Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt

Tämän tutkielman aiheena on uuden kielenopettajan tunteet uran alkuvaiheessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tällä hetkellä 1/3 uusista opettajista vaihtaa alaa ensimmäisten työskentelyvuosiensa aikana. Siksi on tärkeää tiedostaa, että siirtyminen opiskelijasta opettajaksi, lyhytaikaiset työsop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hintsala, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81523
_version_ 1826225722337787904
author Hintsala, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hintsala, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hintsala, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hintsala, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman aiheena on uuden kielenopettajan tunteet uran alkuvaiheessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tällä hetkellä 1/3 uusista opettajista vaihtaa alaa ensimmäisten työskentelyvuosiensa aikana. Siksi on tärkeää tiedostaa, että siirtyminen opiskelijasta opettajaksi, lyhytaikaiset työsopimukset, perehdytyksen alueelliset vaihtelut ja opettajanrooliin tottuminen luovat uudelle opettajalle haasteita. Näihin ratkaisuksi on aikaisemmin ehdotettu mm. ryhmämentorointia. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten opettajankoulutus on järjestetty Suomessa ja muissa Euroopan eri maissa, sillä opettajankoulutuksen sisältämät opinnot vaikuttavat siihen, millaiset työelämätaidot vastavalmistuneella opettajalla on ja miten hän sopeutuu työelämään. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymillä nettikyselyllä, johon vastasi 28 viimeisten 5 vuoden aikana valmistunutta opettajaa. Kysely sisälsi sekä taustatietoja kerääviä kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat saivat vastata omin sanoin. Aineisto analysoitiin noudattaen sisällönanalyysin metodeja ja jaoteltiin kolmeen eri yläkategoriaan: Ihmissuhteisiin, opettajan kokemiin tunteisiin ja niiden käsittelyyn, sekä opettajien työhönsä saamaan tukeen. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa opettajan negatiivisista ja positiivisista tunteista liittyvät itse oppilaisiin ja oppitunteihin. Tutkimus paljasti myös, että uudet opettajat pitävät kollegoitaan yhtenä tärkeimmistä tuen muodoista, niin työhön liittyvissä asioissa kuin emotionaalisen tuen osalta. Lisäksi kävi ilmi, että lähes kaikki toivoivat saavansa opettajan työhön vielä lisää tukea niin kollegoiden, esimiesten kuin työterveydenhuollon puolesta.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hintsala, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T07:00:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T07:00:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81523", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman aiheena on uuden kielenopettajan tunteet uran alkuvaiheessa. Aiheen tutkiminen on\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 1/3 uusista opettajista vaihtaa alaa ensimm\u00e4isten ty\u00f6skentelyvuosiensa aikana. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiedostaa, ett\u00e4 siirtyminen opiskelijasta opettajaksi, lyhytaikaiset ty\u00f6sopimukset, perehdytyksen alueelliset vaihtelut ja opettajanrooliin tottuminen luovat uudelle opettajalle haasteita. N\u00e4ihin ratkaisuksi on aikaisemmin ehdotettu mm. ryhm\u00e4mentorointia. Lis\u00e4ksi tarkastellaan sit\u00e4,\nmiten opettajankoulutus on j\u00e4rjestetty Suomessa ja muissa Euroopan eri maissa, sill\u00e4 opettajankoulutuksen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t opinnot vaikuttavat siihen, millaiset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidot vastavalmistuneella opettajalla\non ja miten h\u00e4n sopeutuu ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin anonyymill\u00e4 nettikyselyll\u00e4, johon vastasi 28 viimeisten 5 vuoden aikana\nvalmistunutta opettajaa. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 taustatietoja ker\u00e4\u00e4vi\u00e4 kysymyksi\u00e4, sek\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4, joihin vastaajat saivat vastata omin sanoin. Aineisto analysoitiin noudattaen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\nmetodeja ja jaoteltiin kolmeen eri yl\u00e4kategoriaan: Ihmissuhteisiin, opettajan kokemiin tunteisiin ja niiden k\u00e4sittelyyn, sek\u00e4 opettajien ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 saamaan tukeen.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 suurin osa opettajan negatiivisista ja positiivisista tunteista liittyv\u00e4t\nitse oppilaisiin ja oppitunteihin. Tutkimus paljasti my\u00f6s, ett\u00e4 uudet opettajat pit\u00e4v\u00e4t kollegoitaan yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 tuen muodoista, niin ty\u00f6h\u00f6n liittyviss\u00e4 asioissa kuin emotionaalisen tuen osalta. Lis\u00e4ksi k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki toivoivat saavansa opettajan ty\u00f6h\u00f6n viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tukea niin kollegoiden, esimiesten kuin ty\u00f6terveydenhuollon puolesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T07:00:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T07:00:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unterst\u00fctzung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie \u00fcber neue Lehrer und die Gef\u00fchle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073139", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81523
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/795d21f2-e8f8-4c98-bcd6-cfb313cece7a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073139.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hintsala, Jenna Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt työelämään siirtyminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kieltenopetus perehdyttäminen opettajankoulutus
title Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
title_full Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
title_fullStr Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
title_full_unstemmed Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
title_short Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen
title_sort unterstützung und beratung zum vorgehen bei herausforderungen eine studie über neue lehrer und die gefühle der anfang ihrer karriere in ihnen weckt
title_sub Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
title_txtP Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen : Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt
topic työelämään siirtyminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kieltenopetus perehdyttäminen opettajankoulutus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopetus opettajankoulutus perehdyttäminen työelämään siirtyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81523 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073139
work_keys_str_mv AT hintsalajenna unterstutzungundberatungzumvorgehenbeiherausforderungeneinestudieuberneuelehrerund