Summary: | Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin, strategiatutkimuksen ja merkityksellistämisen teoriataustaan. Kiinnostus kohdistuu strategian toteuttamisen
diskursseihin työkäytännöissä, strategian herättämiin tunteisiin ja ammatillisen
identiteetin uudelleen neuvotteluun strategiaprosessissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata strategian merkityksellistämistä (sensemaking) työorganisaatiossa. Merkityksellistämistä lähestytään tutkimuksessa diskursiivisesti, jolloin
strategia ymmärretään sosiaalisessa toiminnassa vuorovaikutuksen kautta rakentuvana ilmiönä.
Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä pienryhmäkeskusteluotteesta, jotka
oli valittu Tunto2-tutkimushankkeen aineistosta. Kriittisen diskurssianalyysin
keinoin paikannettiin strategiadiskursseja, joissa esihenkilöt merkityksellistivät
strategiaa omassa työssään.
Strategia herätti voimakkaita sekä negatiivisia että positiivisia tunteita.
Strategia kuvattiin yhtäältä arjen toimintaa jäykistävänä ylemmän johdon luo muksena, toisaalta sille rakentui merkityksiä yksilön ja tiimin työkäytännöissä,
työyhteisöön sitouttamisessa ja ammatillisen identiteetin uudelleen neuvottelussa. Diskurssit ilmensivät strategian merkityksellistämisen prosessia, jotka saivat tukea tutkimuksen teoriataustassa esitetyistä merkityksellistämisen malleista.
|