« Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior

Tutkimuksen aiheena on luksusyritys Diorin representaatiot yrityksen hajuvesien tuoksukuvauksissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia representaatioita Dior muodostaa itsestään tuoksukuvauksissaan, ja lähestymme tutkimuskysymystä erittelemällä tuoksukuvauksissa käytettyjä diskursseja ja niiden sisältä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pohjanen, Vera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81534
_version_ 1826225813642543104
author Pohjanen, Vera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pohjanen, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pohjanen, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pohjanen, Vera
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on luksusyritys Diorin representaatiot yrityksen hajuvesien tuoksukuvauksissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia representaatioita Dior muodostaa itsestään tuoksukuvauksissaan, ja lähestymme tutkimuskysymystä erittelemällä tuoksukuvauksissa käytettyjä diskursseja ja niiden sisältämiä kielellisiä valintoja. Aineistomme koostuu 19:stä Diorin tuoksukuvauksesta, jotka keräsimme syksyllä 2021 Diorin hajuvesien verkkokaupasta. Valitsimme kyseisen aineiston, koska se on yrityksen itse tuottamaa ja antaa näin mielenkiintoisen näkökulman sen tarkasteluun, millaisena luksustuotteistaan tunnettu suuryritys haluaa näyttäytyä mainostekstiensä kautta. Tutkimuksemme on laadullista, ja lähestymme tutkimuskysymystä diskurssianalyysin teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuksessamme on kyse diskurssianalyysistä, jossa erittelemme tuoksukuvausten kielellisiä piirteitä löytääksemme diskursseja, joiden avulla Dior rakentaa representaatioita itsestään tuoksukuvauksissa. Analysoimme aineistosta kielellisiä valintoja, jotka luokittelemme erilaisiin kategorioihin sen mukaan, millaista teemaa valinnat edustavat. Kategorioiden pohjalta nimeämme Diorin tuoksukuvauksissa käytetyt diskurssit, joiden avulla yritys luo itsestään erilaisia representaatioita. Kielellisten valintojen perusteella löysimme tuoksukuvauksista kuusi diskurssia: laadun, hienostuneisuuden, sensuelliuden, järjettömyyden, perinnön ja muutoksen diskurssit. Analyysin tulosten pohjalta nimesimme kolme representaatiota: Dior ylellisenä, Dior lumoavana ja Dior ajattomana. Tuoksukuvauksista välittyvä kuva esittää Diorin ajattomana luksusyrityksenä, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia ja vastustamattomia hajuvesiä, jotka antavat käyttäjilleen nautintoa ja keinon toteuttaa itseään. Tutkimuksessa nimetyt kolme representaatiota ovat tarkoituksenmukaisia suurelle luksusyritykselle, sillä ne esittävät yrityksen tuotteet laadukkaina ja haluttavina, sekä vahvistavat yrityksen brändiä ja asemaa niin kuluttajien mielikuvissa kuin markkinoillakin. Tutkimuksemme antaa tietoa siitä, millaisin kielellisin keinoin yritys voi muodostaa kuvaa itsestään omissa markkinointiteksteissään. Lisäksi tutkimuksemme havainnollistaa sitä, miten markkinointisisältöjen lingvistinen tutkimus auttaa hahmottamaan kielenkäytön merkitystä erilaisten käsitysten ja mielikuvien muodostumisessa.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjanen, Vera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T12:08:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T12:08:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on luksusyritys Diorin representaatiot yrityksen hajuvesien tuoksukuvauksissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia representaatioita Dior muodostaa itsest\u00e4\u00e4n tuoksukuvauksissaan, ja l\u00e4hestymme tutkimuskysymyst\u00e4 erittelem\u00e4ll\u00e4 tuoksukuvauksissa k\u00e4ytettyj\u00e4 diskursseja ja niiden sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 kielellisi\u00e4 valintoja. Aineistomme koostuu 19:st\u00e4 Diorin tuoksukuvauksesta, jotka ker\u00e4simme\nsyksyll\u00e4 2021 Diorin hajuvesien verkkokaupasta. Valitsimme kyseisen aineiston, koska se on yrityksen itse tuottamaa ja antaa n\u00e4in mielenkiintoisen n\u00e4k\u00f6kulman sen tarkasteluun, millaisena luksustuotteistaan tunnettu suuryritys haluaa n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 mainostekstiens\u00e4 kautta. Tutkimuksemme on laadullista, ja l\u00e4hestymme tutkimuskysymyst\u00e4 diskurssianalyysin teoreettisesta viitekehyksest\u00e4.\n\nTutkimuksessamme on kyse diskurssianalyysist\u00e4, jossa erittelemme tuoksukuvausten kielellisi\u00e4 piirteit\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4ksemme diskursseja, joiden avulla Dior rakentaa representaatioita itsest\u00e4\u00e4n tuoksukuvauksissa. Analysoimme aineistosta kielellisi\u00e4 valintoja, jotka luokittelemme erilaisiin kategorioihin sen mukaan, millaista teemaa valinnat edustavat. Kategorioiden pohjalta nime\u00e4mme Diorin tuoksukuvauksissa k\u00e4ytetyt diskurssit, joiden avulla yritys luo itsest\u00e4\u00e4n erilaisia representaatioita. \n\nKielellisten valintojen perusteella l\u00f6ysimme tuoksukuvauksista kuusi diskurssia: laadun, hienostuneisuuden, sensuelliuden, j\u00e4rjett\u00f6myyden, perinn\u00f6n ja muutoksen diskurssit. Analyysin tulosten pohjalta nimesimme kolme representaatiota: Dior ylellisen\u00e4, Dior lumoavana ja Dior ajattomana. Tuoksukuvauksista v\u00e4littyv\u00e4 kuva esitt\u00e4\u00e4 Diorin ajattomana luksusyrityksen\u00e4, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia ja vastustamattomia hajuvesi\u00e4, jotka antavat k\u00e4ytt\u00e4jilleen nautintoa ja keinon toteuttaa itse\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa nimetyt kolme representaatiota ovat tarkoituksenmukaisia suurelle luksusyritykselle, sill\u00e4 ne esitt\u00e4v\u00e4t yrityksen tuotteet laadukkaina ja haluttavina, sek\u00e4 vahvistavat yrityksen br\u00e4ndi\u00e4 ja asemaa niin kuluttajien mielikuvissa kuin markkinoillakin. Tutkimuksemme antaa tietoa siit\u00e4, millaisin kielellisin keinoin yritys voi muodostaa kuvaa itsest\u00e4\u00e4n omissa markkinointiteksteiss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksemme havainnollistaa sit\u00e4, miten markkinointisis\u00e4lt\u00f6jen lingvistinen tutkimus auttaa hahmottamaan kielenk\u00e4yt\u00f6n merkityst\u00e4 erilaisten k\u00e4sitysten ja mielikuvien muodostumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T12:08:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T12:08:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainosdiskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dior", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuoksukuvaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00ab Esprit Dior qui perdure, intact de modernit\u00e9 \u00bb : Les repr\u00e9sentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073148", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hajuvedet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuoksu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81534
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bedd2fd6-e7ea-41d3-b6bd-287ede0681e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073148.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohjanen, Vera « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior mainosdiskurssi diskurssianalyysi Dior tuoksukuvaus Romaaninen filologia Romance Philology 307 hajuvedet tuoksu diskurssi representaatio
title « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
title_full « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
title_fullStr « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
title_full_unstemmed « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
title_short « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité »
title_sort esprit dior qui perdure intact de modernité les représentations de la marque dior dans les descriptions de parfums christian dior
title_sub Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
title_txtP « Esprit Dior qui perdure, intact de modernité » : Les représentations de la marque Dior dans les descriptions de parfums Christian Dior
topic mainosdiskurssi diskurssianalyysi Dior tuoksukuvaus Romaaninen filologia Romance Philology 307 hajuvedet tuoksu diskurssi representaatio
topic_facet 307 Dior Romaaninen filologia Romance Philology diskurssi diskurssianalyysi hajuvedet mainosdiskurssi representaatio tuoksu tuoksukuvaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073148
work_keys_str_mv AT pohjanenvera espritdiorquiperdureintactdemodernitelesrepresentationsdelamarquediordanslesdescrip