Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk

Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat tarkastelemieni sähköisten Fokus -oppikirjojen osalta, joihin minulle annettii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bergö, Anne-Lie
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81549
_version_ 1826225757619224576
author Bergö, Anne-Lie
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Bergö, Anne-Lie Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Bergö, Anne-Lie Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Bergö, Anne-Lie
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat tarkastelemieni sähköisten Fokus -oppikirjojen osalta, joihin minulle annettiin ystävällisesti käyttöoikeus itse kustannusosakeyhtiö Otavalta. Yleisemmän katsauksen lisäksi tarkastelin lyhyesti vielä oppikirjojen tehtäviä opetussuunnitelmassa painotettujen opetuksen eriyttämisen sekä monilukutaidon näkökulmista. Tutkimusmetodina noudatan laadullista sisällönanalyysiä jossa pyrin vertailemaan vuosien 2015 ja 2019 opetussuunnitelmia toisiinsa, sekä analysoimaan oppikirjoja vuoden 2019 opetussuunnitelman ja teorian pohjalta. LOPS2019 painottaa opetuksen eriyttämistä, oppilaiden yksilöllisten tarpeiden tunnistamista ja hyvinvointia. Oppilaita pyritään ohjaamaan arvioimaan omaa osaamistaan sekä omaksumaan itselleen sopivia oppimisstrategioita muun muassa kieliprofiilin laatimisella sekä itsearvioinnilla oppikirjan kappaleiden lopussa. Monitieteistä osaamista, monilukutaitoa sekä kriittistä lukutaitoa painotetaan myös osana lukio-opetusta. Yhtenä tärkeistä tavoitteista pidetään myös eettistä vastuuta sekä vuorovaikutusta, eritoten suullista vuorovaikutusta, globaalissa yhä digitalisoituvassa maailmassa, niin yhteistyön, tulevaisuuden, ympäristön, kuten myös monikulttuurisuuden näkökulmasta. LOPS2019 korostaa yksilöllisyyden, luovuuden sekä hyvinvoinnin merkitystä yhteisöllisessä, tasa-arvoisessa sekä vastuullisessa globaalissa maailmassa. Näihin oppikirjoissa on lähdetty vastaamaan tekstikappaleiden sisällöllisillä valinnoilla sekä teemaosioiden aiheilla. Jokaisessa kappaleessa harjoitetaan myös tasaisesti ja systemaattisesti käyttämään kieltä suullisesti erilaisissa viestintätehtävissä. Kielen ääntämisen harjoitteluun on myös varattu aikaa jokaisen kappaleen alusta. Eriyttämisen näkökulmasta tehtäviä on eri vaikeusasteelle, vaikeusaste merkittynä aina jokaisen tehtävän sivuun, sekä useilla sellaisilla soveltavimmilla tehtävillä, joissa saman sisällöllisen idean on voinut toteuttaa muutamalla eri tavalla, esimerkiksi joko videolla tai blogitekstillä. Monilukutaitoa kartutetaan erityyppisillä teksteillä sekä tehtävätyypeillä, erityisesti tiedonkeruutehtävillä. Epäselväksi kuitenkin jäi, kuinka kriittistä lukutaitoa pyritään edesauttamaan kirjan tehtävien osalta. Koska ehdin tarkastelemaan oppikirjoja vain ensimmäisten kolmen moduulin (vrt. kurssi) osalta on tutkimukseni liian rajallinen yleistykseen koko kirjasarjasta.
first_indexed 2022-06-08T20:04:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berg\u00f6, Anne-Lie", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-08T05:14:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-08T05:14:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81549", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sek\u00e4 oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat tarkastelemieni s\u00e4hk\u00f6isten Fokus -oppikirjojen osalta, joihin minulle annettiin yst\u00e4v\u00e4llisesti k\u00e4ytt\u00f6oikeus itse kustannusosakeyhti\u00f6 Otavalta. Yleisemm\u00e4n katsauksen lis\u00e4ksi tarkastelin lyhyesti viel\u00e4 oppikirjojen teht\u00e4vi\u00e4 opetussuunnitelmassa painotettujen opetuksen eriytt\u00e4misen sek\u00e4 monilukutaidon n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimusmetodina noudatan laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 jossa pyrin vertailemaan vuosien 2015 ja 2019 opetussuunnitelmia toisiinsa, sek\u00e4 analysoimaan oppikirjoja vuoden 2019 opetussuunnitelman ja teorian pohjalta. \n\nLOPS2019 painottaa opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4, oppilaiden yksil\u00f6llisten tarpeiden tunnistamista ja hyvinvointia. Oppilaita pyrit\u00e4\u00e4n ohjaamaan arvioimaan omaa osaamistaan sek\u00e4 omaksumaan itselleen sopivia oppimisstrategioita muun muassa kieliprofiilin laatimisella sek\u00e4 itsearvioinnilla oppikirjan kappaleiden lopussa. Monitieteist\u00e4 osaamista, monilukutaitoa sek\u00e4 kriittist\u00e4 lukutaitoa painotetaan my\u00f6s osana lukio-opetusta. Yhten\u00e4 t\u00e4rkeist\u00e4 tavoitteista pidet\u00e4\u00e4n my\u00f6s eettist\u00e4 vastuuta sek\u00e4 vuorovaikutusta, eritoten suullista vuorovaikutusta, globaalissa yh\u00e4 digitalisoituvassa maailmassa, niin yhteisty\u00f6n, tulevaisuuden, ymp\u00e4rist\u00f6n, kuten my\u00f6s monikulttuurisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. LOPS2019 korostaa yksil\u00f6llisyyden, luovuuden sek\u00e4 hyvinvoinnin merkityst\u00e4 yhteis\u00f6llisess\u00e4, tasa-arvoisessa sek\u00e4 vastuullisessa globaalissa maailmassa.\n\nN\u00e4ihin oppikirjoissa on l\u00e4hdetty vastaamaan tekstikappaleiden sis\u00e4ll\u00f6llisill\u00e4 valinnoilla sek\u00e4 teemaosioiden aiheilla. Jokaisessa kappaleessa harjoitetaan my\u00f6s tasaisesti ja systemaattisesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 suullisesti erilaisissa viestint\u00e4teht\u00e4viss\u00e4. Kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoitteluun on my\u00f6s varattu aikaa jokaisen kappaleen alusta. Eriytt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta teht\u00e4vi\u00e4 on eri vaikeusasteelle, vaikeusaste merkittyn\u00e4 aina jokaisen teht\u00e4v\u00e4n sivuun, sek\u00e4 useilla sellaisilla soveltavimmilla teht\u00e4vill\u00e4, joissa saman sis\u00e4ll\u00f6llisen idean on voinut toteuttaa muutamalla eri tavalla, esimerkiksi joko videolla tai blogitekstill\u00e4. Monilukutaitoa kartutetaan erityyppisill\u00e4 teksteill\u00e4 sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyypeill\u00e4, erityisesti tiedonkeruuteht\u00e4vill\u00e4. Ep\u00e4selv\u00e4ksi kuitenkin j\u00e4i, kuinka kriittist\u00e4 lukutaitoa pyrit\u00e4\u00e4n edesauttamaan kirjan teht\u00e4vien osalta. Koska ehdin tarkastelemaan oppikirjoja vain ensimm\u00e4isten kolmen moduulin (vrt. kurssi) osalta on tutkimukseni liian rajallinen yleistykseen koko kirjasarjasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-08T05:14:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-08T05:14:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilitteracitet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kritisk l\u00e4skunnighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "GLP2019", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "differentiering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaomr\u00e5den", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bi\u00e4mnesavhandling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reflektion av de uppdaterade m\u00e5len f\u00f6r gymnasiets l\u00e4roplan (2019) i \"Fokus\" l\u00e4rob\u00f6ckerna i svenska som andraspr\u00e5k", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206083162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81549
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9142eb37-3f87-4a6d-94a7-c4773bebec35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206083162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bergö, Anne-Lie Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk multilitteracitet kritisk läskunnighet GLP2019 differentiering temaområden biämnesavhandling Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus lukio opetussuunnitelmat oppikirjat kielen oppiminen kieli ja kielet oppiaineet
title Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
title_full Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
title_fullStr Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
title_full_unstemmed Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
title_short Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
title_sort reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan 2019 i fokus läroböckerna i svenska som andraspråk
title_txtP Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
topic multilitteracitet kritisk läskunnighet GLP2019 differentiering temaområden biämnesavhandling Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus lukio opetussuunnitelmat oppikirjat kielen oppiminen kieli ja kielet oppiaineet
topic_facet 306 GLP2019 Ruotsin kieli Swedish biämnesavhandling differentiering kielen oppiminen kieli ja kielet kritisk läskunnighet lukio multilitteracitet opetus opetussuunnitelmat oppiaineet oppikirjat ruotsin kieli temaområden
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81549 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206083162
work_keys_str_mv AT bergöannelie reflektionavdeuppdaterademålenförgymnasietsläroplan2019ifokusläroböckernaisvenskaso