Teknostressi korkeakoulukontekstissa

Teknologian käyttö lisääntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, työelämässä kuin opetuksessakin, ja vaikka siitä on kiistattomasti paljon hyötyä, niin sillä on myös omat varjopuolensa. Yksi niistä on ilmiö nimeltä teknostressi, joka aiheutuu yksilön joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kangasmetsä, Pessi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81477
_version_ 1826225816507252736
author Kangasmetsä, Pessi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangasmetsä, Pessi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangasmetsä, Pessi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangasmetsä, Pessi
datasource_str_mv jyx
description Teknologian käyttö lisääntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, työelämässä kuin opetuksessakin, ja vaikka siitä on kiistattomasti paljon hyötyä, niin sillä on myös omat varjopuolensa. Yksi niistä on ilmiö nimeltä teknostressi, joka aiheutuu yksilön joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset ylittävät hänen resurssinsa selviytyä ja sopeutua teknologian parissa toimimiseen. Tässä tutkielmassa perehdytään teknostressin aiheuttajiin ja ilmenemistapoihin ja sen vaikutuksiin korkeakouluopiskelijoiden elämässä. Tarkastellaan myös erilaisten yksilöllisten tekijöiden vaikutusta teknostressin kokemiseen ja yksilö- sekä organisaatiotason toimintamalleja ja selviytymismekanismeja teknostressin lievittämiseen tai ehkäisyyn. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on vertailla nykyistä kirjallisuutta aiheesta, vetää johtopäätöksiä tulosten perusteella sekä pohtia jatkotutkimuskysymyksiä aiheeseen. Tärkeimpiä johtopäätöksiä, joita kirjallisuuskatsauksesta voidaan vetää ovat, että teknostressiä aiheuttavat hyvin erilaiset tekijät ja yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi teknostressin syntyyn ja kokemiseen. Samat tekijät vaikuttavat myös korkeakoulukontekstissa ja suuri merkitys koettuun stressiin selittyy henkilökohtaisilla valmiuksilla ja asenteilla teknologian parissa työskentelyyn. Myös organisaatioiden sisäiset toimintamallit ovat keskeisessä roolissa yksilöiden kokeman teknostressin kehittymisessä tai ehkäisemisessä. Aihe tarvitsee vielä jatkotutkimusta etenkin koronapandemian tuomien muutosten vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin. The use of technology is constantly increasing in leisure time, work environment and teaching and even though it is undeniably of great benefit, it comes with its own downsides. One of them is a phenomenon called technostress, which occurs when an individual is in a situation where the demands of technology exceed his or her resources to survive and adapt to working with the technology. This study explores the causes and manifestations of technostress and its effects on the lives of university students. The effect of different individual factors on the experience of technostress and individual and organizational action models and coping mechanisms for alleviating or preventing technostress are also examined. The study has been implemented as a narrative literature review, which aims to compare the current literature on the topic, draw conclusions based on the results, and to consider further research questions on the topic. The main conclusions that can be drawn from the literature review are that many different factors and individual characteristics that cause technostress significantly influence the development and experience of technostress. The same factors also affect in the university context and the great importance of perceived stress is explained by personal skills and attitudes towards working with technology. The internal operating models of organizations also play a key role in the development or prevention of technostress experienced by individuals. The topic still needs further research, especially on the impact of the changes brought by the corona pandemic on the technostress experienced by university students.
first_indexed 2022-06-06T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangasmets\u00e4, Pessi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-06T06:57:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-06T06:57:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81477", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin \nopetuksessakin, ja vaikka siit\u00e4 on kiistattomasti paljon hy\u00f6ty\u00e4, niin sill\u00e4 on\nmy\u00f6s omat varjopuolensa. Yksi niist\u00e4 on ilmi\u00f6 nimelt\u00e4 teknostressi, joka \naiheutuu yksil\u00f6n joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset ylitt\u00e4v\u00e4t \nh\u00e4nen resurssinsa selviyty\u00e4 ja sopeutua teknologian parissa toimimiseen. T\u00e4ss\u00e4 \ntutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n teknostressin aiheuttajiin ja ilmenemistapoihin ja sen \nvaikutuksiin korkeakouluopiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tarkastellaan my\u00f6s erilaisten \nyksil\u00f6llisten tekij\u00f6iden vaikutusta teknostressin kokemiseen ja yksil\u00f6- sek\u00e4 \norganisaatiotason toimintamalleja ja selviytymismekanismeja teknostressin \nlievitt\u00e4miseen tai ehk\u00e4isyyn. Tutkielma on toteutettu narratiivisena \nkirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on vertailla nykyist\u00e4 kirjallisuutta \naiheesta, vet\u00e4\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 tulosten perusteella sek\u00e4 pohtia \njatkotutkimuskysymyksi\u00e4 aiheeseen. T\u00e4rkeimpi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, joita \nkirjallisuuskatsauksesta voidaan vet\u00e4\u00e4 ovat, ett\u00e4 teknostressi\u00e4 aiheuttavat hyvin \nerilaiset tekij\u00e4t ja yksil\u00f6lliset ominaisuudet vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti \nteknostressin syntyyn ja kokemiseen. Samat tekij\u00e4t vaikuttavat my\u00f6s \nkorkeakoulukontekstissa ja suuri merkitys koettuun stressiin selittyy \nhenkil\u00f6kohtaisilla valmiuksilla ja asenteilla teknologian parissa ty\u00f6skentelyyn. \nMy\u00f6s organisaatioiden sis\u00e4iset toimintamallit ovat keskeisess\u00e4 roolissa \nyksil\u00f6iden kokeman teknostressin kehittymisess\u00e4 tai ehk\u00e4isemisess\u00e4. Aihe \ntarvitsee viel\u00e4 jatkotutkimusta etenkin koronapandemian tuomien muutosten \nvaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The use of technology is constantly increasing in leisure time, work\nenvironment and teaching and even though it is undeniably of great benefit, it \ncomes with its own downsides. One of them is a phenomenon called \ntechnostress, which occurs when an individual is in a situation where the \ndemands of technology exceed his or her resources to survive and adapt to \nworking with the technology. This study explores the causes and \nmanifestations of technostress and its effects on the lives of university students. \nThe effect of different individual factors on the experience of technostress and \nindividual and organizational action models and coping mechanisms for \nalleviating or preventing technostress are also examined. The study has been \nimplemented as a narrative literature review, which aims to compare the \ncurrent literature on the topic, draw conclusions based on the results, and to \nconsider further research questions on the topic. The main conclusions that can \nbe drawn from the literature review are that many different factors and \nindividual characteristics that cause technostress significantly influence the \ndevelopment and experience of technostress. The same factors also affect in the \nuniversity context and the great importance of perceived stress is explained by \npersonal skills and attitudes towards working with technology. The internal \noperating models of organizations also play a key role in the development or \nprevention of technostress experienced by individuals. The topic still needs \nfurther research, especially on the impact of the changes brought by the corona \npandemic on the technostress experienced by university students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-06T06:57:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-06T06:57:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demografiset tekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymismekanismit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknostressi korkeakoulukontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206063094", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknostressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81477
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8db32154-99d2-4a5a-b48a-1dd00bf621a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206063094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangasmetsä, Pessi Teknostressi korkeakoulukontekstissa demografiset tekijät korkeakouluopiskelijat selviytymismekanismit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 toimintamallit teknostressi opiskelijat
title Teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_full Teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_fullStr Teknostressi korkeakoulukontekstissa Teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_full_unstemmed Teknostressi korkeakoulukontekstissa Teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_short Teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_sort teknostressi korkeakoulukontekstissa
title_txtP Teknostressi korkeakoulukontekstissa
topic demografiset tekijät korkeakouluopiskelijat selviytymismekanismit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 toimintamallit teknostressi opiskelijat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede demografiset tekijät korkeakouluopiskelijat opiskelijat selviytymismekanismit teknostressi toimintamallit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81477 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063094
work_keys_str_mv AT kangasmetsäpessi teknostressikorkeakoulukontekstissa