4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta

Terveysosaaminen on asetettu keskeisimmäksi tavoitteeksi kansanterveystyön ja terveyden edistämisen kannalta, sekä merkittäväksi koulutuksen tehtäväksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyvät ajatukset ja käsi-tykset ohjaavat osaltaan yksilön ravitsemuskäyttäytymistä, mikä sisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Auvinen, Suvi, Oksman, Mira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81522
Description
Summary:Terveysosaaminen on asetettu keskeisimmäksi tavoitteeksi kansanterveystyön ja terveyden edistämisen kannalta, sekä merkittäväksi koulutuksen tehtäväksi. (LOPS 2021; OECD 2018). Terveelliseen ruokavalioon liittyvät ajatukset ja käsi-tykset ohjaavat osaltaan yksilön ravitsemuskäyttäytymistä, mikä sisältyy terveysosaamiseen. Lapset ja nuoret ovat terveysosaamisen tutkimisen otollisinta ikäryhmää terveystottumusten ja -taitojen kehittymisen osalta (Bröder, Okan, Bauer ym. 2017). Tässä tutkimuksessa selvitettiin 4.- ja 6.-luokkalaisten ajatuksia välipalasta terveysosaamisen näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kahdesta eri koulusta, viideltä eri luokalta yhteensä 81 oppilaalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Oppilaiden ajatuksissa välipalasta painottuivat välipalan syömisen ajankohta, tarkoitus sekä sisältö. Terveysosaamisen osa-alueista nousivat esille teo-reettinen tieto, käytännön taidot, kriittinen ajattelu sekä itsetuntemus. Eettistä osa-aluetta ei ilmennyt vastauksissa. Lisäksi oppilaista 42,2 % kertoi saaneensa tietoa terveellisestä välipalasta kotoa, 38,3 % mainitsi saaneensa tietoa koulus-sa, ja 8,7 % sosiaalisesta mediasta. Tutkimustulosten avulla saavutettiin ymmärrystä oppilaiden ajatuksista välipalasta ja terveysosaamisen tasosta, mikä edesauttaa tulevaisuuden opetuksen suunnittelua ja toteutusta kaikkien terveysosaamisen osa-alueiden vahvistamiseksi. Myös koulukontekstin sekä koulun ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksen korostaminen osoittautuivat tärkeäksi kehitystarpeeksi suunniteltaessa terveysosaamista vahvistavaa opetustyötä nyt ja tulevaisuudessa.