Veliveikkoset ja voimahenkilöt opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa

Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marttila, Pauliina, Snicker, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81518
_version_ 1826225699211444224
author Marttila, Pauliina Snicker, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marttila, Pauliina Snicker, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marttila, Pauliina Snicker, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marttila, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilmeneekö sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on. Tutkimus toteutettiin kahdessa sisäsuomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteensä viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sekä oppitunneilta kerätystä havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sillä tutkimuskohteena on opettajien luomat käsitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista selviää, että jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat käsittivät sukupuolittavan oppituntipuheen sisältävän erilaisia sukupuoleen liitettäviä oletuksia ja termejä. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen tärkeäksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eivät välittyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkitystä. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksittäiseen oppilaaseen nähtiin merkittävänä ja vaikutus ryhmään vähäisenä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttila, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Snicker, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T06:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T06:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolij\u00e4sennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sek\u00e4 muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4mme, ilmeneek\u00f6 sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on.\nTutkimus toteutettiin kahdessa sis\u00e4suomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sek\u00e4 oppitunneilta ker\u00e4tyst\u00e4 havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sill\u00e4 tutkimuskohteena on opettajien luomat k\u00e4sitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t sukupuolittavan oppituntipuheen sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n erilaisia sukupuoleen liitett\u00e4vi\u00e4 oletuksia ja termej\u00e4. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen t\u00e4rke\u00e4ksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eiv\u00e4t v\u00e4littyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkityst\u00e4. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksitt\u00e4iseen oppilaaseen n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja vaikutus ryhm\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4isen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T06:25:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T06:25:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppituntipuhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Veliveikkoset ja voimahenkil\u00f6t : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksist\u00e4 opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073135", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolineutraalius", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81518
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e169e4c-d8e7-4e7e-939d-fc4a60ea5d88\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073135.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttila, Pauliina Snicker, Lotta Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa oppituntipuhe Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolineutraalius luokanopettajat sukupuoli stereotypiat tasa-arvo opettajat sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys käsitykset
title Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_full Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_fullStr Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_full_unstemmed Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_short Veliveikkoset ja voimahenkilöt
title_sort veliveikkoset ja voimahenkilöt opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_sub opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
title_txtP Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
topic oppituntipuhe Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuolineutraalius luokanopettajat sukupuoli stereotypiat tasa-arvo opettajat sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys käsitykset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education käsitykset luokanopettajat opettajat oppituntipuhe stereotypiat sukupuoli sukupuolineutraalius sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81518 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073135
work_keys_str_mv AT marttilapauliina veliveikkosetjavoimahenkilötopettajienkäsityksiäsukupuolittavanoppituntipuheenm