Unterstützung und Beratung zum Vorgehen bei Herausforderungen Eine Studie über neue Lehrer und die Gefühle, der Anfang ihrer Karriere in ihnen weckt

Tämän tutkielman aiheena on uuden kielenopettajan tunteet uran alkuvaiheessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tällä hetkellä 1/3 uusista opettajista vaihtaa alaa ensimmäisten työskentelyvuosiensa aikana. Siksi on tärkeää tiedostaa, että siirtyminen opiskelijasta opettajaksi, lyhytaikaiset työsop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hintsala, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81523
Description
Summary:Tämän tutkielman aiheena on uuden kielenopettajan tunteet uran alkuvaiheessa. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tällä hetkellä 1/3 uusista opettajista vaihtaa alaa ensimmäisten työskentelyvuosiensa aikana. Siksi on tärkeää tiedostaa, että siirtyminen opiskelijasta opettajaksi, lyhytaikaiset työsopimukset, perehdytyksen alueelliset vaihtelut ja opettajanrooliin tottuminen luovat uudelle opettajalle haasteita. Näihin ratkaisuksi on aikaisemmin ehdotettu mm. ryhmämentorointia. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten opettajankoulutus on järjestetty Suomessa ja muissa Euroopan eri maissa, sillä opettajankoulutuksen sisältämät opinnot vaikuttavat siihen, millaiset työelämätaidot vastavalmistuneella opettajalla on ja miten hän sopeutuu työelämään. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymillä nettikyselyllä, johon vastasi 28 viimeisten 5 vuoden aikana valmistunutta opettajaa. Kysely sisälsi sekä taustatietoja kerääviä kysymyksiä, sekä avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat saivat vastata omin sanoin. Aineisto analysoitiin noudattaen sisällönanalyysin metodeja ja jaoteltiin kolmeen eri yläkategoriaan: Ihmissuhteisiin, opettajan kokemiin tunteisiin ja niiden käsittelyyn, sekä opettajien työhönsä saamaan tukeen. Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa opettajan negatiivisista ja positiivisista tunteista liittyvät itse oppilaisiin ja oppitunteihin. Tutkimus paljasti myös, että uudet opettajat pitävät kollegoitaan yhtenä tärkeimmistä tuen muodoista, niin työhön liittyvissä asioissa kuin emotionaalisen tuen osalta. Lisäksi kävi ilmi, että lähes kaikki toivoivat saavansa opettajan työhön vielä lisää tukea niin kollegoiden, esimiesten kuin työterveydenhuollon puolesta.