Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen koulukiinnittyminen ovat yhteydess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskola, Valtteri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81547
_version_ 1826225715943571456
author Eskola, Valtteri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskola, Valtteri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskola, Valtteri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskola, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen koulukiinnittyminen ovat yhteydessä opintojen keskeyttämisaikomuksiin. Edellä mainittujen tekijöiden keskinäisien suhteiden tarkastelussa ja tutkimuksen regressiomallin rakentamisessa hyödynnettiin SSMMD-mallin teoreettista viitekehystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta (Vasalampi & Aunola, 2016-). Tutkimukseen osallistui 1626 lukion ja ammatillisen koulutuksen kolmannella luokalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysointiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että toisen asteen opiskelijoilla vahva oppijaminäkuva matematiikassa tai äidinkielessä oli myönteisesti yhteydessä kognitiiviseen kiinnittymiseen. Matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen kiinnittyminen olivat kielteisesti yhteydessä keskeyttämisaikomuksiin ja ehkäisivät keskeyttämisriskiä. Oppijaminäkuvien vaikutukset keskeyttämis-aikomuksiin mahdollisesti välittyvät osittain kognitiivisen kiinnittymisen kautta. Lukiolaiset olivat enemmän kognitiivisesti kiinnittyneitä opintoihinsa ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pohtivat enemmän opintojen keskeyttämistä. Tutkimuksen tulosten perusteella lukioissa ja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa tulisi panostaa opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen taito-jen tukemiseen. Onnistumisen kokemukset ja kannustava oppimisympäristö vahvistavat oppijaminäkuvaa, joka taas johtaa syvällisempään opiskeluun ja ehkäisee keskeyttämisaikomuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskola, Valtteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-08T04:53:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-08T04:53:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydess\u00e4 lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja \u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppijamin\u00e4kuvat sek\u00e4 kognitiivinen koulukiinnittyminen ovat yhteydess\u00e4 opintojen keskeytt\u00e4misaikomuksiin. Edell\u00e4 mainittujen tekij\u00f6iden keskin\u00e4isien suhteiden tarkastelussa ja tutkimuksen regressiomallin rakentamisessa hy\u00f6dynnettiin SSMMD-mallin teoreettista viitekehyst\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on ker\u00e4tty osana Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta (Vasalampi & Aunola, 2016-). Tutkimukseen osallistui 1626 lukion ja ammatillisen koulutuksen kolmannella luokalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysointiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysill\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 toisen asteen opiskelijoilla vahva oppijamin\u00e4kuva matematiikassa tai \u00e4idinkieless\u00e4 oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 kognitiiviseen kiinnittymiseen. Matematiikan ja \u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuvat sek\u00e4 kognitiivinen kiinnittyminen olivat kielteisesti yhteydess\u00e4 keskeytt\u00e4misaikomuksiin ja ehk\u00e4isiv\u00e4t keskeytt\u00e4misriski\u00e4. Oppijamin\u00e4kuvien vaikutukset keskeytt\u00e4mis-aikomuksiin mahdollisesti v\u00e4littyv\u00e4t osittain kognitiivisen kiinnittymisen kautta. Lukiolaiset olivat enemm\u00e4n kognitiivisesti kiinnittyneit\u00e4 opintoihinsa ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pohtivat enemm\u00e4n opintojen keskeytt\u00e4mist\u00e4. Tutkimuksen tulosten perusteella lukioissa ja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa tulisi panostaa opiskelijoiden matematiikan ja \u00e4idinkielen taito-jen tukemiseen. Onnistumisen kokemukset ja kannustava oppimisymp\u00e4rist\u00f6 vahvistavat oppijamin\u00e4kuvaa, joka taas johtaa syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n opiskeluun ja ehk\u00e4isee keskeytt\u00e4misaikomuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-08T04:53:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-08T04:53:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen opintojen keskeytt\u00e4misaikomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeytt\u00e4mist\u00e4? : matematiikan ja \u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206083160", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81547
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b005933-d344-4163-937c-eded0a8193c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206083160.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskola, Valtteri Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa matematiikan oppijaminäkuva äidinkielen oppijaminäkuva kognitiivinen kiinnittyminen toisen asteen opintojen keskeyttämisaikomukset Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva matematiikka opiskelijat lukio ammatillinen koulutus äidinkieli toisen asteen koulutus opintomenestys
title Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_full Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_fullStr Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_full_unstemmed Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_short Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä?
title_sort miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_sub matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
title_txtP Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
topic matematiikan oppijaminäkuva äidinkielen oppijaminäkuva kognitiivinen kiinnittyminen toisen asteen opintojen keskeyttämisaikomukset Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva matematiikka opiskelijat lukio ammatillinen koulutus äidinkieli toisen asteen koulutus opintomenestys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen koulutus kognitiivinen kiinnittyminen lukio matematiikan oppijaminäkuva matematiikka minäkuva opintomenestys opiskelijat toisen asteen koulutus toisen asteen opintojen keskeyttämisaikomukset äidinkielen oppijaminäkuva äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206083160
work_keys_str_mv AT eskolavaltteri miksiopiskelijatpohtivatopintojenkeskeyttämistämatematiikanjaäidinkielenoppijamin