Teknostressi korkeakoulukontekstissa

Teknologian käyttö lisääntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, työelämässä kuin opetuksessakin, ja vaikka siitä on kiistattomasti paljon hyötyä, niin sillä on myös omat varjopuolensa. Yksi niistä on ilmiö nimeltä teknostressi, joka aiheutuu yksilön joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangasmetsä, Pessi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81477
Description
Summary:Teknologian käyttö lisääntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, työelämässä kuin opetuksessakin, ja vaikka siitä on kiistattomasti paljon hyötyä, niin sillä on myös omat varjopuolensa. Yksi niistä on ilmiö nimeltä teknostressi, joka aiheutuu yksilön joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset ylittävät hänen resurssinsa selviytyä ja sopeutua teknologian parissa toimimiseen. Tässä tutkielmassa perehdytään teknostressin aiheuttajiin ja ilmenemistapoihin ja sen vaikutuksiin korkeakouluopiskelijoiden elämässä. Tarkastellaan myös erilaisten yksilöllisten tekijöiden vaikutusta teknostressin kokemiseen ja yksilö- sekä organisaatiotason toimintamalleja ja selviytymismekanismeja teknostressin lievittämiseen tai ehkäisyyn. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on vertailla nykyistä kirjallisuutta aiheesta, vetää johtopäätöksiä tulosten perusteella sekä pohtia jatkotutkimuskysymyksiä aiheeseen. Tärkeimpiä johtopäätöksiä, joita kirjallisuuskatsauksesta voidaan vetää ovat, että teknostressiä aiheuttavat hyvin erilaiset tekijät ja yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi teknostressin syntyyn ja kokemiseen. Samat tekijät vaikuttavat myös korkeakoulukontekstissa ja suuri merkitys koettuun stressiin selittyy henkilökohtaisilla valmiuksilla ja asenteilla teknologian parissa työskentelyyn. Myös organisaatioiden sisäiset toimintamallit ovat keskeisessä roolissa yksilöiden kokeman teknostressin kehittymisessä tai ehkäisemisessä. Aihe tarvitsee vielä jatkotutkimusta etenkin koronapandemian tuomien muutosten vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin. The use of technology is constantly increasing in leisure time, work environment and teaching and even though it is undeniably of great benefit, it comes with its own downsides. One of them is a phenomenon called technostress, which occurs when an individual is in a situation where the demands of technology exceed his or her resources to survive and adapt to working with the technology. This study explores the causes and manifestations of technostress and its effects on the lives of university students. The effect of different individual factors on the experience of technostress and individual and organizational action models and coping mechanisms for alleviating or preventing technostress are also examined. The study has been implemented as a narrative literature review, which aims to compare the current literature on the topic, draw conclusions based on the results, and to consider further research questions on the topic. The main conclusions that can be drawn from the literature review are that many different factors and individual characteristics that cause technostress significantly influence the development and experience of technostress. The same factors also affect in the university context and the great importance of perceived stress is explained by personal skills and attitudes towards working with technology. The internal operating models of organizations also play a key role in the development or prevention of technostress experienced by individuals. The topic still needs further research, especially on the impact of the changes brought by the corona pandemic on the technostress experienced by university students.