”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta

Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyvät aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten näkökulmien välisiin ristiriitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81525
_version_ 1826225696198885376
author Savolainen, Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyvät aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten näkökulmien välisiin ristiriitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ja minkälaisia haasteita ja onnistumisia he ovat kokeneet aiheita käsitellessään. Lisäksi selvitettiin mitä kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettaminen vaatii opettajalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin neljältä luokanopettajalta, joilla oli suoritettuna vähintään yhteiskuntatieteiden, historian, teologian, elämänkatsomustiedon, psykologian tai filosofian perusopinnot. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsitellään kouluissa jonkin verran, mutta aiheiden käsittely on kuitenkin melko satunnaista ja pintapuolista. Kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisen haasteet liittyivät muun muassa oppilaiden moninaisiin taustoihin ja siihen miten ne otetaan sensitiivisesti huomioon kiistanalaisuuksia käsiteltäessä. Tutkimuksessa havaitut opettajalta vaadittavat ominaisuudet kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsiteltäessä olivat sensitiivisyys, puolueettomuus, pedagoginen ammattitaito, dialogisuus sekä yhteiskunnallinen tieto ja kiinnostus. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että dialogi on ensisijainen opetusmenetelmä kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita opetettaessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T10:15:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T10:15:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81525", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyv\u00e4t aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten n\u00e4k\u00f6kulmien v\u00e4lisiin ristiriitoihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ja mink\u00e4laisia haasteita ja onnistumisia he ovat kokeneet aiheita k\u00e4sitelless\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi selvitettiin mit\u00e4 kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettaminen vaatii opettajalta. \n\tTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4lt\u00e4 luokanopettajalta, joilla oli suoritettuna v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yhteiskuntatieteiden, historian, teologian, el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon, psykologian tai filosofian perusopinnot. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\tTutkimuksen tulosten mukaan kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kouluissa jonkin verran, mutta aiheiden k\u00e4sittely on kuitenkin melko satunnaista ja pintapuolista. Kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisen haasteet liittyiv\u00e4t muun muassa oppilaiden moninaisiin taustoihin ja siihen miten ne otetaan sensitiivisesti huomioon kiistanalaisuuksia k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4. Tutkimuksessa havaitut opettajalta vaadittavat ominaisuudet kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4 olivat sensitiivisyys, puolueettomuus, pedagoginen ammattitaito, dialogisuus sek\u00e4 yhteiskunnallinen tieto ja kiinnostus. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 dialogi on ensisijainen opetusmenetelm\u00e4 kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita opetettaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T10:15:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T10:15:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiistanalaiset aiheet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskuntakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe on vaan semmosta nuoralla taiteilua\u201d : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073141", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81525
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2a9dd36-d1b9-4adc-ba34-783b49a6877a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073141.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Maija ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta kiistanalaiset aiheet yhteiskuntakasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat alakoulu
title ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_full ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_fullStr ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_full_unstemmed ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_short ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua”
title_sort se on vaan semmosta nuoralla taiteilua luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_sub luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
title_txtP ”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” : luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta
topic kiistanalaiset aiheet yhteiskuntakasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kiistanalaiset aiheet luokanopettajat yhteiskuntakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81525 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073141
work_keys_str_mv AT savolainenmaija seonvaansemmostanuorallataiteilualuokanopettajienkokemuksiakiistanalaistenyhteis