Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä

Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella yhteistyöllä on työuupumukseen ja työn imuun. Tutkimme myös, vaikuttaako raja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Frauenknecht, Alice, Lappeteläinen, Tatu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81506
_version_ 1826225713479417856
author Frauenknecht, Alice Lappeteläinen, Tatu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Frauenknecht, Alice Lappeteläinen, Tatu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Frauenknecht, Alice Lappeteläinen, Tatu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Frauenknecht, Alice
datasource_str_mv jyx
description Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella yhteistyöllä on työuupumukseen ja työn imuun. Tutkimme myös, vaikuttaako rajallinen aika moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden kokemukseen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta, joka aloitettiin syksyllä 2019 ja toteutettiin Keski-Suomen kouluissa verkkokyselynä. Kyselyyn osallistui yhteensä 437 koulussa työskentelevää henkilöä 48:sta eri koulusta. Muuttujien yhteyttä työuupumukseen ja työn imuun tutkiessamme käytimme hierarkkista regressioanalyysia. Moniammatillisen yhteistyön kuormittavuutta tutkimme interaktiotermillä, jonka lisäsimme regressioanalyyseihin. Tutkimuksemme tulosten mukaan kunnioittava vuorovaikutus ja moniammatillinen yhteistyö olivat kielteisesti yhteydessä työuupumukseen: mitä enemmän koettiin kunnioittavaa vuorovaikutusta ja moniammatillista yhteistyötä, sitä vähemmän koettiin työuupumusta. Kunnioittava vuorovaikutus oli myönteisesti yhteydessä työn imuun, mutta moniammatillisen yhteistyön ja työn imun välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Ajan vähyys ei tulostemme mukaan lisännyt eikä vähentänyt moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden tunnetta. Tutkimuksemme perusteella kunnioittavaa vuorovaikutusta voidaan pitää tärkeänä työn voimavarana. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen myös moniammatillinen yhteistyö näyttäytyi tulostemme perusteella työn voimavarana.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Frauenknecht, Alice", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappetel\u00e4inen, Tatu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T10:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T10:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettaja tasapainoilee p\u00e4ivitt\u00e4in erilaisten ty\u00f6n vaatimusten ja ty\u00f6n voimavarojen v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millainen\nyhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella yhteisty\u00f6ll\u00e4 on\nty\u00f6uupumukseen ja ty\u00f6n imuun. Tutkimme my\u00f6s, vaikuttaako rajallinen aika\nmoniammatillisen yhteisty\u00f6n kuormittavuuden kokemukseen.\nTutkimus on toteutettu yhteisty\u00f6ss\u00e4 Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia kouluyhteis\u00f6\u00f6n -tutkimushanketta, joka aloitettiin syksyll\u00e4 2019 ja toteutettiin Keski-Suomen kouluissa verkkokyselyn\u00e4. Kyselyyn osallistui yhteens\u00e4 437 koulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4 48:sta eri koulusta. Muuttujien yhteytt\u00e4 ty\u00f6uupumukseen ja\nty\u00f6n imuun tutkiessamme k\u00e4ytimme hierarkkista regressioanalyysia. Moniammatillisen yhteisty\u00f6n kuormittavuutta tutkimme interaktiotermill\u00e4, jonka lis\u00e4simme regressioanalyyseihin.\nTutkimuksemme tulosten mukaan kunnioittava vuorovaikutus ja moniammatillinen yhteisty\u00f6 olivat kielteisesti yhteydess\u00e4 ty\u00f6uupumukseen: mit\u00e4 enemm\u00e4n koettiin kunnioittavaa vuorovaikutusta ja moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4,\nsit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n koettiin ty\u00f6uupumusta. Kunnioittava vuorovaikutus oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 ty\u00f6n imuun, mutta moniammatillisen yhteisty\u00f6n ja ty\u00f6n imun\nv\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Ajan v\u00e4hyys ei tulostemme mukaan lis\u00e4nnyt eik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4nyt moniammatillisen yhteisty\u00f6n kuormittavuuden\ntunnetta. Tutkimuksemme perusteella kunnioittavaa vuorovaikutusta voidaan\npit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6n voimavarana. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen my\u00f6s moniammatillinen yhteisty\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyi tulostemme perusteella ty\u00f6n voimavarana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T10:36:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T10:36:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kunnioittava vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n vaatimukset\u2013 ty\u00f6n voimavarat malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n yhteys ty\u00f6uupumukseen ja ty\u00f6n imuun kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063123", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81506
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee2c99c0-3196-40cb-9a48-ad01667c35dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063123.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Frauenknecht, Alice Lappeteläinen, Tatu Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä työuupumus moniammatillinen yhteistyö kunnioittava vuorovaikutus työn vaatimukset– työn voimavarat malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uupumus työhyvinvointi moniammatillisuus yhteistyö työn imu vuorovaikutus henkinen hyvinvointi
title Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_full Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_fullStr Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_full_unstemmed Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_short Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_sort kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
title_txtP Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
topic työuupumus moniammatillinen yhteistyö kunnioittava vuorovaikutus työn vaatimukset– työn voimavarat malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uupumus työhyvinvointi moniammatillisuus yhteistyö työn imu vuorovaikutus henkinen hyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education henkinen hyvinvointi kunnioittava vuorovaikutus moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus työhyvinvointi työn imu työn vaatimukset– työn voimavarat malli työuupumus uupumus vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81506 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063123
work_keys_str_mv AT frauenknechtalice kunnioittavanvuorovaikutuksenjamoniammatillisenyhteistyönyhteystyöuupumukseenj