”Se on vaan semmosta nuoralla taiteilua” luokanopettajien kokemuksia kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta

Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyvät aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten näkökulmien välisiin ristiriitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81525
Description
Summary:Kiistanalaiset yhteiskunnalliset aiheet liittyvät aikamme ratkaisemattomiin ongelmiin ja niihin liittyviin vastakkaisten näkökulmien välisiin ristiriitoihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisesta ja minkälaisia haasteita ja onnistumisia he ovat kokeneet aiheita käsitellessään. Lisäksi selvitettiin mitä kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettaminen vaatii opettajalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin neljältä luokanopettajalta, joilla oli suoritettuna vähintään yhteiskuntatieteiden, historian, teologian, elämänkatsomustiedon, psykologian tai filosofian perusopinnot. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsitellään kouluissa jonkin verran, mutta aiheiden käsittely on kuitenkin melko satunnaista ja pintapuolista. Kiistanalaisten yhteiskunnallisten aiheiden opettamisen haasteet liittyivät muun muassa oppilaiden moninaisiin taustoihin ja siihen miten ne otetaan sensitiivisesti huomioon kiistanalaisuuksia käsiteltäessä. Tutkimuksessa havaitut opettajalta vaadittavat ominaisuudet kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita käsiteltäessä olivat sensitiivisyys, puolueettomuus, pedagoginen ammattitaito, dialogisuus sekä yhteiskunnallinen tieto ja kiinnostus. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että dialogi on ensisijainen opetusmenetelmä kiistanalaisia yhteiskunnallisia aiheita opetettaessa.