Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus

Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin matemaattinen ympäristö sekä lapsen tapa reagoida ympäristönsä kanssa eli la...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katisko, Mesi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81488
_version_ 1826225775354839040
author Katisko, Mesi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katisko, Mesi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katisko, Mesi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katisko, Mesi
datasource_str_mv jyx
description Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin matemaattinen ympäristö sekä lapsen tapa reagoida ympäristönsä kanssa eli lapsen temperamentti. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon lapsen varhaiset (2–3 v) ja viskarivuonna (5–6 v) mitatut matematiikan taidot, kodin matemaattinen ympäristö sekä lapsen temperamentti ennustavat ensimmäisen luokan aritmeettista laskutaitoa ja numeroiden välisiä suhdetaitoja. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen temperamentilla muuntava vaikutus kodin matemaattisen ympäristön ja ensimmäisen luokan matematiikan taitojen väliseen yhteyteen. Tutkimus on osa Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) pitkittäistutkimusta, jossa tarkastellaan koti- ja kouluympäristöjen vaikutusta lapsen akateemisiin taitoihin. VUOKKO pitkittäistutkimuksen ensimmäiseen vaiheeseen osallistui 230 päiväkoti-ikäistä lasta eri puolilta Jyväskylää. Tutkimus hyödyntää kahdesti lasten päiväkotivuonna (2–3 v) ja viskarivuonna (5–6 v) sekä ensimmäisen koululuokan keväällä kerättyä aineistoa lasten matematiikan taidoista. Tähän tutkimukseen valituilla lapsilla (N = 150) oli vähintään yksi alle kouluiässä (2–3 v tai 5–6 v) mitattu tieto matematiikan taidoista, sekä ainakin yksi ensimmäisen luokan matematiikan taitojen tulos. Kato oli satunnaista, joten otos edusti alkuperäistä seurantaotosta hyvin. Vanhemmat (N = 89) täyttivät kodin matemaattista ympäristöä ja lapsen temperamenttia koskevan kyselyn lapsen viskarivuonna (5–6 v). Analyysimenetelmänä käytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Malliin lisättiin askeleittain varhaiset (2–3 v) matematiikan taidot, viskarivuoden (5–6 v) matematiikan taidot, temperamenttipiirteet ja kodin matemaattinen ympäristö sekä kodin matemaattisen ympäristön ja temperamentin yhdysvaikutus. Tulokset osoittivat varhaisten (2–3 v) taitojen ja viskarivuoden taitojen välillä olevan kohtalaisen vahva yhteys. Regressiomallit osoittivat viskarivuoden taitojen selittävän noin 20 % ensimmäisen luokan matematiikan taidoista. Temperamenttipiirteistä häiriintyvyyden ja sosiaalisuuden osalta löydettiin yhteyksiä viskarivuoden ja ensimmäisen luokan matematiikan taitoihin. Varhaiset (2–3 v) matematiikan taidot, lapsen temperamentti ja kodin matemaattinen ympäristö eivät ennustaneet ensimmäisen luokan matematiikan taitoja silloin, kun viskarivuoden taitojen vaikutus oli mallissa mukana. Alustavia viitteitä saatiin estyneisyyden muuntavasta vaikutuksesta kodin matemaattisen ympäristön ja ensimmäisen luokan matematiikan taitojen väliseen yhteyteen. Tutkimus osoitti, että varhaisten matematiikan taitojen yhteys ensimmäisen luokan matematiikan taitoihin on olemassa jo viskarivuonna aiemmin todetun esikouluvuoden lisäksi. Tutkimus selkeyttää kodin matemaattisen ympäristön ja temperamentin roolia ensimmäisen luokan matematiikan taitoihin, ottamalla huomioon lapsen aiemman matematiikan taitotason, sekä tuo alustavaa näyttöä temperamentin ja kotiympäristön aiemmin tutkimattoman yhdysvaikutuksen osalta. Tuloksia voidaan soveltaa erityisesti varhaiskasvatuksen oppimistavoitteiden suunnittelussa sekä kodin oppimisympäristön ja lapsen temperamentin roolin tunnistamisessa varhaisten matematiikan taitojen vahvistamisessa. Even before entering school, children learn important mathematical abilities that lay the foundation for further mathematical development. The development of mathematical skills is influenced by home math environment (HME) as well as child’s temperament. In this master’s thesis, first-grade mathematical skills were predicted with earlier math abilities, HME, and temperament. Whether child’s temperament moderated the associations between HME, and first-grade mathematical skills was also explored. This study is a part of a longitudinal research project called Interaction, Development & Learning (VUOKKO) -study. In the first phase of the VUOKKO study, 230 kindergarteners were recruited from around the city of Jyväskylä. The sample of the current study comprised children (N = 150) who had at least one earlier measurement of mathematical skills (at the age of 2–3 or 5–6) and at least one first-grade measurement of mathematical skills. Missing data was completely random; therefore, the sample represented the original VUOKKO sample well. Children’s mathematical skills were evaluated twice in kindergarten (2–3 years), twice in the year before preschool (5–6 years), and once in the first grade Spring. Additionally, children’s parents (N = 89) filled out a questionnaire about HME and child temperament when children were 5–6 years old. Hierarchical linear regression was conducted for the analyses. Variables were entered into the model in the following order: Step 1, 2–3 years mathematical skills; Step 2, 5–6 years mathematical skills; Step 3, temperament traits and HME; Step 4, the interaction effect between temperament trait and HME. The results showed a moderately strong association between the mathematical skills at the age of 2–3 and 5–6. Mathematical skills at the age of 5–6 explained 20 % of the variation in first-grade skills. Associations between distractibility and sociability and mathematical skills at the age of 5–6 and first grade were also found. Mathematical skills at the age of 2–3, temperament traits, and HME didn’t predict first-grade mathematical skills when mathematical skills at the age of 5–6 were in the model. Preliminary indications that temperamental inhibition moderated the associations between HME, and first-grade mathematical skills were found. This study indicates that the connection between early math skills and first-grade skills is found already in the year before preschool. These results also clarify the influence of HME and temperament on first-grade math skills when considering earlier math skills. Initial results offer new information about the unstudied interaction between temperament traits and HME. Results can be applied in planning for early childhood education. These findings also have implications for parents to identify HMEs and their child’s temperament’s role in supporting the development of early mathematical skills.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eklund, Kenneth", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katisko, Mesi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T08:51:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T08:51:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sek\u00e4 taitoja, jotka ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa my\u00f6hemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin matemaattinen ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 lapsen tapa reagoida ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 kanssa eli lapsen temperamentti. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon lapsen varhaiset (2\u20133 v) ja viskarivuonna (5\u20136 v) mitatut matematiikan taidot, kodin matemaattinen ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 lapsen temperamentti ennustavat ensimm\u00e4isen luokan aritmeettista laskutaitoa ja numeroiden v\u00e4lisi\u00e4 suhdetaitoja. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, oliko lapsen temperamentilla muuntava vaikutus kodin matemaattisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitojen v\u00e4liseen yhteyteen. Tutkimus on osa Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) pitkitt\u00e4istutkimusta, jossa tarkastellaan koti- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6jen vaikutusta lapsen akateemisiin taitoihin.\n\nVUOKKO pitkitt\u00e4istutkimuksen ensimm\u00e4iseen vaiheeseen osallistui 230 p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4ist\u00e4 lasta eri puolilta Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4. Tutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kahdesti lasten p\u00e4iv\u00e4kotivuonna (2\u20133 v) ja viskarivuonna (5\u20136 v) sek\u00e4 ensimm\u00e4isen koululuokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa lasten matematiikan taidoista. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valituilla lapsilla (N = 150) oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi alle koului\u00e4ss\u00e4 (2\u20133 v tai 5\u20136 v) mitattu tieto matematiikan taidoista, sek\u00e4 ainakin yksi ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitojen tulos. Kato oli satunnaista, joten otos edusti alkuper\u00e4ist\u00e4 seurantaotosta hyvin. Vanhemmat (N = 89) t\u00e4yttiv\u00e4t kodin matemaattista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja lapsen temperamenttia koskevan kyselyn lapsen viskarivuonna (5\u20136 v).\n\nAnalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Malliin lis\u00e4ttiin askeleittain varhaiset (2\u20133 v) matematiikan taidot, viskarivuoden (5\u20136 v) matematiikan taidot, temperamenttipiirteet ja kodin matemaattinen ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 kodin matemaattisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja temperamentin yhdysvaikutus. Tulokset osoittivat varhaisten (2\u20133 v) taitojen ja viskarivuoden taitojen v\u00e4lill\u00e4 olevan kohtalaisen vahva yhteys. Regressiomallit osoittivat viskarivuoden taitojen selitt\u00e4v\u00e4n noin 20 % ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taidoista. Temperamenttipiirteist\u00e4 h\u00e4iriintyvyyden ja sosiaalisuuden osalta l\u00f6ydettiin yhteyksi\u00e4 viskarivuoden ja ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitoihin. Varhaiset (2\u20133 v) matematiikan taidot, lapsen temperamentti ja kodin matemaattinen ymp\u00e4rist\u00f6 eiv\u00e4t ennustaneet ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitoja silloin, kun viskarivuoden taitojen vaikutus oli mallissa mukana. Alustavia viitteit\u00e4 saatiin estyneisyyden muuntavasta vaikutuksesta kodin matemaattisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitojen v\u00e4liseen yhteyteen.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 varhaisten matematiikan taitojen yhteys ensimm\u00e4isen luokan\nmatematiikan taitoihin on olemassa jo viskarivuonna aiemmin todetun esikouluvuoden lis\u00e4ksi. Tutkimus selkeytt\u00e4\u00e4 kodin matemaattisen ymp\u00e4rist\u00f6n ja temperamentin roolia ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitoihin, ottamalla huomioon lapsen aiemman matematiikan taitotason, sek\u00e4 tuo alustavaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4\ntemperamentin ja kotiymp\u00e4rist\u00f6n aiemmin tutkimattoman yhdysvaikutuksen osalta. Tuloksia voidaan soveltaa erityisesti varhaiskasvatuksen oppimistavoitteiden suunnittelussa sek\u00e4 kodin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ja lapsen temperamentin roolin tunnistamisessa varhaisten matematiikan taitojen vahvistamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Even before entering school, children learn important mathematical abilities that lay the foundation for further mathematical development. The development of mathematical skills is influenced by home math environment (HME) as well as child\u2019s temperament. In this master\u2019s thesis, first-grade mathematical skills were predicted with earlier math abilities, HME, and temperament. Whether child\u2019s temperament moderated the associations between HME, and first-grade mathematical skills was also explored. This study is a part of a longitudinal research project called Interaction, Development & Learning (VUOKKO) -study.\n\nIn the first phase of the VUOKKO study, 230 kindergarteners were recruited from around the city of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The sample of the current study comprised children (N = 150) who had at least one earlier measurement of mathematical skills (at the age of 2\u20133 or 5\u20136) and at least one first-grade measurement of mathematical skills. Missing data was completely random; therefore, the sample represented the original VUOKKO sample well. Children\u2019s mathematical skills were evaluated twice in kindergarten (2\u20133 years), twice in the year before preschool (5\u20136 years), and once in the first grade Spring. Additionally, children\u2019s parents (N = 89) filled out a questionnaire about HME and child temperament when children were 5\u20136 years old.\n\nHierarchical linear regression was conducted for the analyses. Variables were entered into the model in the following order: Step 1, 2\u20133 years mathematical skills; Step 2, 5\u20136 years mathematical skills; Step 3, temperament traits and HME; Step 4, the interaction effect between temperament trait and HME. The results showed a moderately strong association between the mathematical skills at the age of 2\u20133 and 5\u20136. Mathematical skills at the age of 5\u20136 explained 20 % of the variation in first-grade skills. Associations between distractibility and sociability and mathematical skills at the age of 5\u20136 and first grade were also found. Mathematical skills at the age of 2\u20133, temperament traits, and HME didn\u2019t predict first-grade mathematical\nskills when mathematical skills at the age of 5\u20136 were in the model. Preliminary indications that temperamental inhibition moderated the associations between HME, and first-grade mathematical skills were found.\n\nThis study indicates that the connection between early math skills and first-grade skills is found already in the year before preschool. These results also clarify the influence of HME and temperament on first-grade math skills when considering earlier math skills. Initial results offer new information about the unstudied interaction between temperament traits and HME. Results can be applied in planning for early childhood education. These findings also have implications for parents to identify HMEs and their child\u2019s temperament\u2019s role in supporting the development of early mathematical skills.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T08:51:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T08:51:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matematiikan taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin matemaattinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4isen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sek\u00e4 kodin matemaattisen ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063105", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f23ecfbf-0689-43a1-8b4f-80728c1a6257\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063105.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katisko, Mesi Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus varhaiset matematiikan taidot kodin matemaattinen ympäristö Psykologia Psychology 202 pitkittäistutkimus temperamentti matematiikka matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät)
title Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_full Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_fullStr Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_full_unstemmed Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_short Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen
title_sort ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_sub lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
title_txtP Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
topic varhaiset matematiikan taidot kodin matemaattinen ympäristö Psykologia Psychology 202 pitkittäistutkimus temperamentti matematiikka matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät)
topic_facet 202 Psychology Psykologia kodin matemaattinen ympäristö lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka pitkittäistutkimus temperamentti varhaiset matematiikan taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063105
work_keys_str_mv AT katiskomesi ensimmäisenluokanmatematiikantaitojenennustaminenlapsenvarhaistenmatematiikantaitoje