Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa

Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 haastatteluiden avulla. Haastattelimme viittä (5) pelaajaa ja kahta (2) valmentajaa, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppä, Perttu, Salomaa, Hermanni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81531
_version_ 1826225716077789184
author Leppä, Perttu Salomaa, Hermanni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppä, Perttu Salomaa, Hermanni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppä, Perttu Salomaa, Hermanni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppä, Perttu
datasource_str_mv jyx
description Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 haastatteluiden avulla. Haastattelimme viittä (5) pelaajaa ja kahta (2) valmentajaa, jotka ovat ammattilaisia e-urheilussa. Haastattelut noudattivat puolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmiä. Kuusi haastattelua toteutettiin etäyhteydellä TeamSpeak3 – ohjelmalla ja yksi Jyväskylän yliopiston tiloissa. Analyysimenetelmäksi valitsimme laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin. Haastatteluaineistoa kertyi yhteensä 150 sivua 12 fontilla ja 1,5 rivivälillä. Sisällönanalyysin tuloksena muodostui 23 alaluokkaa, 3 yläluokkaa ja yksi pääluokka. Kolme yläluokkaa olivat vuorovaikutustaidot (n = 126), ryhmän kiinteys (n = 151) ja palaute (n = 230). Näitä yhdistävä pääluokka on vuorovaikutus joukkueessa (n = 507). Kaikki alaluokat yhdistyivät joihinkin kolmesta yläluokasta. Haastateltavat korostivat vuorovaikutustaidoista kuuntelun ja tunnetaitojen merkitystä. Tunnetaitojen merkityksen koettiin oleva tärkeä erityisesti pelisuorituksen aikana, kun taas kuuntelun koettiin olevan tärkeää keskusteluissa pelisuoritusten jälkeen. Myös yksilöiden joukkueurheilutausta nousi esille haastatteluissa ja sen koettiin olevan tärkeä osa vuorovaikutustaitojen kehitystä. Ryhmän kiinteyttä edistäviksi asioiksi koettiin yksilöllinen voitonhalu, positiivisen ilmapiirin luominen joukkueen sisälle sekä yhteisen toimintakulttuurin luominen. Voitonhalu koettiin yhdeksi isoimmaksi tekijäksi, mikä yhdistää pelaajia toteuttamaan asioita joukkueena. Positiivinen ilmapiiri auttaa joukkuetta suoriutumaan paremmin. Joukkueen yhteinen toimintakulttuuri auttaa positiivisen ilmapiirin luomisessa. Palautteen tärkeimmiksi kohdiksi nousivat rakentavan palautteen ajankohta, positiivisen palautteen merkitys sekä argumentoinnin taito. Rakentavan palautteen ajankohdalla koettiin olevan tärkeä merkitys, joka voi pahimmassa tapauksessa heikentää pelisuoritusta. Positiivisen palautteen merkitys korostui erityisesti hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä sekä siinä, että positiivista palautetta voisi antaa enemmän pienistä asioista. Argumentoinnin taito korostui keskustelutilanteissa, kun mietitään yhdessä peli- ja ongelmanratkaisutilanteita. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti e-urheilujoukkueiden valmentamisessa mutta myös yleisesti koko e-urheilukentällä, kun kyse on pelaajien ja valmentajien henkilökohtaisesta kehittymisestä. Jatkossa olisi mielenkiintoista nähdä tutkimuksia, joissa tutkitaan tarkemmin valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutussuhdetta e-urheilussa. Myös pelaajien ja valmentajien ominaisuuksista olisi tärkeää saada lisätutkimuksia. The aim of the study was to learn what kind of interaction happens in esports teams and how it affects the performance of the esports team. The data was collected in Jyväskylä in fall 2021. We interviewed five (5) players and two (2) coaches, who are professionals in esports. The interviews followed the methods of semi-structured and thematic interviews. Six of the interviews were conducted remotely with TeamSpeak3 – program and one was conducted on the premises of the University of Jyväskylä. We chose qualitative data-driven content analysis as our method of analysis. The interview material accumulated a total of 150 pages in 12 fonts and 1,5 line spacing. As a result of the content analysis, 23 subcategories, 3 upper categories and one main category were formed. The three upper classes were interaction skills (n = 126), group cohesion (n = 151), and feedback (n = 230). The main category connecting these is the interaction in the team (n = 507). All subclasses merged into some of the three upper classes. Interviewees emphasized the importance of listening and emotional skills in interaction skills. The importance of emotional skills was felt to be important especially during game performance, while listening was felt to be important in discussions after game performance. The background of team sports of individuals was also highlighted in the interviews and was felt to be an important part of the development of interaction skills. The individual's desire to win, the creation of a positive atmosphere within the team and the creation of a common operating culture were perceived as factors that promote the group's cohesion. The desire to win was perceived as one of the biggest factors that unites players to accomplish things as a team. A positive atmosphere helps the team perform better. The team's common operating culture helps to create a positive atmosphere. The most important points of the feedback were the timing of constructive feedback, the importance of positive feedback and the ability to argue. The timing of constructive feedback was felt to be important, which can, in the worst case, degrade game performance. The importance of positive feedback was especially emphasized in maintaining a good atmosphere and in the fact that more positive feedback could be given on small things. The skill of argumentation was emphasized in discussion situations when thinking about game and problem-solving situations together. The results of this study can be used especially in the coaching of esports teams but also in the esports field in general when it comes to the personal development of players and coaches. In the future, it would be interesting to see studies that look more closely at the interaction between coach and trainee in esports. Further research on the characteristics of players and coaches would also be important.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Anttila, Marjo-Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4, Perttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salomaa, Hermanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T10:42:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T10:42:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81531", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytteen tarkoituksena oli perehty\u00e4 siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2021 haastatteluiden avulla. Haastattelimme viitt\u00e4 (5)\npelaajaa ja kahta (2) valmentajaa, jotka ovat ammattilaisia e-urheilussa. Haastattelut noudattivat\npuolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmi\u00e4. Kuusi haastattelua toteutettiin\net\u00e4yhteydell\u00e4 TeamSpeak3 \u2013 ohjelmalla ja yksi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tiloissa.\nAnalyysimenetelm\u00e4ksi valitsimme laadullisen aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin.\nHaastatteluaineistoa kertyi yhteens\u00e4 150 sivua 12 fontilla ja 1,5 riviv\u00e4lill\u00e4. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\ntuloksena muodostui 23 alaluokkaa, 3 yl\u00e4luokkaa ja yksi p\u00e4\u00e4luokka. Kolme yl\u00e4luokkaa olivat\nvuorovaikutustaidot (n = 126), ryhm\u00e4n kiinteys (n = 151) ja palaute (n = 230). N\u00e4it\u00e4 yhdist\u00e4v\u00e4\np\u00e4\u00e4luokka on vuorovaikutus joukkueessa (n = 507). Kaikki alaluokat yhdistyiv\u00e4t joihinkin\nkolmesta yl\u00e4luokasta.\nHaastateltavat korostivat vuorovaikutustaidoista kuuntelun ja tunnetaitojen merkityst\u00e4.\nTunnetaitojen merkityksen koettiin oleva t\u00e4rke\u00e4 erityisesti pelisuorituksen aikana, kun taas\nkuuntelun koettiin olevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 keskusteluissa pelisuoritusten j\u00e4lkeen. My\u00f6s yksil\u00f6iden\njoukkueurheilutausta nousi esille haastatteluissa ja sen koettiin olevan t\u00e4rke\u00e4 osa\nvuorovaikutustaitojen kehityst\u00e4. Ryhm\u00e4n kiinteytt\u00e4 edist\u00e4viksi asioiksi koettiin yksil\u00f6llinen\nvoitonhalu, positiivisen ilmapiirin luominen joukkueen sis\u00e4lle sek\u00e4 yhteisen toimintakulttuurin\nluominen. Voitonhalu koettiin yhdeksi isoimmaksi tekij\u00e4ksi, mik\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 pelaajia\ntoteuttamaan asioita joukkueena. Positiivinen ilmapiiri auttaa joukkuetta suoriutumaan\nparemmin. Joukkueen yhteinen toimintakulttuuri auttaa positiivisen ilmapiirin luomisessa.\nPalautteen t\u00e4rkeimmiksi kohdiksi nousivat rakentavan palautteen ajankohta, positiivisen\npalautteen merkitys sek\u00e4 argumentoinnin taito. Rakentavan palautteen ajankohdalla koettiin\nolevan t\u00e4rke\u00e4 merkitys, joka voi pahimmassa tapauksessa heikent\u00e4\u00e4 pelisuoritusta. Positiivisen\npalautteen merkitys korostui erityisesti hyv\u00e4n ilmapiirin yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 siin\u00e4, ett\u00e4\npositiivista palautetta voisi antaa enemm\u00e4n pienist\u00e4 asioista. Argumentoinnin taito korostui\nkeskustelutilanteissa, kun mietit\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4 peli- ja ongelmanratkaisutilanteita.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erityisesti e-urheilujoukkueiden\nvalmentamisessa mutta my\u00f6s yleisesti koko e-urheilukent\u00e4ll\u00e4, kun kyse on pelaajien ja\nvalmentajien henkil\u00f6kohtaisesta kehittymisest\u00e4. Jatkossa olisi mielenkiintoista n\u00e4hd\u00e4\ntutkimuksia, joissa tutkitaan tarkemmin valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutussuhdetta\ne-urheilussa. My\u00f6s pelaajien ja valmentajien ominaisuuksista olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada\nlis\u00e4tutkimuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to learn what kind of interaction happens in esports teams and how it\naffects the performance of the esports team. The data was collected in Jyv\u00e4skyl\u00e4 in fall 2021.\nWe interviewed five (5) players and two (2) coaches, who are professionals in esports. The\ninterviews followed the methods of semi-structured and thematic interviews. Six of the\ninterviews were conducted remotely with TeamSpeak3 \u2013 program and one was conducted on\nthe premises of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. We chose qualitative data-driven content analysis\nas our method of analysis. The interview material accumulated a total of 150 pages in 12 fonts\nand 1,5 line spacing. As a result of the content analysis, 23 subcategories, 3 upper categories\nand one main category were formed. The three upper classes were interaction skills (n = 126),\ngroup cohesion (n = 151), and feedback (n = 230). The main category connecting these is the\ninteraction in the team (n = 507). All subclasses merged into some of the three upper classes.\nInterviewees emphasized the importance of listening and emotional skills in interaction skills.\nThe importance of emotional skills was felt to be important especially during game\nperformance, while listening was felt to be important in discussions after game performance.\nThe background of team sports of individuals was also highlighted in the interviews and was\nfelt to be an important part of the development of interaction skills. The individual's desire to\nwin, the creation of a positive atmosphere within the team and the creation of a common\noperating culture were perceived as factors that promote the group's cohesion. The desire to\nwin was perceived as one of the biggest factors that unites players to accomplish things as a\nteam. A positive atmosphere helps the team perform better. The team's common operating\nculture helps to create a positive atmosphere. The most important points of the feedback were\nthe timing of constructive feedback, the importance of positive feedback and the ability to\nargue. The timing of constructive feedback was felt to be important, which can, in the worst\ncase, degrade game performance. The importance of positive feedback was especially\nemphasized in maintaining a good atmosphere and in the fact that more positive feedback could\nbe given on small things. The skill of argumentation was emphasized in discussion situations\nwhen thinking about game and problem-solving situations together.\nThe results of this study can be used especially in the coaching of esports teams but also in the\nesports field in general when it comes to the personal development of players and coaches. In\nthe future, it would be interesting to see studies that look more closely at the interaction between\ncoach and trainee in esports. Further research on the characteristics of players and coaches\nwould also be important.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T10:42:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T10:42:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-urheilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kilpapelaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4n kiinteys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073146", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elektroninen urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81531
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/987e8068-fdab-49d7-8d9c-2a7f810dd197\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073146.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppä, Perttu Salomaa, Hermanni Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa e-urheilu kilpapelaaminen ryhmän kiinteys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 elektroninen urheilu vuorovaikutus valmennus ryhmät palaute valmentajat tunnetaidot pelaajat urheilu pelit
title Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
title_full Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
title_fullStr Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
title_full_unstemmed Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
title_short Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
title_sort vuorovaikutus e urheilujoukkueissa
title_txtP Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
topic e-urheilu kilpapelaaminen ryhmän kiinteys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 elektroninen urheilu vuorovaikutus valmennus ryhmät palaute valmentajat tunnetaidot pelaajat urheilu pelit
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education e-urheilu elektroninen urheilu kilpapelaaminen palaute pelaajat pelit ryhmän kiinteys ryhmät tunnetaidot urheilu valmennus valmentajat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81531 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073146
work_keys_str_mv AT leppäperttu vuorovaikutuseurheilujoukkueissa