Yhteenveto: | Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja
pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen
antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea
oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen
käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta
minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka
välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa.
Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden
vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja
havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty
menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn,
osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin
eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten
laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä
tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen
tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen
käyttäminen
Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja
pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen
antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea
oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen
käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta
minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka
välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa.
Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden
vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja
havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty
menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn,
osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin
eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten
laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä
tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen
tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen
käyttäminen
|