Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöntinen, Iina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81529
_version_ 1826225704196374528
author Pöntinen, Iina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöntinen, Iina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöntinen, Iina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöntinen, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ntinen, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T10:28:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T10:28:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevia arviointimenetelmi\u00e4 ja\npedagogisia keinoja. Tutkimukseni keski\u00f6ss\u00e4 on erityisesti min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukeva palautteen\nantaminen laulamisesta. Lis\u00e4ksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea\noppilaan musiikillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Kiinnostukseni min\u00e4pystyvyyden vahvistamiseen\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kouluty\u00f6ss\u00e4 kumpuaa opetusty\u00f6ss\u00e4 huomaamastani oppilaiden heikosta\nmin\u00e4pystyvyydest\u00e4 erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka\nv\u00e4lttelev\u00e4t laulamista ja tuovat esiin, etteiv\u00e4t osaa laulaa.\nTutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan min\u00e4pystyvyyden\nvahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja\nhavainnoimalla heid\u00e4n palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on k\u00e4ytetty\nmenetelm\u00e4triangulaatiota. Tulokset analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nOpettajat pit\u00e4v\u00e4t musiikillisen min\u00e4pystyvyyden tukemista merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppilaan ty\u00f6skentelyn,\nosallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin\neri tavoin ja heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 laulamisen yhteydess\u00e4 k\u00e4ytetyist\u00e4 arviointimenetelmist\u00e4, kuten\nlaulukokeesta, erosivat merkitt\u00e4v\u00e4sti. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t huomattavan paljon min\u00e4pystyvyytt\u00e4\ntukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa paljastui, ett\u00e4 erityisen\ntehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itses\u00e4\u00e4telypalautteen\nk\u00e4ytt\u00e4minen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevia arviointimenetelmi\u00e4 ja\npedagogisia keinoja. Tutkimukseni keski\u00f6ss\u00e4 on erityisesti min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukeva palautteen\nantaminen laulamisesta. Lis\u00e4ksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea\noppilaan musiikillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Kiinnostukseni min\u00e4pystyvyyden vahvistamiseen\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kouluty\u00f6ss\u00e4 kumpuaa opetusty\u00f6ss\u00e4 huomaamastani oppilaiden heikosta\nmin\u00e4pystyvyydest\u00e4 erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka\nv\u00e4lttelev\u00e4t laulamista ja tuovat esiin, etteiv\u00e4t osaa laulaa.\nTutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan min\u00e4pystyvyyden\nvahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja\nhavainnoimalla heid\u00e4n palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on k\u00e4ytetty\nmenetelm\u00e4triangulaatiota. Tulokset analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nOpettajat pit\u00e4v\u00e4t musiikillisen min\u00e4pystyvyyden tukemista merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppilaan ty\u00f6skentelyn,\nosallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin\neri tavoin ja heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 laulamisen yhteydess\u00e4 k\u00e4ytetyist\u00e4 arviointimenetelmist\u00e4, kuten\nlaulukokeesta, erosivat merkitt\u00e4v\u00e4sti. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t huomattavan paljon min\u00e4pystyvyytt\u00e4\ntukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa paljastui, ett\u00e4 erityisen\ntehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itses\u00e4\u00e4telypalautteen\nk\u00e4ytt\u00e4minen", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T10:28:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T10:28:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautteenanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkirajoitteisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan musiikillisen min\u00e4pystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073144", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81529
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/661d26e0-1183-4615-86d7-bae7a5862c26\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073144.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöntinen, Iina Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa opettajan kompetenssi palautteenanto musiikkirajoitteisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 opettajat opetussuunnitelmat laulut arviointi minäpystyvyys musiikkikasvatus laulaminen palaute
title Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_full Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_short Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_sort oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
topic opettajan kompetenssi palautteenanto musiikkirajoitteisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 opettajat opetussuunnitelmat laulut arviointi minäpystyvyys musiikkikasvatus laulaminen palaute
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arviointi laulaminen laulut minäpystyvyys musiikkikasvatus musiikkirajoitteisuus opettajan kompetenssi opettajat opetussuunnitelmat palaute palautteenanto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81529 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073144
work_keys_str_mv AT pöntineniina oppilaanmusiikillisenminäpystyvyydentukeminenjapalautteenantolaulamisestaalakoulunm