Yhteenveto: | Ilmastonmuutos on aikamme megatrendi, jonka torjumiseen osallistuminen nähdään jokaisen vastuullisen organisaation tehtävänä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan diskurssianalyysin keinoin suomalaisten pörssiyritysten vastuullisuusraportoinnissa 2010-luvun aikana tapahtunutta muutosta liittyen ilmastonmuutoksesta viestimiseen. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden teemojen noustessa yritysmaailman prioriteeteiksi, on pörssiyritysten ilmastonmuutokseen liittyvien puhetapojen eli diskurssien tutkiminen tärkeää yritysten ilmastonmuutosasenteiden hahmottamiseksi.
Tutkimukseen on valittu 19 Helsingin pörssin OMXH25–listalla sekä vuoden 2010 että vuoden 2020 alussa ollutta yritystä. Tutkimus on toteutettu vertailemalla yritysten julkisesti saatavilla olevaa vastuullisuusraportointia molemmilta tutkimusvuosilta. Yritysten ulkoisen laskentatoimen tuottamaa vastuullisuusraportointia on tutkittu laadullisin menetelmin. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty avainsanahakua ilmastonmuutokseen liittyvän raportoinnin määrällisen muutoksen havainnoimiseksi.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin yritysten vastuullisuusraportoinnissa vuonna 2010 viisi erilaista ilmastonmuutosdiskurssia, kun vuonna 2020 diskurssiluokkia löytyi seitsemän. Keskeisimpänä muutoksena havaittiin yritysten suhtautuvan vuonna 2020 proaktiivisemmin ja ratkaisukeskeisemmin ilmastonmuutoksen torjuntaan, kun vuonna 2010 suhtautuminen oli vielä pikemminkin reagoivaa. Lisäksi avainsanahaussa osoitettiin aiheeseen liittyvien termien esiintyvyyden yli kaksinkertaistuneen tutkimusajanjaksolla.
|