Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta

Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista työssä oppimiseen liittyvää tukea sairaalatyöntekijät kokevat saavansa. Nykypäivä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Malin, Aino-Maria, Lahti, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81579
_version_ 1826225748256489472
author Malin, Aino-Maria Lahti, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malin, Aino-Maria Lahti, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malin, Aino-Maria Lahti, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malin, Aino-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista työssä oppimiseen liittyvää tukea sairaalatyöntekijät kokevat saavansa. Nykypäivänä informaalia oppimista eli arkioppimista pidetään yhä tärkeämpänä osana työssä oppimista. Sairaalaorganisaatioissa työssä oppiminen on erityisen tärkeää, sillä hoito- ja leikkausmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Informaali oppiminen on kuitenkin luonteeltaan hyvin näkymätöntä, mikä tekee siitä haastavan tunnistaa. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia sairaalatyössä ilmeneviä informaaleja oppimistilanteita sekä oppimiseen saatavaa tukea, jotta työssä oppimista pystyttäisiin tehosta maan sekä tukemaan jatkossa paremmin. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutki muksessa käytetty aineisto on saatu Jyväskylän yliopiston JoKo-hankkeen haas tatteluaineistoista. Aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta. Haasta teltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa työskenteleviä lääkäreitä, sairaanhoitajia ja esihenkilöitä. Aineiston analyysimenetelmänä toimii temaatti nen analyysi. Tutkimustuloksista selviää informaalien oppimistilanteiden ilmenevän eri tyisesti vuorovaikutuksellisen tiedon jaon, itseohjautuvan tiedonhaun sekä työ tehtävien suorittamisen yhteydessä. Suurin osa informaalista oppimisesta tapah tuu vuorovaikutuksessa muiden työntekijöiden kanssa. Lisäksi oppimisen tuen nähdään olevan pelkästään vuorovaikutuksessa tapahtuvaa. Tukea saatiin vuo rovaikutuksessa mentorin, vertaisten ja esihenkilön kanssa, sekä moniammatilli sesti eri alojen ammattilaisten kanssa. Tutkimustuloksista voi todeta, että sairaalatyöntekijöiden työ on täynnä in formaaleja oppimistilanteita, joista iso osa tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lisäksi oppimisen tukea saadaan työyhteisön sekä esihenkilöiden toi mesta. Näiden oppimistilanteiden mahdollistamisella sekä vuorovaikutuksen li säämisellä voidaan pyrkiä tehostamaan työssä tapahtuvaa oppimista ja siihen saatavaa tukea. Asiasanat: Informaali oppiminen, työssä oppiminen, oppimisen tuki, itseohjautuvuus, esihenki lön tuki, työyhteisön tuki
first_indexed 2022-06-09T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malin, Aino-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-09T07:32:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-09T07:32:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu \u2013tutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laisia informaaleja \nty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tilanteita sairaalaty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat tapahtuvan ty\u00f6n arjessa. \nLis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen \nliittyv\u00e4\u00e4 tukea sairaalaty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat saavansa. Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 informaalia \noppimista eli arkioppimista pidet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 osana ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. \nSairaalaorganisaatioissa ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 hoito- ja \nleikkausmenetelm\u00e4t kehittyv\u00e4t jatkuvasti. Informaali oppiminen on kuitenkin \nluonteeltaan hyvin n\u00e4kym\u00e4t\u00f6nt\u00e4, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 haastavan tunnistaa. T\u00e4m\u00e4n \nvuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia sairaalaty\u00f6ss\u00e4 ilmenevi\u00e4 informaaleja oppimistilanteita \nsek\u00e4 oppimiseen saatavaa tukea, jotta ty\u00f6ss\u00e4 oppimista pystytt\u00e4isiin tehosta maan sek\u00e4 tukemaan jatkossa paremmin. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutki muksessa k\u00e4ytetty aineisto on saatu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston JoKo-hankkeen haas tatteluaineistoista. Aineisto koostuu kahdestatoista teemahaastattelusta. Haasta teltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa ty\u00f6skentelevi\u00e4 l\u00e4\u00e4k\u00e4reit\u00e4, \nsairaanhoitajia ja esihenkil\u00f6it\u00e4. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimii temaatti nen analyysi.\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4 informaalien oppimistilanteiden ilmenev\u00e4n eri tyisesti vuorovaikutuksellisen tiedon jaon, itseohjautuvan tiedonhaun sek\u00e4 ty\u00f6 teht\u00e4vien suorittamisen yhteydess\u00e4. Suurin osa informaalista oppimisesta tapah tuu vuorovaikutuksessa muiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden kanssa. Lis\u00e4ksi oppimisen tuen \nn\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksessa tapahtuvaa. Tukea saatiin vuo rovaikutuksessa mentorin, vertaisten ja esihenkil\u00f6n kanssa, sek\u00e4 moniammatilli sesti eri alojen ammattilaisten kanssa. \nTutkimustuloksista voi todeta, ett\u00e4 sairaalaty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6 on t\u00e4ynn\u00e4 in formaaleja oppimistilanteita, joista iso osa tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden \nkanssa. Lis\u00e4ksi oppimisen tukea saadaan ty\u00f6yhteis\u00f6n sek\u00e4 esihenkil\u00f6iden toi mesta. N\u00e4iden oppimistilanteiden mahdollistamisella sek\u00e4 vuorovaikutuksen li s\u00e4\u00e4misell\u00e4 voidaan pyrki\u00e4 tehostamaan ty\u00f6ss\u00e4 tapahtuvaa oppimista ja siihen \nsaatavaa tukea. \nAsiasanat: Informaali oppiminen, ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen, oppimisen tuki, itseohjautuvuus, esihenki l\u00f6n tuki, ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-09T07:32:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-09T07:32:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esihenkil\u00f6n tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sairaalaty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia informaaleista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tilanteista sek\u00e4 informaalin oppimisen tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206093192", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81579
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ae13a5f-73af-4d31-94b8-ba3dc8c7f7e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206093192.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malin, Aino-Maria Lahti, Sini Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta oppimisen tuki työyhteisön tuki esihenkilön tuki Aikuiskasvatus Adult Education 102 itseohjautuvuus oppiminen työssäoppiminen työyhteisöt esihenkilöt informaali oppiminen
title Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_full Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_fullStr Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_full_unstemmed Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_short Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_sort sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
title_txtP Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
topic oppimisen tuki työyhteisön tuki esihenkilön tuki Aikuiskasvatus Adult Education 102 itseohjautuvuus oppiminen työssäoppiminen työyhteisöt esihenkilöt informaali oppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus esihenkilön tuki esihenkilöt informaali oppiminen itseohjautuvuus oppiminen oppimisen tuki työssäoppiminen työyhteisön tuki työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093192
work_keys_str_mv AT malinainomaria sairaalatyöntekijöidenkokemuksiainformaaleistatyössäoppimisentilanteistasekäinfor