siirtymävaihe
title_sort merkityksellinen siirtymävaihe 6 luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis ja erilliskoulussa
title_sub 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
title_txtP Merkityksellinen siirtymävaihe : 6.-luokkalaisten tulevaisuusorientaatioita yläkouluun siirtymisestä yhtenäis- ja erilliskoulussa
topic 6.-luokkalainen yhtenäiskoulu erilliskoulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 siirtymävaihe yläkoulu koululaiset
topic_facet 103 6.-luokkalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education erilliskoulu koululaiset siirtymävaihe yhtenäiskoulu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81583 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093196
work_keys_str_mv AT manninentiina merkityksellinensiirtymävaihe6luokkalaistentulevaisuusorientaatioitayläkouluunsiir