Kasvatustyötä opettajan silmin opettajien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluopettajien näkemyksiä ja kokemuksia kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään mitkä asiat vaikuttavat kasvatuskumppanuuteen, ja millaisia asioita alakouluopettajat tuovat esiin koulun kasvatus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaltiala, Iiris
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81578
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluopettajien näkemyksiä ja kokemuksia kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään mitkä asiat vaikuttavat kasvatuskumppanuuteen, ja millaisia asioita alakouluopettajat tuovat esiin koulun kasvatustavoitteista. Tutkimuksen aiheet ovat ajankohtaiset, sillä opettajan työssä tapahtunut kasvatuksellinen muutos saattaa vaikuttaa siihen, mitä opettajat ajattelevat kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen näyte koostui seitsemästä alakoululla työskentelevästä opettajasta ja heiltä kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan opettajat suhtautuvat kasvatuskumppanuuteen liittyviin asioihin pääosin positiivisesti sekä ovat kiinnostuneita toteuttamaan kodin ja koulun välistä kasvatuskumppanuutta, vaikkakin siihen välillä liittyy haasteita. Koulun kasvatustavoitteisiin liittyvien tulosten mukaan opettajat painottavat selvästi sosiaalisia taitoja muiden kasvatustavoitteiden yli. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien mielestä kodin ja koulun välinen kasvatuskumppanuus pääsääntöisesti toimii ja he ovat aidosti kiinnostuneet opettajan työhön liittyvästä kasvatustehtävästä.