Merkityksenannon muutokset perheterapiassa uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annettuja merkityksiä perheterapiassa, ja näiden merkityksenantojen yhteyttä perheenjäsenten väliseen vuorovaikutukseen. Tarkastelimme diskurssianalyysin avulla sitä, miten lapselle ja häne...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Happonen, Jenni, Keski-Petäjä, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81568
_version_ 1828193049633619968
author Happonen, Jenni Keski-Petäjä, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Happonen, Jenni Keski-Petäjä, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Happonen, Jenni Keski-Petäjä, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Happonen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annettuja merkityksiä perheterapiassa, ja näiden merkityksenantojen yhteyttä perheenjäsenten väliseen vuorovaikutukseen. Tarkastelimme diskurssianalyysin avulla sitä, miten lapselle ja hänen oireilleen annettujen merkitysten muutokset ovat yhteydessä perheenjäsenten keskinäisen vuorovaikutuksen muutokseen perheterapian aikana ja sen jälkeen 18 kuukauden päästä seurannassa sekä sitä, miten perheterapiassa tapahtuvat merkityksenantoprosessit ovat yhteydessä perheenjäsenten kokemaan hyvinvointiin ja kokemuksiin terapiaistunnoista potilaspalautelomakkeilla mitattuna. Aineistomme koostui kahden perheen kotona ja lastenpsykiatrian poliklinikalla toteutetuista perheterapiaistuntojen videotallenteista, taustatiedoista sekä lomakeaineistosta. Tutkimusprojekti toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan ja Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenpsykiatrian poliklinikan kanssa. Tunnistimme aineistosta kaksi diskurssia, jotka nimesimme ongelmadiskurssiksi ja muutosmahdollisuuden tunnistavaksi diskurssiksi. Ongelmadiskurssia ilmensi kuusi merkityksenantotapaa: patologisointi ja syyllistäminen, kielteiseen käytökseen keskittyminen, kommunikaation toimimattomuus, vastustaminen, väsymys ja turhautuminen vanhemmuudessa sekä epäluottamus. Merkityksenannon tapojen muutos ilmeni pyrkimyksenä lapsen käyttäytymisen taustojen ymmärtämiseen, myönteisen käytöksen huomaamisena, toimivana kommunikaationa, hoitoon sitoutumisena ja osallistumisena, vanhemmuuden lisääntyneinä voimavaroina sekä lisääntyneenä luottamuksena. Tulokset osoittavat, että merkityksenannon tavoissa tapahtui muutoksia terapian aikana ja ne ilmenivät eri tavoin tarkastelemissamme kahdessa perheessä. Muutokset pysyivät 18 kuukauden seurannassa. Muutoksien taustalla oli erityisesti vanhempien kyky nähdä hyvä lapsessaan, joka mahdollisti vuorovaikutuksen muuttumisen pakottamisesta ja uhmaamisesta vastustuksen vähenemiseen ja lapsen palkitsemiseen. Merkityksenannon muutokset ilmenivät myös siinä, miten perheet kokivat terapiaistunnot ja terapeuttisen allianssin sekä hyvinvointinsa potilaspalautelomakkeilla mitattuna. Tutkimustulokset tuovat esille perheterapiaprosessin aikana tapahtuvan muutoksen moniulotteisuutta. Tulokset auttavat uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten ja heidän perheidensä kanssa kliinistä työtä tekeviä perheterapeutteja, psykologeja ja muita terveydenhuollon ammattihenkilöitä ymmärtämään terapiassa ilmenevää muutosprosessia, sen mekanismeja sekä muutoksien vaikutusta perheen vuorovaikutukseen. The aim of this study was to investigate meanings given for the symptoms of the children diagnosed with Oppositional Defiant and Conduct Disorder in the context of family therapy. We also studied the connection between these given meanings and family interaction. We used discourse analysis to examine how the perceived change in the meanings was connected to the interaction between the family members during the family therapy sessions and a follow up after 18-months. We also examined how these changes in the meaning process were connected to the measured wellbeing of the families and families’ experiences of the therapy sessions. In this study, the collection of data consisted of video tapes at therapy sessions of two families, background information of the family members, and quantitative measurements from progress research upon patient feedback. Family therapy sessions for the first family were held at home and for the second family at child psychiatry clinic. This research project was implemented in cooperation between the Psychotherapy Training and Research Centre of University of Jyväskylä and Kuopio University Hospital Child Psychiatry clinic. Two discourses were identified from the data. First was the Problem Discourse and second was the Discourse Recognizing the Possibility for Change. The Problem Discourse was identified in six processes of giving meanings: pathologizing and accusing, focusing on negative behaviour, non-functional communication, resistance, fatigue and frustration in parenthood, and distrust. The change in the process of giving meanings manifested in the endeavours to understand the children’s actions, paying attention to positive behaviour, functional communication, participating and engagement in treatment, increased resources of parenthood, and increased trust. The results of this study indicate that a change in the process of giving meanings was taking place during the therapy. The results were also verified in the follow-up after 18-months. The change in the process of giving meanings was different between the two families. The most important factor behind the change was the parents’ ability to see good in their children. This enabled the former coercive and punishment-based communication to change into the parents beginning to reward their children. The defiant children became less resistant. The change in the process of giving meanings was apparent in the families’ perception of the therapy sessions, therapeutic alliance, and wellbeing measured with patient feedback. The outcomes of this study demonstrated the multidimensional nature of the overall process of change within the framework of family therapy. This study provides beneficial understanding for professionals working with the children diagnosed with Oppositional Defiant and Conduct Disorder and their families. New understanding is provided on overall processes of meanings and mechanisms behind the change, and their effects on family communication.
first_indexed 2022-06-08T20:04:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laitila, Aarno", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Happonen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keski-Pet\u00e4j\u00e4, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-08T10:34:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-08T10:34:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6diagnoosin saaneiden lasten oireille annettuja merkityksi\u00e4 perheterapiassa, ja n\u00e4iden merkityksenantojen yhteytt\u00e4 perheenj\u00e4senten v\u00e4liseen vuorovaikutukseen. Tarkastelimme diskurssianalyysin avulla sit\u00e4, miten lapselle ja h\u00e4nen oireilleen annettujen merkitysten muutokset ovat yhteydess\u00e4 perheenj\u00e4senten keskin\u00e4isen vuorovaikutuksen muutokseen perheterapian aikana ja sen j\u00e4lkeen 18 kuukauden p\u00e4\u00e4st\u00e4 seurannassa sek\u00e4 sit\u00e4, miten perheterapiassa tapahtuvat merkityksenantoprosessit ovat yhteydess\u00e4 perheenj\u00e4senten kokemaan hyvinvointiin ja kokemuksiin terapiaistunnoista potilaspalautelomakkeilla mitattuna. Aineistomme koostui kahden perheen kotona ja lastenpsykiatrian poliklinikalla toteutetuista perheterapiaistuntojen videotallenteista, taustatiedoista sek\u00e4 lomakeaineistosta. Tutkimusprojekti toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikan ja Kuopion yliopistollisen sairaalan lastenpsykiatrian poliklinikan kanssa.\n\nTunnistimme aineistosta kaksi diskurssia, jotka nimesimme ongelmadiskurssiksi ja muutosmahdollisuuden tunnistavaksi diskurssiksi. Ongelmadiskurssia ilmensi kuusi merkityksenantotapaa: patologisointi ja syyllist\u00e4minen, kielteiseen k\u00e4yt\u00f6kseen keskittyminen, kommunikaation toimimattomuus, vastustaminen, v\u00e4symys ja turhautuminen vanhemmuudessa sek\u00e4 ep\u00e4luottamus. Merkityksenannon tapojen muutos ilmeni pyrkimyksen\u00e4 lapsen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustojen ymm\u00e4rt\u00e4miseen, my\u00f6nteisen k\u00e4yt\u00f6ksen huomaamisena, toimivana kommunikaationa, hoitoon sitoutumisena ja osallistumisena, vanhemmuuden lis\u00e4\u00e4ntynein\u00e4 voimavaroina sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneen\u00e4 luottamuksena.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 merkityksenannon tavoissa tapahtui muutoksia terapian aikana ja ne ilmeniv\u00e4t eri tavoin tarkastelemissamme kahdessa perheess\u00e4. Muutokset pysyiv\u00e4t 18 kuukauden seurannassa. Muutoksien taustalla oli erityisesti vanhempien kyky n\u00e4hd\u00e4 hyv\u00e4 lapsessaan, joka mahdollisti vuorovaikutuksen muuttumisen pakottamisesta ja uhmaamisesta vastustuksen v\u00e4henemiseen ja lapsen palkitsemiseen. Merkityksenannon muutokset ilmeniv\u00e4t my\u00f6s siin\u00e4, miten perheet kokivat terapiaistunnot ja terapeuttisen allianssin sek\u00e4 hyvinvointinsa potilaspalautelomakkeilla mitattuna. Tutkimustulokset tuovat esille perheterapiaprosessin aikana tapahtuvan muutoksen moniulotteisuutta. Tulokset auttavat uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6diagnoosin saaneiden lasten ja heid\u00e4n perheidens\u00e4 kanssa kliinist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 tekevi\u00e4 perheterapeutteja, psykologeja ja muita terveydenhuollon ammattihenkil\u00f6it\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n terapiassa ilmenev\u00e4\u00e4 muutosprosessia, sen mekanismeja sek\u00e4 muutoksien vaikutusta perheen vuorovaikutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to investigate meanings given for the symptoms of the children diagnosed with Oppositional Defiant and Conduct Disorder in the context of family therapy. We also studied the connection between these given meanings and family interaction. We used discourse analysis to examine how the perceived change in the meanings was connected to the interaction between the family members during the family therapy sessions and a follow up after 18-months. We also examined how these changes in the meaning process were connected to the measured wellbeing of the families and families\u2019 experiences of the therapy sessions. In this study, the collection of data consisted of video tapes at therapy sessions of two families, background information of the family members, and quantitative measurements from progress research upon patient feedback. Family therapy sessions for the first family were held at home and for the second family at child psychiatry clinic. This research project was implemented in cooperation between the Psychotherapy Training and Research Centre of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 and Kuopio University Hospital Child Psychiatry clinic.\n\nTwo discourses were identified from the data. First was the Problem Discourse and second was the Discourse Recognizing the Possibility for Change. The Problem Discourse was identified in six processes of giving meanings: pathologizing and accusing, focusing on negative behaviour, non-functional communication, resistance, fatigue and frustration in parenthood, and distrust. The change in the process of giving meanings manifested in the endeavours to understand the children\u2019s actions, paying attention to positive behaviour, functional communication, participating and engagement in treatment, increased resources of parenthood, and increased trust.\n\nThe results of this study indicate that a change in the process of giving meanings was taking place during the therapy. The results were also verified in the follow-up after 18-months. The change in the process of giving meanings was different between the two families. The most important factor behind the change was the parents\u2019 ability to see good in their children. This enabled the former coercive and punishment-based communication to change into the parents beginning to reward their children. The defiant children became less resistant. The change in the process of giving meanings was apparent in the families\u2019 perception of the therapy sessions, therapeutic alliance, and wellbeing measured with patient feedback. The outcomes of this study demonstrated the multidimensional nature of the overall process of change within the framework of family therapy. This study provides beneficial understanding for professionals working with the children diagnosed with Oppositional Defiant and Conduct Disorder and their families. New understanding is provided on overall processes of meanings and mechanisms behind the change, and their effects on family communication.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-08T10:34:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-08T10:34:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksenannon prosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykoterapioiden yhteiset vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6diagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206083181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uhmakkuush\u00e4iri\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykoterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terapeutit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheenj\u00e4senet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81568
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb0c15b2-43dd-47bb-974e-9ae5ac8df910\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206083181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Happonen, Jenni Keski-Petäjä, Hanna Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin merkityksenannon prosessi psykoterapioiden yhteiset vaikuttavat tekijät Psykologia Psychology 202 diskurssianalyysi käyttäytymishäiriöt uhmakkuushäiriö perheterapia perheet psykoterapia vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) terapeutit perheenjäsenet
title Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_full Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_fullStr Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_full_unstemmed Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_short Merkityksenannon muutokset perheterapiassa
title_sort merkityksenannon muutokset perheterapiassa uhmakkuus ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_sub uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
title_txtP Merkityksenannon muutokset perheterapiassa : uhmakkuus- ja käytöshäiriödiagnoosin saaneiden lasten oireille annetut merkitykset ja niiden yhteys perheen vuorovaikutussysteemiin
topic merkityksenannon prosessi psykoterapioiden yhteiset vaikuttavat tekijät Psykologia Psychology 202 diskurssianalyysi käyttäytymishäiriöt uhmakkuushäiriö perheterapia perheet psykoterapia vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) terapeutit perheenjäsenet
topic_facet 202 Psychology Psykologia diskurssianalyysi käyttäytymishäiriöt lapset (ikäryhmät) merkityksenannon prosessi perheenjäsenet perheet perheterapia psykoterapia psykoterapioiden yhteiset vaikuttavat tekijät terapeutit uhmakkuushäiriö vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81568 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206083181
work_keys_str_mv AT happonenjenni merkityksenannonmuutoksetperheterapiassauhmakkuusjakäytöshäiriödiagnoosinsaaneiden