Veliveikkoset ja voimahenkilöt opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa

Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Marttila, Pauliina, Snicker, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81518
Description
Summary:Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilmeneekö sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on. Tutkimus toteutettiin kahdessa sisäsuomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteensä viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sekä oppitunneilta kerätystä havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sillä tutkimuskohteena on opettajien luomat käsitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista selviää, että jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat käsittivät sukupuolittavan oppituntipuheen sisältävän erilaisia sukupuoleen liitettäviä oletuksia ja termejä. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen tärkeäksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eivät välittyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkitystä. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksittäiseen oppilaaseen nähtiin merkittävänä ja vaikutus ryhmään vähäisenä.