Summary: | Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. Tutkimuksessa selvitettiin, miten vuorohoidon konteksti heijastuu lasten vertaissuhteiden rakentumiseen sekä miten varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista vuorohoidossa. Tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvattajien tuottamat kuvailut lasten vertaissuhteiden rakentumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin Perheet 24/7-tutkimuksessa. Aineisto koostui vuorohoidossa työskentelevien varhaiskasvattajien haastatteluista (n=37). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Varhaiskasvattajien kuvailujen mukaan lasten vertaissuhteet rakentuvat suhteessa siihen aikaan, jonka lapset eivät ole tai ovat paikalla vuorohoidossa. Lasten hoitoaikojen erirytmisyys sekä haastaa että laajentaa vertaissuhteita. Vertaissuhteita haastaa niiden vaihtuvuus, erirytmisyys ja lapsen kokema ikävä vertaisen ollessa poissa, kun taas vertaissuhteita laajentaa vaihtuvuuden tuottamat uudet vertaissuhteet ja vaihtuvuuteen tottuminen. Pidempään vuorohoidossa olleet lapset ovat tulosten mukaan tottuneempia vaihtuvuuteen. Vertaissuhteita rakentuu lasten ollessa samaan aikaan paikalla, jolloin niitä rakentuu yli ryhmärajojen ja eri-ikäisten kanssa sekä lasten ollessa samoissa vuoroissa. Lisäksi aikaa on enemmän vertaissuhteiden rakentumiseen, kun lapsia on vähemmän. Varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista ohjaamalla ja johdattamalla lapsia toimintaan sekä osallistumalla itse toimintaan.
|