"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen

Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin laaja ilmiö. Samoin keinot sen ylläpitämiseen voivat vaihdella opettajasta r...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lind, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81577
_version_ 1826225736270217216
author Lind, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lind, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lind, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lind, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin laaja ilmiö. Samoin keinot sen ylläpitämiseen voivat vaihdella opettajasta riippuen. Musiikintunneilla työrauha voi näyttäytyä vielä erilaisemmalta oppiaineen luonteen vuoksi. Ääni, erilaiset työskentelytavat ja yhdessä toisten kanssa työskentely luovat työrauhalle ja sen ylläpitämiselle monipuolisen ympäristön. Tässä maisterintutkielmassa tutkin musiikin aineenopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen. Keskiössä ovat opettajien henkilökohtaiset keinot ja ajatukset koskien työrauhan ylläpitämistä yläkoulun kaikille oppilaille pakollisen musiikin oppiaineen tunneilla. Tutkielmassa halutaan myös selvittää, miten musiikinopettajat työrauhan käsitteen ymmärtävät. Työrauhan käsitteen sekä sen ylläpitämiseen liittyvien keinojen ohessa tarkastellaan myös mihin keinoja tarvitaan eli minkälaisia työrauhaongelmia musiikinopettajat kohtaavat. Tutkielman aineisto koostuu neljän musiikin aineenopettajan haastatteluista, jotka on toteutettu helmi-maaliskuussa 2022. Tutkimustulosten mukaan työrauha näyttäytyy musiikinopettajien mielestä tilana, jossa oppiminen on mahdollista. Myös opettajilleen itselleen työrauhan tarkoitti sitä, että on rauha opettaa ilman ylimääräistä hälyä. Toisaalta esiin nousi myös musiikin oppiaineen luonne, johon tietynlainen melu liittyy aina. Musiikinopettajat totesivat toiminnallisuuden olevan yksi työrauhan ylläpitämisen keinoista. Sen ohella keinoina nähtiin opettajan oma auktoriteetti sekä persoonallisuus, opettajajohtoinen työskentely sekä yksilöllinen ohjaus. Myös opettajien omat säännöt ja rutiinit oppituntien yhteydessä nähtiin keinoina ylläpitää työrauhaa. Samoin opettajat nostivat esiin myös luokkatilan ja sieltä löytyvien välineiden, kuten soittimien merkityksen työrauhan ylläpitämisen yhteydessä.
first_indexed 2022-06-09T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lindstr\u00f6m, Tuija Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lind, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-09T07:24:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-09T07:24:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4minen on osa jokaisen opettajan ty\u00f6skentely\u00e4. Se voi k\u00e4sitteen\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 erilaiselta riippuen siit\u00e4, kuka sit\u00e4 tarkastelee ja mink\u00e4laisessa yhteydess\u00e4 siit\u00e4 puhutaan. Ty\u00f6rauha on moniulotteinen ja varsin laaja ilmi\u00f6. Samoin keinot sen yll\u00e4pit\u00e4miseen voivat vaihdella opettajasta riippuen. Musiikintunneilla ty\u00f6rauha voi n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 viel\u00e4 erilaisemmalta oppiaineen luonteen vuoksi. \u00c4\u00e4ni, erilaiset ty\u00f6skentelytavat ja yhdess\u00e4 toisten kanssa ty\u00f6skentely luovat ty\u00f6rauhalle ja sen yll\u00e4pit\u00e4miselle monipuolisen ymp\u00e4rist\u00f6n.\n\nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkin musiikin aineenopettajien keinoja ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4miseen. \nKeski\u00f6ss\u00e4 ovat opettajien henkil\u00f6kohtaiset keinot ja ajatukset koskien ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4 yl\u00e4koulun kaikille oppilaille pakollisen musiikin oppiaineen tunneilla. Tutkielmassa halutaan my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten musiikinopettajat ty\u00f6rauhan k\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t. Ty\u00f6rauhan k\u00e4sitteen sek\u00e4 sen yll\u00e4pit\u00e4miseen liittyvien keinojen ohessa tarkastellaan my\u00f6s mihin keinoja tarvitaan eli mink\u00e4laisia ty\u00f6rauhaongelmia musiikinopettajat kohtaavat. Tutkielman aineisto koostuu nelj\u00e4n musiikin aineenopettajan haastatteluista, jotka on toteutettu helmi-maaliskuussa 2022. \n\nTutkimustulosten mukaan ty\u00f6rauha n\u00e4ytt\u00e4ytyy musiikinopettajien mielest\u00e4 tilana, jossa oppiminen on mahdollista. My\u00f6s opettajilleen itselleen ty\u00f6rauhan tarkoitti sit\u00e4, ett\u00e4 on rauha opettaa ilman ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 h\u00e4ly\u00e4. Toisaalta esiin nousi my\u00f6s musiikin oppiaineen luonne, johon tietynlainen melu liittyy aina. Musiikinopettajat totesivat toiminnallisuuden olevan yksi ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4misen keinoista. Sen ohella keinoina n\u00e4htiin opettajan oma auktoriteetti sek\u00e4 persoonallisuus, opettajajohtoinen ty\u00f6skentely sek\u00e4 yksil\u00f6llinen ohjaus. My\u00f6s opettajien omat s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja rutiinit oppituntien yhteydess\u00e4 n\u00e4htiin keinoina yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhaa. Samoin opettajat nostivat esiin my\u00f6s luokkatilan ja sielt\u00e4 l\u00f6ytyvien v\u00e4lineiden, kuten soittimien merkityksen ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4misen yhteydess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-09T07:24:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-09T07:24:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikintunti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhaongelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Siis eih\u00e4n musiikinopettajalla mit\u00e4\u00e4n rauhaa oo koskaan\" : musiikinopettajien keinoja ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4miseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206093190", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81577
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/39b618a8-2880-451e-b049-1666dd5dcb6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206093190.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lind, Jenni "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen musiikintunti luokanhallinta työrauhaongelmat Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opettajat musiikinopettajat opetus työrauha (työyhteisöt)
title "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_full "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_fullStr "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_full_unstemmed "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_short "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan"
title_sort siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_sub musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
title_txtP "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
topic musiikintunti luokanhallinta työrauhaongelmat Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opettajat musiikinopettajat opetus työrauha (työyhteisöt)
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus luokanhallinta musiikinopettajat musiikintunti musiikki opettajat opetus työrauha (työyhteisöt) työrauhaongelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81577 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093190
work_keys_str_mv AT lindjenni siiseihänmusiikinopettajallamitäänrauhaaookoskaanmusiikinopettajienkeinojatyörauhanyll