Organisaatiokulttuurin yhteys positiiviseen työntekijäkokemukseen

Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata miten työntekijät käsittävät positiiviset työntekijäkokemukset ja millaiset organisaatiokulttuurit koetaan niitä vahvistavina. Tutkimustavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla Great Place to Work -sertifioitujen organisaatioiden työntekijöiden käsityksiä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuskonen, Netta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81582
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata miten työntekijät käsittävät positiiviset työntekijäkokemukset ja millaiset organisaatiokulttuurit koetaan niitä vahvistavina. Tutkimustavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla Great Place to Work -sertifioitujen organisaatioiden työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia positiivisista työntekijäkokemuksista ja niihin yhteydessä olevista organisaatiokulttuureista. Organisaatiokulttuurien yhteyttä työntekijäkokemuksiin tarkastellaan tutkielmassa erityisesti työyhteisön viestinnän ja vuorovaikutuksen kautta. Tutkielman toteutukseen käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta työntekijää puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelujen tuottaman aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Analyysi tuotti seitsemän pääluokkaa ja yksitoista alaluokkaa. Tuloksista voidaan todeta, että työntekijäkokemukset käsitetään henkilökohtaisiksi työelämää koskeviksi kokemuksiksi. Tulosten mukaan monipuolisen luonteensa vuoksi työntekijäkokemusten käsitetään koskettava työelämän kaikkia osa-alueita. Kokemusten mukaan työntekijäkokemus nähdään positiivisena silloin, kun työntekijä kokee tyytyväisyyttä ajatellessaan omaa työelämäänsä. Tutkimuksen tulosten mukaan vuorovaikutuksessa muokkaantuva organisaatiokulttuuri nähdään toimintaa ja yhteistyötä tukevana taustavoimana, johon esimerkiksi arvot, tavoitteet, hierarkia, työyhteisön vuorovaikutussuhteet ja työhyvinvointi ovat yhteydessä. Tulosten mukaan myönteisen organisaatiokulttuurin muokkaaminen koetaan koko työyhteisön yhteisenä mahdollisuutena ja vastuuna. Tutkielman tulosten perusteella organisaatiokulttuurilliset tekijät koetaan positiivisia työntekijäkokemuksia vahvistavina ja ylläpitävinä silloin, kun ne lisäävät työntekijöiden työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Tulokset osoittavat, että työyhteisö voi tukea myönteisen organisaatiokulttuurin muodostumista kiinnittämällä huomiota organisaation yhteisiin taustatekijöihin, kuten arvoihin ja tavoitteisiin, jotka määritellään vuorovaikutuksessa ja mahdollistavat yhteisen työnteon sekä viestintätapoihin, jotka tukevat yhteistyötä ja vuorovaikutussuhteiden syvenemistä. Tulosten mukaan organisaatiokulttuuri vahvistaa positiivisia työntekijäkokemuksia silloin, kun se tukee työntekijöiden omaa työntekoa ja ammatillista kehittymistä. Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten laajoja ja alati muuttuvia henkilökohtaiset työntekijäkokemukset ovat ja miten myönteisen organisaatiokulttuurin kautta kokemuksiin voidaan vaikuttaa edistäen samalla työnteon ja työyhteisön koettua mielekkyyttä. Tutkielman tarjoaman tiedon avulla työyhteisöt voivat kehittää omia organisaatiokulttuureitaan esimerkiksi lisäämällä myönteisiksi koettuja organisaatiokulttuurin piirteitä omaan kulttuuriinsa tehden samalla työarjesta työntekijöille aina vain paremman.