Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöntinen, Iina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81529
Description
Summary:Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa. Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn, osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen käyttäminen