Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana

Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan alkuopetuksessa sekä millaisia valmiuksia ja mahdollisuuksia opettajilla on tun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kanerva, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81539
Kuvaus
Yhteenveto:Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan alkuopetuksessa sekä millaisia valmiuksia ja mahdollisuuksia opettajilla on tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Valtakunnallinen opetussuunnitelma velvoittaa opettajia tunnekasvatukseen, mutta aihetta on tutkittu Suomessa vain vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin tammi–helmikuussa 2022 sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin kolmesta yksityisestä ryhmästä. Kyselyyn vastasi 27 alkuopetuksessa toimivaa opettajaa, joista 16 oli luokanopettajia ja 11 erityisopettajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, minkä lisäksi hyödynnettiin määrällisen analysoinnin keinoja. Tulosten mukaan tunnekasvatus pohjautuu alkuopetuksessa suunnitelmalliseen toimintaan ja sitä toteutetaan sekä kaikille oppilaille että yksilöllisesti tarpeen mukaan. Tunnekasvatuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Tulokset myös osoittivat, että opettajien valmiudet ja mahdollisuudet tunnekasvatuksen toteuttamiseen vaihtelevat laajasti riippuen opettajan omasta osaamisesta, käytettävissä olevista resursseista sekä koulun toimintakulttuurista. Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, millaisena tunnekasvatus näyttäytyy alkuopetuksessa, sekä täytti kotimaisella tutkimuskentällä olevan aukon kuulemalla opettajien kokemuksia tunnekasvatuksen toteuttamisesta. Tuloksia voidaan hyödyntää tunnekasvatuksen aseman kehittämiseen alkuopetuksessa.