Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tutkiva oppiminen näkyy Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa ja vertailla havaittuja eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin tällä hetkellä käytössä olevia näiden maiden perusopetuksen opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmat ovat op...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aallonpää-Ekrias, Niina, Oivukkamäki, Marianna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81556
_version_ 1826225713482563584
author Aallonpää-Ekrias, Niina Oivukkamäki, Marianna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aallonpää-Ekrias, Niina Oivukkamäki, Marianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aallonpää-Ekrias, Niina Oivukkamäki, Marianna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aallonpää-Ekrias, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tutkiva oppiminen näkyy Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa ja vertailla havaittuja eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimuksen aineistona käytettiin tällä hetkellä käytössä olevia näiden maiden perusopetuksen opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmat ovat opettajia ohjaavia valtakunnallisia asiakirjoja, jotka turvaavat oppilaiden oikeuden saman sisältöiseen opetukseen. Tutkiva oppiminen tähtää oppilaiden ymmärrykseen ilmiöistä ja niiden selittämiseen. Luonnontieteissä tutkiva oppiminen korostaa oppilaiden toimintaa ja ilmiöiden tutkimista eri metodein. Tutkivan oppimisen avulla osallistetaan oppilaita aktiiviseen tiedonhankintaan ja sen ymmärtämiseen. Kyseessä oli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Vertailevana menetelmänä käytettiin Beredayn kehittämää mallia. Tutkimustuloksissa havaittiin molempien maiden opetussuunnitelmien käyttävän tutkivan oppimisen termejä ja metodeja virallisessa tekstissä runsaasti. Molemmissa aineistoissa nousi esille kriittisen ajattelun ja tutkimisen taidot luonnontieteen oppimisen osana. Tutkimisen taidot ovat tärkeä osa tutkivaa oppimista. Molemmissa aineistoissa oppilaat harjoittelevat tutkimuksen tekoa suunnittelusta ja toteutuksesta sen arviointiin asti dokumentoimalla tutkimuksen. Suomen opetussuunnitelmassa havainnointi on kiinteänä osana luonnontieteiden oppimista luokka-asteilla 3–6, kun taas Ruotsin opetussuunnitelma suuntaa havainnoinnin alemmille luokka-asteille. Molemmissa opetussuunnitelmissa tavoitteena oli opettaa luonnontieteitä oppilaiden arkielämään kiinnittyen.
first_indexed 2022-06-08T20:04:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aallonp\u00e4\u00e4-Ekrias, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oivukkam\u00e4ki, Marianna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-08T05:51:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-08T05:51:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81556", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka tutkiva oppiminen n\u00e4kyy Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa ja vertailla havaittuja eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia n\u00e4iden maiden perusopetuksen opetussuunnitelmia. Opetussuunnitelmat ovat opettajia ohjaavia valtakunnallisia asiakirjoja, jotka turvaavat oppilaiden oikeuden saman sis\u00e4lt\u00f6iseen opetukseen. \r\nTutkiva oppiminen t\u00e4ht\u00e4\u00e4 oppilaiden ymm\u00e4rrykseen ilmi\u00f6ist\u00e4 ja niiden selitt\u00e4miseen. Luonnontieteiss\u00e4 tutkiva oppiminen korostaa oppilaiden toimintaa ja ilmi\u00f6iden tutkimista eri metodein. Tutkivan oppimisen avulla osallistetaan oppilaita aktiiviseen tiedonhankintaan ja sen ymm\u00e4rt\u00e4miseen.\r\nKyseess\u00e4 oli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysi toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Vertailevana menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Beredayn kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 mallia. Tutkimustuloksissa havaittiin molempien maiden opetussuunnitelmien k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n tutkivan oppimisen termej\u00e4 ja metodeja virallisessa tekstiss\u00e4 runsaasti. Molemmissa aineistoissa nousi esille kriittisen ajattelun ja tutkimisen taidot luonnontieteen oppimisen osana. Tutkimisen taidot ovat t\u00e4rke\u00e4 osa tutkivaa oppimista. Molemmissa aineistoissa oppilaat harjoittelevat tutkimuksen tekoa suunnittelusta ja toteutuksesta sen arviointiin asti dokumentoimalla tutkimuksen. Suomen opetussuunnitelmassa havainnointi on kiinte\u00e4n\u00e4 osana luonnontieteiden oppimista luokka-asteilla 3\u20136, kun taas Ruotsin opetussuunnitelma suuntaa havainnoinnin alemmille luokka-asteille. Molemmissa opetussuunnitelmissa tavoitteena oli opettaa luonnontieteit\u00e4 oppilaiden arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-08T05:51:02Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-08T05:51:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206083169", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertailu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonnontieteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81556
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f67574c0-19f3-44d7-a6b2-afe9abf4e415\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206083169.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aallonpää-Ekrias, Niina Oivukkamäki, Marianna Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertailu opetussuunnitelmat tutkiva oppiminen luonnontieteet perusopetus
title Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_full Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_fullStr Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_full_unstemmed Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_short Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
title_sort tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa suomessa ja ruotsissa perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_sub perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
title_txtP Tutkiva oppiminen luonnontieteiden opetuksessa Suomessa ja Ruotsissa : perusopetuksen opetussuunnitelmien vertaileva tutkimus
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vertailu opetussuunnitelmat tutkiva oppiminen luonnontieteet perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luonnontieteet opetussuunnitelmat perusopetus tutkiva oppiminen vertailu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81556 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206083169
work_keys_str_mv AT aallonpääekriasniina tutkivaoppiminenluonnontieteidenopetuksessasuomessajaruotsissaperusopetukse