Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pöntinen, Iina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81529
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen