Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä rajoittavan työssä oppimista. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vilpas, Juha
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81508
_version_ 1826225706566156288
author Vilpas, Juha
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vilpas, Juha Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vilpas, Juha Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vilpas, Juha
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä rajoittavan työssä oppimista. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla osana Jyväskylän yliopiston JoKo-hanketta. Tutkimuksen harkittu näyte koostui kuudesta lääkäristä sekä neljästä sairaanhoitajasta. Molemmista ammattiryhmistä tutkimukseen osallistui sekä työntekijöitä että esihenkilöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä temaattisella analyysillä. Tutkimuksessa havaittiin, että oppimista edistävässä johtamisessa on tärkeää mahdollistaa oppimista tukevia tilanteita. Oppimista edistävänä tekijänä koettiin se, jos esihenkilö työtä organisoidessaan hyödyntää työntekijöiden vahvuuksia sekä kiinnostuksen kohteita. Myös työntekijöiden kannustaminen koulutuksiin koettiin edistävän työssä oppimista. Lisäksi esihenkilön ohjaava toiminta yhdessä työskentelyn ja reflektoinnin kautta koettiin työssä oppimista tukevana tekijänä. Oppimista rajoittavaa johtamista koettiin esihenkilöiden ollessa välinpitämättömiä tai vaikeasti tavoitettavia, sekä silloin kun tieto ei kulje esihenkilöiden kautta riittävän nopeasti. Tämän tutkimuksen perusteella esihenkilöiden rooli oppimisen johtajana on tärkeä ja työssä oppimista edistävä johtaminen helpottaa myös muun työskentelyn sujuvuutta. Uusien asioiden oppimisen tehostaminen oppimistilanteita luomalla tuo sekä organisaatioon että yksilölle uutta osaamista.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilpas, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T10:57:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T10:57:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkil\u00f6iden johtamisen vaikutusta l\u00e4\u00e4k\u00e4reiden ja sairaanhoitajien ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisen johtamisen koetaan edist\u00e4v\u00e4n sek\u00e4 rajoittavan ty\u00f6ss\u00e4 oppimista.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston JoKo-hanketta. Tutkimuksen harkittu n\u00e4yte koostui kuudesta l\u00e4\u00e4k\u00e4rist\u00e4 sek\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 sairaanhoitajasta. Molemmista ammattiryhmist\u00e4 tutkimukseen osallistui sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 ett\u00e4 esihenkil\u00f6it\u00e4. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 temaattisella analyysill\u00e4.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 oppimista edist\u00e4v\u00e4ss\u00e4 johtamisessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 mahdollistaa oppimista tukevia tilanteita. Oppimista edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 koettiin se, jos esihenkil\u00f6 ty\u00f6t\u00e4 organisoidessaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden vahvuuksia sek\u00e4 kiinnostuksen kohteita. My\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6iden kannustaminen koulutuksiin koettiin edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. Lis\u00e4ksi esihenkil\u00f6n ohjaava toiminta yhdess\u00e4 ty\u00f6skentelyn ja reflektoinnin kautta koettiin ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tukevana tekij\u00e4n\u00e4. Oppimista rajoittavaa johtamista koettiin esihenkil\u00f6iden ollessa v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 tai vaikeasti tavoitettavia, sek\u00e4 silloin kun tieto ei kulje esihenkil\u00f6iden kautta riitt\u00e4v\u00e4n nopeasti.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella esihenkil\u00f6iden rooli oppimisen johtajana on t\u00e4rke\u00e4 ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimista edist\u00e4v\u00e4 johtaminen helpottaa my\u00f6s muun ty\u00f6skentelyn sujuvuutta. Uusien asioiden oppimisen tehostaminen oppimistilanteita luomalla tuo sek\u00e4 organisaatioon ett\u00e4 yksil\u00f6lle uutta osaamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T10:57:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T10:57:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esihenkil\u00f6iden johtamisen yhteys ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen sairaalaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063125", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaamisen kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81508
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d09383aa-02fb-47b7-85ef-18aa6d0e138f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063125.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilpas, Juha Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä työssä oppiminen oppimisen johtaminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 sairaalat osaamisen kehittäminen oppiminen esihenkilöt johtaminen osaaminen työssäoppiminen oppimisympäristö johtajuus
title Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_full Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_fullStr Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_full_unstemmed Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_short Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_sort esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
title_txtP Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
topic työssä oppiminen oppimisen johtaminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 sairaalat osaamisen kehittäminen oppiminen esihenkilöt johtaminen osaaminen työssäoppiminen oppimisympäristö johtajuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus esihenkilöt johtajuus johtaminen oppiminen oppimisen johtaminen oppimisympäristö osaaminen osaamisen kehittäminen sairaalat työssä oppiminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81508 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063125
work_keys_str_mv AT vilpasjuha esihenkilöidenjohtamisenyhteystyössäoppimiseensairaalaympäristössä