Summary: | Teknologian käyttö lisääntyy jatkuvasti niin vapaa-ajalla, työelämässä kuin
opetuksessakin, ja vaikka siitä on kiistattomasti paljon hyötyä, niin sillä on
myös omat varjopuolensa. Yksi niistä on ilmiö nimeltä teknostressi, joka
aiheutuu yksilön joutuessa tilanteeseen, jossa teknologian vaatimukset ylittävät
hänen resurssinsa selviytyä ja sopeutua teknologian parissa toimimiseen. Tässä
tutkielmassa perehdytään teknostressin aiheuttajiin ja ilmenemistapoihin ja sen
vaikutuksiin korkeakouluopiskelijoiden elämässä. Tarkastellaan myös erilaisten
yksilöllisten tekijöiden vaikutusta teknostressin kokemiseen ja yksilö- sekä
organisaatiotason toimintamalleja ja selviytymismekanismeja teknostressin
lievittämiseen tai ehkäisyyn. Tutkielma on toteutettu narratiivisena
kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on vertailla nykyistä kirjallisuutta
aiheesta, vetää johtopäätöksiä tulosten perusteella sekä pohtia
jatkotutkimuskysymyksiä aiheeseen. Tärkeimpiä johtopäätöksiä, joita
kirjallisuuskatsauksesta voidaan vetää ovat, että teknostressiä aiheuttavat hyvin
erilaiset tekijät ja yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi
teknostressin syntyyn ja kokemiseen. Samat tekijät vaikuttavat myös
korkeakoulukontekstissa ja suuri merkitys koettuun stressiin selittyy
henkilökohtaisilla valmiuksilla ja asenteilla teknologian parissa työskentelyyn.
Myös organisaatioiden sisäiset toimintamallit ovat keskeisessä roolissa
yksilöiden kokeman teknostressin kehittymisessä tai ehkäisemisessä. Aihe
tarvitsee vielä jatkotutkimusta etenkin koronapandemian tuomien muutosten
vaikutuksesta korkeakouluopiskelijoiden kokemaan teknostressiin.
The use of technology is constantly increasing in leisure time, work
environment and teaching and even though it is undeniably of great benefit, it
comes with its own downsides. One of them is a phenomenon called
technostress, which occurs when an individual is in a situation where the
demands of technology exceed his or her resources to survive and adapt to
working with the technology. This study explores the causes and
manifestations of technostress and its effects on the lives of university students.
The effect of different individual factors on the experience of technostress and
individual and organizational action models and coping mechanisms for
alleviating or preventing technostress are also examined. The study has been
implemented as a narrative literature review, which aims to compare the
current literature on the topic, draw conclusions based on the results, and to
consider further research questions on the topic. The main conclusions that can
be drawn from the literature review are that many different factors and
individual characteristics that cause technostress significantly influence the
development and experience of technostress. The same factors also affect in the
university context and the great importance of perceived stress is explained by
personal skills and attitudes towards working with technology. The internal
operating models of organizations also play a key role in the development or
prevention of technostress experienced by individuals. The topic still needs
further research, especially on the impact of the changes brought by the corona
pandemic on the technostress experienced by university students.
|