“Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen tekijöistä tukevat ja heikentävät urheilijan koettua itseluottamusta. Lisäksi tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kemppainen, Linda, Myllyniemi, Jutta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81482
_version_ 1828193049510936576
author Kemppainen, Linda Myllyniemi, Jutta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kemppainen, Linda Myllyniemi, Jutta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kemppainen, Linda Myllyniemi, Jutta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kemppainen, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen tekijöistä tukevat ja heikentävät urheilijan koettua itseluottamusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä urheilijat ajattelevat valmentajan valmennuskäyttäytymisen taustalla olevan. Urheilijoiden näkökulmasta aihetta on tutkittu vain rajallinen määrä, jonka vuoksi näkökulma valittiin. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto koostui kuudesta 15–18-vuotiaan tavoitteellisen urheilijan haastattelusta, jotka kestivät keskimäärin 42 minuuttia (27–52 min.). Litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 51 sivua fonttikoolla 12 ja rivivälillä 1. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin pyrkien lisäämään ymmärrystä urheilijoiden kokemuksista, jonka vuoksi tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimus osoitti, että valmentajien valmennuskäyttäytyminen on yhteydessä urheilijoiden itseluottamukseen. Itseluottamusta vahvistavia tekijöitä olivat positiivinen ja rakentava palaute, vahvistaminen, kannustaminen, toimiva urheilija-valmentaja suhde, valmentajan luottamus urheilijaa kohtaan sekä positiivisen ilmapiirin luominen. Itseluottamusta heikentäviä tekijöitä olivat negatiivinen vuorovaikutus, kommunikoinnin ja luottamuksen puute, epätasa-arvoinen kohtelu sekä ongelmat palautteen annossa ja tunteiden säätelyssä. Urheilijoiden mukaan valmentajan valmennuskäyttäytymiseen vaikuttavat valmentajan omat ominaisuudet ja kokemus, urheilijan ja valmentajan välisen ihmissuhteen laatu sekä urheilijaan liittyvät tekijät, kuten ominaisuudet ja urheilullinen suoriutuminen. Lisäksi nähtiin, että valmentajan valmennuskäyttäytyminen on tilannesidonnaista ja siihen vaikuttaa valmentajan tunteet sekä odotukset joukkuetta tai urheilijaa kohtaan. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että valmentajan valmennuskäyttäytyminen on yhteydessä urheilijoiden koettuun itseluottamukseen ja urheilijat itse tiedostavat tämän hyvin. Vaikka yleisesti itseluottamusta tukevat tekijät ovat tiedossa, tutkimus osoitti, että urheilijoiden kokemukset ovat hyvin yksilöllisiä ja urheilijat tarvitsevat valmentajalta itseluottamuksen tukemiseksi erilaisia valmennuksellisia toimia. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan korostaa luottamuksen, kommunikaation ja tasa-arvon merkitystä urheilijan koetun itseluottamuksen kannalta. The aim of this study was to find out what kinds of experiences athletes, who are between the ages of 15 to 18, and who play team sports in different ball sports have of how their coaches’ coaching behavior has affected the state of their perceived self-confidence. The study examines factors about the coaches’ behavior that the athletes feels have influenced their confidence in either a supportive or negative way. The study also examines what kind of factors the athletes consider to affect the coaching behavior of their coaches This subject was selected, because there is a limited amount of studies from athletes’ point of view. Research method is qualitative and the material for the study was collected with semi-structured interviews. The study material included six interviews from goal-directed athletes between the ages of 15 to 18 and the average duration was 42 minutes (27–52 min). The transcribed material accrued 51 pages in font size 12 and in line spacing 1. The material was analyzed by qualitative content analysis, and the aim was to understand athletes' experiences which makes the basis philosophy of science to be hermeneutic phenomenological. The study showed that coaches’ coaching behavior has an effect on athletes’ self-confidence. Clearly confirming self-confidence factors included positive and constructive feedback from the coach as well as strengthening, encouragement, a working relationship between the coach and the athlete, the coaches trust in the athlete, and the atmosphere created by the coach. Factors that weakened self-confidence were the coaches poor feedback and emotional regulation, negative interaction, lack of communication, feeling that the coach did not trust you, and unequal treatment in the team. The reasons for the coaches coaching behavior were perceived to be the coaches own characteristics and experience, the characteristics of the athletes, the interpersonal relationship between the athlete and the coach, as well as the situation and the coaches feelings. In addition, it is seen that the coaching behavior of the coach is situationspecific and it is affected by the feelings of the coach as well as what expectations the coach has towards the team or the athlete. Based on this research, it can be concluded that the coaches’ coaching behavior affects the selfconfidence of the athletes and the athletes themselves are well aware of this. Research has shown that athletes' experiences are individual and they need different things from a coach to support their self-confidence, although the factors that support their self-confidence are generally known. Research has also shown that communication is an important factor in reducing many of the factors that undermine self-confidence, thereby reducing an athletes uncertainty.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyniemi, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T07:30:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T07:30:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteytt\u00e4 nuoren\nurheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4,\nmitk\u00e4 valmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen tekij\u00f6ist\u00e4 tukevat ja heikent\u00e4v\u00e4t urheilijan\nkoettua itseluottamusta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 urheilijat ajattelevat\nvalmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla olevan. Urheilijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta aihetta on\ntutkittu vain rajallinen m\u00e4\u00e4r\u00e4, jonka vuoksi n\u00e4k\u00f6kulma valittiin.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimi kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto koostui\nkuudesta 15\u201318-vuotiaan tavoitteellisen urheilijan haastattelusta, jotka kestiv\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin 42\nminuuttia (27\u201352 min.). Litteroitua aineistoa kertyi yhteens\u00e4 51 sivua fonttikoolla 12 ja\nriviv\u00e4lill\u00e4 1. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin pyrkien lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n\nymm\u00e4rryst\u00e4 urheilijoiden kokemuksista, jonka vuoksi tutkimuksen tieteenfilosofinen\nl\u00e4ht\u00f6kohta on fenomenologis-hermeneuttinen.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 valmentajien valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen on yhteydess\u00e4 urheilijoiden\nitseluottamukseen. Itseluottamusta vahvistavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat positiivinen ja rakentava palaute,\nvahvistaminen, kannustaminen, toimiva urheilija-valmentaja suhde, valmentajan luottamus\nurheilijaa kohtaan sek\u00e4 positiivisen ilmapiirin luominen. Itseluottamusta heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4\nolivat negatiivinen vuorovaikutus, kommunikoinnin ja luottamuksen puute, ep\u00e4tasa-arvoinen\nkohtelu sek\u00e4 ongelmat palautteen annossa ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4. Urheilijoiden mukaan\nvalmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavat valmentajan omat ominaisuudet ja\nkokemus, urheilijan ja valmentajan v\u00e4lisen ihmissuhteen laatu sek\u00e4 urheilijaan liittyv\u00e4t tekij\u00e4t,\nkuten ominaisuudet ja urheilullinen suoriutuminen. Lis\u00e4ksi n\u00e4htiin, ett\u00e4 valmentajan\nvalmennusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen on tilannesidonnaista ja siihen vaikuttaa valmentajan tunteet sek\u00e4\nodotukset joukkuetta tai urheilijaa kohtaan.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 valmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen on\nyhteydess\u00e4 urheilijoiden koettuun itseluottamukseen ja urheilijat itse tiedostavat t\u00e4m\u00e4n hyvin.\nVaikka yleisesti itseluottamusta tukevat tekij\u00e4t ovat tiedossa, tutkimus osoitti, ett\u00e4 urheilijoiden\nkokemukset ovat hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4 ja urheilijat tarvitsevat valmentajalta itseluottamuksen\ntukemiseksi erilaisia valmennuksellisia toimia. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan korostaa\nluottamuksen, kommunikaation ja tasa-arvon merkityst\u00e4 urheilijan koetun itseluottamuksen\nkannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out what kinds of experiences athletes, who are between the\nages of 15 to 18, and who play team sports in different ball sports have of how their coaches\u2019\ncoaching behavior has affected the state of their perceived self-confidence. The study examines\nfactors about the coaches\u2019 behavior that the athletes feels have influenced their confidence in\neither a supportive or negative way. The study also examines what kind of factors the athletes\nconsider to affect the coaching behavior of their coaches This subject was selected, because\nthere is a limited amount of studies from athletes\u2019 point of view.\nResearch method is qualitative and the material for the study was collected with semi-structured\ninterviews. The study material included six interviews from goal-directed athletes between the\nages of 15 to 18 and the average duration was 42 minutes (27\u201352 min). The transcribed material\naccrued 51 pages in font size 12 and in line spacing 1. The material was analyzed by qualitative\ncontent analysis, and the aim was to understand athletes' experiences which makes the basis\nphilosophy of science to be hermeneutic phenomenological.\nThe study showed that coaches\u2019 coaching behavior has an effect on athletes\u2019 self-confidence.\nClearly confirming self-confidence factors included positive and constructive feedback from\nthe coach as well as strengthening, encouragement, a working relationship between the coach\nand the athlete, the coaches trust in the athlete, and the atmosphere created by the coach. Factors\nthat weakened self-confidence were the coaches poor feedback and emotional regulation,\nnegative interaction, lack of communication, feeling that the coach did not trust you, and\nunequal treatment in the team. The reasons for the coaches coaching behavior were perceived\nto be the coaches own characteristics and experience, the characteristics of the athletes, the\ninterpersonal relationship between the athlete and the coach, as well as the situation and the\ncoaches feelings. In addition, it is seen that the coaching behavior of the coach is situationspecific and it is affected by the feelings of the coach as well as what expectations the coach\nhas towards the team or the athlete.\nBased on this research, it can be concluded that the coaches\u2019 coaching behavior affects the selfconfidence of the athletes and the athletes themselves are well aware of this. Research has\nshown that athletes' experiences are individual and they need different things from a coach to\nsupport their self-confidence, although the factors that support their self-confidence are\ngenerally known. Research has also shown that communication is an important factor in\nreducing many of the factors that undermine self-confidence, thereby reducing an athletes\nuncertainty.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T07:30:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T07:30:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cKun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin\" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteydest\u00e4 koettuun itseluottamukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063099", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joukkueurheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseluottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huippu-urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81482
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:00Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c402aa5b-cb61-4728-8ce9-c73dbcde752a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063099.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppainen, Linda Myllyniemi, Jutta “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen vuorovaikutussuhde valmennuskäyttäytyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 joukkueurheilu urheilijat valmentajat valmennus urheilu kokemukset itseluottamus huippu-urheilu vuorovaikutus harjoittelu motivaatio
title “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_full “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_fullStr “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_full_unstemmed “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_short “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin"
title_sort kun valmentaja luottaa niin sit luottaa itekkin nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_sub nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
title_txtP “Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
topic vuorovaikutussuhde valmennuskäyttäytyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 joukkueurheilu urheilijat valmentajat valmennus urheilu kokemukset itseluottamus huippu-urheilu vuorovaikutus harjoittelu motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education harjoittelu huippu-urheilu itseluottamus joukkueurheilu kokemukset motivaatio urheilijat urheilu valmennus valmennuskäyttäytyminen valmentajat vuorovaikutus vuorovaikutussuhde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81482 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063099
work_keys_str_mv AT kemppainenlinda kunvalmentajaluottaaniinsitluottaaitekkinnuortenjoukkuepalloilijoidenkokemuksiav