Das Verb hat doch seinen Platz Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten

Vieraan kielen ja sen rakenteiden oppiminen aiheuttaa oppijoille monenlaisia haasteita, ja osa kielioppirakenteista on haastavampia oppia kuin toiset. Aiempien tutkimusten mukaan esim. sanajärjestys on yksi niistä saksan kielen rakenteista, joiden kanssa oppijoilla on usein vaikeuksia. Tässä saksan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paavilainen, Marika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81514
_version_ 1826225720261607424
author Paavilainen, Marika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paavilainen, Marika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paavilainen, Marika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paavilainen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Vieraan kielen ja sen rakenteiden oppiminen aiheuttaa oppijoille monenlaisia haasteita, ja osa kielioppirakenteista on haastavampia oppia kuin toiset. Aiempien tutkimusten mukaan esim. sanajärjestys on yksi niistä saksan kielen rakenteista, joiden kanssa oppijoilla on usein vaikeuksia. Tässä saksan kielen ja kulttuurin sivututkielmassa selvitetään, miten suomenkieliset oppijat hallitsevat pää- ja sivulauseen sanajärjestyksen kirjallisessa tuotoksessa. Tutkimusaineistona käytetään Turun yliopiston Formulaic sequences and metalinguistic knowledge in second and foreign language learning -projektissa kerättyä kirjallista materiaalia. Yliopiston saksan kielen kurssille osallistuneet suomenkieliset opiskelijat kirjoittivat ilman apuvälineitä tekstin saksan kielen ja kielitaidon merkityksestä. Tässä tutkimuksessa analysoidaan viiden kielitaustaltaan samalaisen opiskelijan teksti. Lauseet ryhmitellään pää- ja sivulauseisiin, ja analyysissä otetaan huomioon myös lauseen finiittiverbin tyyppi (pääverbi/modaaliverbi/apuverbi), jonka on aiemmin havaittu vaikuttavan sanajärjestyksen hallintaan. Materiaali analysoidaan tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla, jonka jälkeen sitä tarkastellaan laadullisesti. Tilastollinen analyysi osoitti, että opiskelijat hallitsivat sekä päälauseiden suoran että käänteisen sanajärjestyksen hyvin. Myös sivulauseen sanajärjestys oli hyvin hallinnassa. Lauseen finiittiverbin tyypillä ei ollut vaikutusta sanajärjestyksen hallintaan pää- eikä sivulauseissa. Sanajärjestysvirheiden laadullinen analyysi osoitti, että opiskelijat käyttivät päälauseen suoraa sanajärjestystä myös lauseissa, joissa sanajärjestyksen pitäisi olla käänteinen. Virheellisissä sivulauseissa opiskelijat puolestaan käyttivät päälauseen sanajärjestystä.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paavilainen, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T11:36:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T11:36:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraan kielen ja sen rakenteiden oppiminen aiheuttaa oppijoille monenlaisia haasteita, ja osa kielioppirakenteista on haastavampia oppia kuin toiset. Aiempien tutkimusten mukaan esim. sanaj\u00e4rjestys on yksi niist\u00e4 saksan kielen rakenteista, joiden kanssa oppijoilla on usein vaikeuksia. T\u00e4ss\u00e4 saksan kielen ja kulttuurin sivututkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, miten suomenkieliset oppijat hallitsevat p\u00e4\u00e4- ja sivulauseen sanaj\u00e4rjestyksen kirjallisessa tuotoksessa. \nTutkimusaineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Turun yliopiston Formulaic sequences and metalinguistic knowledge in second and foreign language learning -projektissa ker\u00e4tty\u00e4 kirjallista materiaalia. Yliopiston saksan kielen kurssille osallistuneet suomenkieliset opiskelijat kirjoittivat ilman apuv\u00e4lineit\u00e4 tekstin saksan kielen ja kielitaidon merkityksest\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan viiden kielitaustaltaan samalaisen opiskelijan teksti. Lauseet ryhmitell\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4- ja sivulauseisiin, ja analyysiss\u00e4 otetaan huomioon my\u00f6s lauseen finiittiverbin tyyppi (p\u00e4\u00e4verbi/modaaliverbi/apuverbi), jonka on aiemmin havaittu vaikuttavan sanaj\u00e4rjestyksen hallintaan. Materiaali analysoidaan tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla, jonka j\u00e4lkeen sit\u00e4 tarkastellaan laadullisesti. \nTilastollinen analyysi osoitti, ett\u00e4 opiskelijat hallitsivat sek\u00e4 p\u00e4\u00e4lauseiden suoran ett\u00e4 k\u00e4\u00e4nteisen sanaj\u00e4rjestyksen hyvin. My\u00f6s sivulauseen sanaj\u00e4rjestys oli hyvin hallinnassa. Lauseen finiittiverbin tyypill\u00e4 ei ollut vaikutusta sanaj\u00e4rjestyksen hallintaan p\u00e4\u00e4- eik\u00e4 sivulauseissa. Sanaj\u00e4rjestysvirheiden laadullinen analyysi osoitti, ett\u00e4 opiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t p\u00e4\u00e4lauseen suoraa sanaj\u00e4rjestyst\u00e4 my\u00f6s lauseissa, joissa sanaj\u00e4rjestyksen pit\u00e4isi olla k\u00e4\u00e4nteinen. Virheellisiss\u00e4 sivulauseissa opiskelijat puolestaan k\u00e4yttiv\u00e4t p\u00e4\u00e4lauseen sanaj\u00e4rjestyst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T11:36:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T11:36:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebens\u00e4tzen in Lernertexten", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063131", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaj\u00e4rjestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81514
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d8c525f-c212-42e8-9f4a-238548dd90e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063131.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paavilainen, Marika Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 sanajärjestys kielen oppiminen saksan kieli
title Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
title_full Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
title_fullStr Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
title_full_unstemmed Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
title_short Das Verb hat doch seinen Platz
title_sort das verb hat doch seinen platz die stellung des finiten verbs in haupt und nebensätzen in lernertexten
title_sub Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
title_txtP Das Verb hat doch seinen Platz : Die Stellung des finiten Verbs in Haupt- und Nebensätzen in Lernertexten
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 sanajärjestys kielen oppiminen saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen saksan kieli sanajärjestys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81514 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063131
work_keys_str_mv AT paavilainenmarika dasverbhatdochseinenplatzdiestellungdesfinitenverbsinhauptundnebensätzeninlern