Arvojen yhteys ohjauskäytänteisiin monitapatutkimus

Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa tarkka kuvaus kolmen Suomessa toimivan yrityksen arvoista ja niiden johtamisen käytännöistä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla mitä kunkin yrityksen arvot ovat ja selittää miksi juuri nämä ovat valikoituneet kyseisen yrityksen arvoiksi. Toisena tavoitteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olli, Markus
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81552
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa tarkka kuvaus kolmen Suomessa toimivan yrityksen arvoista ja niiden johtamisen käytännöistä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla mitä kunkin yrityksen arvot ovat ja selittää miksi juuri nämä ovat valikoituneet kyseisen yrityksen arvoiksi. Toisena tavoitteena on kuvailla, miten arvot on integroitu yrityksen ohjauskäytänteisiin ja selittää millaisia vaikutuksia arvojen integroimisesta on ollut yritykselle. Lisäksi tavoitteena on luoda ajankohtainen kuvaus arvojen integraatioprosessia koskevista kehittämistarpeista ja tulevaisuudensuunnitelmista. Tutkimusta varten haastateltiin kolmen Suomessa toimivan yhtiön johtotason henkilöitä. Haastatteluissa saatujen vastausten perusteella kaikki kolme yhtiötä suhtautuvat vakavasti omiin arvoihinsa ja arvoihin liittyvään työhön. Tämä oli kaikkia haastateltavia yhdistävä seikka. Siinä, mitkä arvot ovat tai miten ne on integroitu yrityksen jokapäiväiseen arkeen, oli eroa jokaisen yhtiön välillä. Toisaalta haastateltavien yhtiöiden kiinnostus arvoihin ja toisaalta heidän erilainen lähestymisensä niihin teki tutkimuksen lähtökohdista ja sen tuloksista hyvin mielenkiintoisen. Tutkimusten tuloksia arvioitaessa ei hyvän analyysin varmistamiseksi voi olla ohittamatta edellä mainittua yhtiöiden lähtökohtien erilaisuustekijää suhteessa omiin arvoihinsa. Vastaukset arvoihin liittyen ovat varsin erilaiset hyvin tarkasti mitattaviksi muodostetuista arvoista, voimakkaasti kasvaneen yhtiön arvoista aina ulkomaiden emoyhtiöltä omaksuttuihin arvoihin. Yhdistävä tekijä haastateltavien yhtiöiden keskuudessa oli se, että arvojen koettiin lisäävän henkilöstön ennakoitavaa käyttäytymistä ja parhaimmillaan sen koettiin lisäävän työntekijöiden motivaatiota.