Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation

Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat olla epävarmoja ääntämisen opettamisen suhteen. Englannin asema lingua francana o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruotsalainen, Janne
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81492
Kuvaus
Yhteenveto:Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat olla epävarmoja ääntämisen opettamisen suhteen. Englannin asema lingua francana on tuonut myös uusia haasteita englannin opettajille ääntämisen suhteen. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta ja selvittää onko kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opettajaopiskelijoiden näkemyksillä eroavaisuuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla englannin kolmannen ja viidennen vuoden englannin aineenopettajaopiskelijoita. Kiinnostuksen kohteina tutkimuksessa olivat erityisesti opiskelijoiden ajatukset englannin ääntämisen opettamisesta ja oppimisesta sekä heidän henkilökohtaiset kokemuksensa. Tutkimus osoitti, että englannin opettajaopiskelijat pitävät ääntämistä tärkeänä asiana. Kolmannen vuoden ja viidennen vuoden opiskelijat olivat varsin yksimielisiä. Ymmärrettävyys oli molempien ryhmien mielestä tärkeä tavoite ääntämisen opettamisessa ja motivaatio ja mallit ovat tärkeitä asioita, jotka mahdollistavat ääntämisen oppimisen. Muutamia eroja kuitenkin löytyi. Kolmannen vuoden opiskelijat olivat tyytyväisempiä omaan ääntämiseensä kuin viidennen vuoden opiskelijat. Viidennen vuoden opiskelijat kertoivat painottavansa ääntämisen opettamista omassa opetuksessaan, kun taas kolmannen vuoden opiskelijat eivät maininneet painottavansa ääntämisen opettamista ollenkaan. Vaikka molemmat ryhmät raportoivat tuntevansa epävarmuutta ääntämisen opettamisen suhteen, viidennen vuoden opiskelijat kertoivat tuntevansa kuitenkin jonkin verran itsevarmuutta.