Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"

Ammatillisen koulutuksen uudehkoa ohjaus- ja tukimuotoa, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, ei ole juurikaan tutkittu. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kyseisen ohjaus- ja tukimuodon opettajan työtä ja ammatillista identiteettiä. Tavoitteena oli selvittää miten opiskeluvalmiuksia tukevien opintoje...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Berg, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81509
_version_ 1828193049547636736
author Berg, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Berg, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Berg, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Berg, Anne
datasource_str_mv jyx
description Ammatillisen koulutuksen uudehkoa ohjaus- ja tukimuotoa, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, ei ole juurikaan tutkittu. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kyseisen ohjaus- ja tukimuodon opettajan työtä ja ammatillista identiteettiä. Tavoitteena oli selvittää miten opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajat kuvaavat työtään ja millaisena he kokevat ammatillisen identiteettinsä. Tutkimuksen taustafilosofia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen viitekehys rakentui sekä yhteiskunnallisen, ammatillinen koulutus että teoreettisen, ammatillinen identiteetti ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksältä opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajalta viidestä eri oppilaitoksesta. Tutkimuksessa selvisi, että opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työtä kuvattiin opiskelijalähtöiseksi, merkitykselliseksi, mielekkääksi ja vaihtelevaksi. Kehitettävää koettiin olevan opintojen rahoituksessa, puoleen vuoteen sidotussa tukiajassa, yhteissuunnittelun mahdollistavissa resursseissa ja toiminnan koordinoinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajien lyhyt työskentelyaika opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen parissa vaikutti siihen, miten he ammatillisen identiteettinsä kokevat. Sen koettiin olevan sidoksissa aiempaan elämän-, koulutus- ja työhistoriaan. Sen prosessi ja identiteettineuvottelu ovat yhä käynnissä. Tutkimus vahvistaa opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen ja opettajan tarvetta, antaa ideoita toiminnan kehittämiselle sekä lisää sen tunnettavuutta ammatillisen koulutuksen toimijoille.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fonsen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berg, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T11:06:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T11:06:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammatillisen koulutuksen uudehkoa ohjaus- ja tukimuotoa, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, ei ole juurikaan tutkittu. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin kyseisen ohjaus- ja tukimuodon opettajan ty\u00f6t\u00e4 ja ammatillista identiteetti\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajat kuvaavat ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja millaisena he kokevat ammatillisen identiteettins\u00e4.\n\nTutkimuksen taustafilosofia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Teoreettinen viitekehys rakentui sek\u00e4 yhteiskunnallisen, ammatillinen koulutus ett\u00e4 teoreettisen, ammatillinen identiteetti ymp\u00e4rille. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeks\u00e4lt\u00e4 opiskeluvalmiuksia tukevien \nopintojen opettajalta viidest\u00e4 eri oppilaitoksesta.\n \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan ty\u00f6t\u00e4 kuvattiin opiskelijal\u00e4ht\u00f6iseksi, merkitykselliseksi, mielekk\u00e4\u00e4ksi ja vaihtelevaksi. Kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 koettiin olevan opintojen rahoituksessa, puoleen vuoteen sidotussa tukiajassa, yhteissuunnittelun mahdollistavissa resursseissa ja toiminnan koordinoinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajien lyhyt ty\u00f6skentelyaika opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen parissa vaikutti siihen, miten he ammatillisen identiteettins\u00e4 kokevat. Sen koettiin olevan sidoksissa aiempaan el\u00e4m\u00e4n-, koulutus- ja ty\u00f6historiaan. Sen prosessi ja identiteettineuvottelu ovat yh\u00e4 k\u00e4ynniss\u00e4. \nTutkimus vahvistaa opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen ja opettajan tarvetta, antaa ideoita toiminnan kehitt\u00e4miselle sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 sen tunnettavuutta ammatillisen koulutuksen toimijoille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T11:06:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T11:06:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan ty\u00f6 ja ammatillinen identiteetti : \"Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063126", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81509
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5e1bc196-c4c2-4277-9778-740cc47f4a7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063126.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berg, Anne Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta" opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot ammatillinen identiteetti Kasvatustiede Education 102 ammatti-identiteetti opettajat ammatillinen koulutus toisen asteen koulutus opiskelijat opetus
title Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
title_full Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
title_fullStr Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta" Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
title_full_unstemmed Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta" Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
title_short Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti
title_sort opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti kokemuksia opva opettajan arjesta
title_sub "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
title_txtP Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen opettajan työ ja ammatillinen identiteetti : "Kokemuksia OPVA-opettajan arjesta"
topic opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot ammatillinen identiteetti Kasvatustiede Education 102 ammatti-identiteetti opettajat ammatillinen koulutus toisen asteen koulutus opiskelijat opetus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede ammatillinen identiteetti ammatillinen koulutus ammatti-identiteetti opettajat opetus opiskelijat opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot toisen asteen koulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81509 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063126
work_keys_str_mv AT berganne opiskeluvalmiuksiatukevienopintojenopettajantyöjaammatillinenidentiteettikokemuksiaopva