4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta

Terveysosaaminen on asetettu keskeisimmäksi tavoitteeksi kansanterveystyön ja terveyden edistämisen kannalta, sekä merkittäväksi koulutuksen tehtäväksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyvät ajatukset ja käsi-tykset ohjaavat osaltaan yksilön ravitsemuskäyttäytymistä, mikä sisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Auvinen, Suvi, Oksman, Mira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81522
_version_ 1826225684082589696
author Auvinen, Suvi Oksman, Mira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Auvinen, Suvi Oksman, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Auvinen, Suvi Oksman, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Auvinen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Terveysosaaminen on asetettu keskeisimmäksi tavoitteeksi kansanterveystyön ja terveyden edistämisen kannalta, sekä merkittäväksi koulutuksen tehtäväksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyvät ajatukset ja käsi-tykset ohjaavat osaltaan yksilön ravitsemuskäyttäytymistä, mikä sisältyy terveysosaamiseen. Lapset ja nuoret ovat terveysosaamisen tutkimisen otollisinta ikäryhmää terveystottumusten ja -taitojen kehittymisen osalta (Bröder, Okan, Bauer ym. 2017). Tässä tutkimuksessa selvitettiin 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kahdesta eri koulusta, viideltä eri luokalta yhteensä 81 oppilaalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Oppilaiden ajatuksissa välipalasta painottuivat välipalan syömisen ajankohta, tarkoitus sekä sisältö. Terveysosaamisen osa-alueista nousivat esille teo-reettinen tieto, käytännön taidot, kriittinen ajattelu sekä itsetuntemus. Eettistä osa-aluetta ei ilmennyt vastauksissa. Lisäksi oppilaista 42,2 % kertoi saaneensa tietoa terveellisestä välipalasta kotoa, 38,3 % mainitsi saaneensa tietoa koulus-sa, ja 8,7 % sosiaalisesta mediasta. Tutkimustulosten avulla saavutettiin ymmärrystä oppilaiden ajatuksista välipalasta ja terveysosaamisen tasosta, mikä edesauttaa tulevaisuuden opetuksen suunnittelua ja toteutusta kaikkien terveysosaamisen osa-alueiden vahvistamiseksi. Myös koulukontekstin sekä koulun ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksen korostaminen osoittautuivat tärkeäksi kehitystarpeeksi suunniteltaessa terveysosaamista vahvistavaa opetustyötä nyt ja tulevaisuudessa.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Auvinen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksman, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T06:51:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T06:51:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Terveysosaaminen on asetettu keskeisimm\u00e4ksi tavoitteeksi kansanterveysty\u00f6n ja terveyden edist\u00e4misen kannalta, sek\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4ksi koulutuksen teht\u00e4v\u00e4ksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyv\u00e4t ajatukset ja k\u00e4si-tykset ohjaavat osaltaan yksil\u00f6n ravitsemusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, mik\u00e4 sis\u00e4ltyy terveysosaamiseen. Lapset ja nuoret ovat terveysosaamisen tutkimisen otollisinta ik\u00e4ryhm\u00e4\u00e4 terveystottumusten ja -taitojen kehittymisen osalta (Br\u00f6der, Okan, Bauer ym. 2017). T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia v\u00e4lipalasta terveysosaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nLaadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella kahdesta eri koulusta, viidelt\u00e4 eri luokalta yhteens\u00e4 81 oppilaalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nOppilaiden ajatuksissa v\u00e4lipalasta painottuivat v\u00e4lipalan sy\u00f6misen ajankohta, tarkoitus sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6. Terveysosaamisen osa-alueista nousivat esille teo-reettinen tieto, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taidot, kriittinen ajattelu sek\u00e4 itsetuntemus. Eettist\u00e4 osa-aluetta ei ilmennyt vastauksissa. Lis\u00e4ksi oppilaista 42,2 % kertoi saaneensa tietoa terveellisest\u00e4 v\u00e4lipalasta kotoa, 38,3 % mainitsi saaneensa tietoa koulus-sa, ja 8,7 % sosiaalisesta mediasta.\nTutkimustulosten avulla saavutettiin ymm\u00e4rryst\u00e4 oppilaiden ajatuksista v\u00e4lipalasta ja terveysosaamisen tasosta, mik\u00e4 edesauttaa tulevaisuuden opetuksen suunnittelua ja toteutusta kaikkien terveysosaamisen osa-alueiden vahvistamiseksi. My\u00f6s koulukontekstin sek\u00e4 koulun ja huoltajien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n merkityksen korostaminen osoittautuivat t\u00e4rke\u00e4ksi kehitystarpeeksi suunniteltaessa terveysosaamista vahvistavaa opetusty\u00f6t\u00e4 nyt ja tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T06:51:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T06:51:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia v\u00e4lipalasta terveysosaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4lipalat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81522
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Auvinen, Suvi Oksman, Mira 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu välipalat terveyskasvatus terveysosaaminen terveyskäyttäytyminen
title 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_full 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_fullStr 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_full_unstemmed 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_short 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_sort 4 ja 6 luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
title_txtP 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu välipalat terveyskasvatus terveysosaaminen terveyskäyttäytyminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu terveyskasvatus terveyskäyttäytyminen terveysosaaminen välipalat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073138
work_keys_str_mv AT auvinensuvi 4ja6luokkalaistenajatuksiavälipalastaterveysosaamisennäkökulmasta